عاشورای ضیابر/ عاشورایی به بلندای ۲۵۰ سال

تعزیه سیار عاشورای ضیابر به ۲۵۰ سال می‌رسد و مردم در این روز در سوگ سیدالشهداء (ع) بر سر و سینه می‌زنند.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: مراسمات و سوگواری‌های اباعبدالله‌الحسین(ع) در هر نقطه از کشورمان به گونه‌ای برگزار می‌شود تا همگان به نحوی ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان دهند.

 

تعزیه سیار ضیابر آیین مذهبی 250 ساله در این بخش است که همه‌ساله در روز عاشورا با حضور هزاران نفری عزاداران حسینی برگزار می‌شود گرچه امسال شیوع کرونا منجر به عدم برگزاری آن شده است.

 

برترین و طولانی‌ترین تعزیه سیار حسینی در گیلان است که هر سال، روز عاشوراء بعد از نماز ظهر و عصر از هیئت ذوالجناح واقع در گلزار شهدای ضیابر آغاز می‌شود و پس از طی کردن مسیر حدود پنج کیلومتری به خانه تاریخی رضوی ختم می‌شود.

 

در این روز از تمامی روستاهای این منطقه و اکثر شهرهای استان گیلان دسته‌جات مختلفی به سمت هیئت ذوالجناح و بقعه سیدمحمدجان ضیابر می‌آورند و هیئت طبلالان به رسم ادب چند دقیقه‌ای کلیه دستجات را همراهی می‌کند.

 

ظهر عاشورا همزمان با صدای اذان ظهر هیئت ذوالجناح از مزار شهدا حرکت خود را آغاز می‌کند و افرادی که نقش یزیدیان را دارند به صورت نمادین دور مردمی که در حال اقامه نماز ظهر عاشورا هستند می‌چرخند و رجز می‌خوانند و تیر را از تیرکمان به سوی آسمان رها می‌کنند.

 

بعد از اقامه نماز، حرکت نمادین سیدالشهدا از مدینه به مکه و کربلا آغاز و حرکت اسرا از کربلا تا شام توسط هیئت ذوالجناح نمایش داده می‌شود.

 

 

جمعیت عظیمی به صورت پیشتاز جلوی تعزیه به نشان پاسخ به ندای(هل من ناصر ینصرنی) امام حسین(ع) حرکت کرده و ندای لبیک یا حسین(ع) و «هل من ناصر ینصرنی، ناصرت کجاست اکبرت کجاست» را سر می دهند.

 

پشت سر این دسته، کجاوه‌ها یک به یک در حال حرکت هستند و کودکانی به یاد کودکان کربلا در کجاوه‌ها نشسته و بر سر خود می‌زنند و ندای بابا یا حسین آقا یا حسین را سر می‌دهند.

 

یک به یک بازیگران این تعزیه حرکت کنان نمایش خود را بازی می‌کنند، از قاسم و اکبر گرفته تا عون و جعفر، از دو طفلان مسلم گرفته تا حضرت عباس و ...، از حرمله گرفته تا شش ماهه امام حسین(ع).

 

همه نقش‌ها در این تعزیه تاریخی به چشم می‌خورد، بازیگران این تعزیه از ماه‌ها قبل خود را آماده برگزاری این مراسم می‌کنند تا در روز عاشورا بتوانند بهترین صحنه‌ها را برای مخاطب رقم بزنند و عزاداران را به 1400 سال قبل ببرند.

 

آه و ناله و اشک و ماتم در خیابان‌ها موج می‌زند، همه بر سر و سینه می‌کوبند و بر مظلومیت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت اشک ماتم فرو می‌ریزند و حوائج خود را از اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌خواهند.

 

اطعام حسینی توسط مردمان ضیابر به قدمت همین تعزیه عاشورا است، مردم به رسم احترام درب‌های منازل خود را به روی عزاداران حسینی می‌گشایند تا مهمان سفره اباعبدالله‌الحسین(ع) شوند.

 

 

* عاشورای ضیابر از شهره خاصی در کشور و جهان برخوردار است

«سید ابراهیم امینی ضیابری» با بیان اینکه متولد سال 1327 است و از سن 8 سالگی در دستگاه امام حسین(ع) همراه با پدر بزرگوارش در این مراسمات فعالیت می‌کرد، اظهار کرد: عاشورای ضیابر از شهره خاصی در کشور و جهان برخوردار است.

 

این پیرغلام حسینی با بیان اینکه در تعزیه در حال حرکت عاشورای حسینی، حرکت سیدالشهدا (ع) را از مدینه تا مکه، مکه تا کربلا و کربلا تا شام به تصویر می‌کشیم، افزود: حجله‌گاه و خیمه‌های تزئین شده نشانه حرکت سیدالشهدا از مدینه است.

 

وی با بیان اینکه حضرت ابالفضل (ع)، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر، حضرت عبدالله، عون و جعفر و ... در این تعزیه نقش آفرینی می‌کنند، گفت: بزرگان ضیابر از جمله اجداد آیت‌الله ضیابری و آیت‌الله عبدالوهاب صالح ضیابری در زمان‌های خیلی دور به نجف رفته‌اند و این تعزیه را از آنجا به این دهستان آورده‌اند و در روز عاشورا پیاده کرده‌اند.

