تاسوعا میعادگاه عاشقان حسین(ع)در امامزاده سید شرف الدین (ع) رضوانشهر

آرامگاه سید شرف الدین (ع) در پنج کیلومتری رضوانشهر در روستای دارسرا واقع شده و هرساله در ایام محرم و تاسوعا میعادگاه عاشقان امام حسین (ع) است.

خبرگزاری شبستان_ رضوانشهر؛ سید شرفشاه دولابی فرزند عبدالله بن حسین عارفی است که در قرن هشتم هجری قمری می‌زیست و طبق شجره‌نامه‌ موجود در بقعه، نسبش به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. بقعه سید شرفشاه (ع) که در میان جنگل قرار دارد با نمایی از آجر و سنگ مرمر از چنان محبوبیتی در بین مردم گیلان برخوردار است که شیفتگان اهل بیت(ع) را علاوه بر مناسبت های مختلف مذهبی، در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان علی الخصوص در تاسوعا به سوی خویش می خواند.

 

*ثبت مراسم تاسوعای بقعه متبرکه سید شرفشاه در فهرست آثار معنوی کشور

برپایی مراسم تاسوعا در بقعه متبرکه سید شرفشاه رضوانشهر به‌عنوان یک آیین مذهبی ارزشمند قدمتی ۱۵۰ساله دارد که با شماره ۶۸۴ در سال۱۳۹۱ در فهرست آثار معنوی و ملی به ثبت رسیده است.

 

این بقعه متبرکه از زيارتگاه‌های معتبر و مورد وثوق و اعتقاد عميق اهالی منطقه تالش‌دولاب و گيل‌دولاب است و آن روزهایی که سایه ویروس منحوس کرونا بر سر مردم جهان و کشور اسلامی ما نبود، شیفتگان علی (ع) و خاندان پاک و معصومش به دور حرم سید شرفشاه در ماتم و عزای حسین (ع) بر سر و سینه می کوبیدند و مراسم عزاداری برپا می کردند.

 

پیش از شیوع کرونا که هنوز حرکت دسته ها و دسته روی در خیابانها ممنوع نبود به خصوص روزها و شب‌های تاسوعا و عاشورا دستجات عزاداری از روستاها و شهرهای مجاور به حرمش سرازير می شدند و به عزاداری می‌پرداختند، مراسمی که اکنون به صورت محدودتری برگزار می‌شود.

    

*تعزیه خوانی (ذوالجناح) در حرم شرفشاه

یکی از اهالی دارسرا که به مدت 30 سال عضو هیات امنا بقعه متبرکه سید شرف الدین (ع) بود در خصوص مراسم تعزیه خوانی (ذوالجناح) که در این بقعه برگزار می شد گفت: بقعه متبرکه سید شرفشاه در ایام محرم پذیرای هیئت های عزاداری از شهرستان‌های تالش، صومعه سرا و انزلی بود و عزاداران ضمن سینه زنی برای سید الشهداء(ع) در ظهر تاسوعا همراه برگزاری مراسم تعزیه به سوگواری می پرداختند.

 

منوچهر حیدری ادامه داد: در این مراسم گوشه ای از مصائب اهل بیت (ع) به‌ویژه وقایع و فجایعی که در محرم سال ۶۱هجری در کربلا برامام حسین (ع) و خاندانش گذشت به نمایش گذاشته می شد.

 

وی افزود: تعزیه‌خوانان لباس های این مراسم را برتن کرده، سوار بر اسب تعزیه می خواندند و مظلومیت امام حسین (ع) را باری دیگر یاد آوری می کردند.

  

*اطعام عزاداران حسینی در ظهر تاسوعا

وی ادامه داد: پس از مراسم تعزیه مردم این دیار در ظهر تاسوعا درهای منازل خود را می‌گشودند و بر سفرهای گسترده شان از دسته های عزاداری و مردم سوگوار پذیرایی می کردند.

 

حیدری گفت: متاسفانه دو سالی است که ویروس کرونا موجب شده این مراسم با محدودیت هایی همچون منع برگزاری روبرو شود و مردم آنگونه که باید نتوانند مهمانان اباعبدالله حسین (ع) را پذیرا باشند.

 

 

 

*بقعه متبرکه سید شرف الدین