 

*تعزیه ذوالجناح ضیابر دارای قدمت 250 ساله است

امینی با بیان اینکه از 250 سال گذشته تا کنون این تعزیه در ضیابر برگزار می‌شود و در منزل مرحوم رضوی به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: بعد از اتمام تعزیه عاشورا، ابن زیاد و شمر و یارانشان به سوال و جواب می‌پردازند که چگونه امام حسین (ع) و یارانشان را به شهادت رساندند و سپس هدیه‌ای از ابن زیاد دریافت می‌کنند.

 

این پیرغلام امام حسین(ع) با بیان اینکه بعد از اتمام عاشورا به مدت دو تا سه شب تعزیه حضرت رقیه (س)، قوم بنی اسد، یزید و دو نصرانی برگزار می‌شود، افزود: در برخی از صحنه‌های تعزیه عاشورا، یاران امام حسین (ع) ضعیفتر از یاران یزید ظاهر می‌شوند که با تغییر هیئت امنا امسال شاهد تغییرات این موضوع خواهیم بود و یاران امام حسین (ع) قوی ظاهر خواهند شد.

 

این پیرغلام امام حسین(ع) با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود خرافات و بدعت در این تعزیه خیلی تلاش کرده‌ایم گفت: در طول سال‌ها ذره ذره تمام خرافات و بدعت‌ها را از این تعزیه دور و جایگزین آن واقعیات را بنا می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه شرایط انتخاب بازیگران داشتن صدای خوب و تست بازیگری است تصریح کرد: کسی که نقش‌ یاران امام حسین (ع) را بازی می‌کند باید دارای وجهه خوبی بین مردم باشد.

 

این پیرغلام امام حسین(ع) با بیان اینکه خیمه‌گاه تزئین شده باید 5 تا باشد، بیان کرد: این خیمه‌ها برای امام حسین (ع) حضرت عباس (ع)، زینب کبری (س)، حضرت قاسم و علی اکبر است.

  

وی با بیان اینکه امسال به دلیل بیماری کرونا این مراسم در ضیابر برگزار نمی‌شود خاطرنشان کرد: طبق دستور ستاد مرکزی مبارزه با کرونا و همچنین طبق وظیفه شرعی و انسانی به اطلاع همشهری‌های عزیز می‌رسانم هرگونه تجمع و ایجاد بستر برای گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنند و همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند تا از این شرایط حاد گذر کنیم.

 

 

هر ساله میزبان بیش از 1000مهمان اباعبدالله (ع) هستم

جعفر سبحانی، یکی از پیرغلامان ضیابر در گفت‌وگو با خبرنگا خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا اظهار کرد: بیش از 30 سال است که در روز عاشورا در منزل خود پخت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه همه فرزندانش از روز ششم محرم برای آماده کردن پخت غذای نذری به منزلش می‌آیند، افزود: هر ساله پذیرای بیش از یک هزار نفر از مهمانان ابا عبدالله الحسین(علیه‌السلام) در منزل هستم.

 

این پیرغلام که روزی مداح اهل بیت عصمت و طهارت(علیه‌السلام) هم بود، گفت: تا چندین سال قبل دهه محرم را در مسجد آیت‌الله ضیابری به مداحی می‌پرداختم و به دلیل کهولت سن اکنون فقط در شب‌های عاشورا مداحی‌ می‌کنم.

 

سبحانی تصریح کرد: همان‌طور كه پيامبر اكرم(صلی‌الله علیه وآله) فرمودند، شهادت حسين(علیه‌السلام) داغي بزرگ است كه هيچ‌گاه سرد نمي‌شود و اين چه شوري است كه پس از گذشت يك هزار و ۳۷۶سال از واقعه عاشورا همچنان بوي عشق و شور مي‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: از ۷۵ سال پيش تاكنون و از زماني كه پنج، شش ساله بودم از عاشورای ضیابر خاطراتي به ياد دارم و امروز که بيش از هشتاد سال از عمرم مي‌گذرد هر ساله عاشورای ضیابر شلوغتر از سال گذشته می‌شود و مردم ارادت بیشتری به سیدسالار شهیدان نشان می‌دهند.

 

این پیرغلام اهل بیت(علیه‌السلام) اظهار کرد: انسان در سال‌هاي متمادي عمر خود، احساسات متفاوتي دارد اما درباره امام حسين(علیه‌السلام) اين موضوع متفاوت است احساسي كه به اباعبدالله(ع) در دل‌ها وجود دارد هيچ‌گاه سرد نمي‌شود.

 

به گزارش شبستان، مراسم آئینی ضیابر به شماره ۴۶۱ در تاریخ ششم دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار معنوی کشور جای گرفته است و امسال به مدت 2 سال است به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نمی‌شود.

کد خبر 1085368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha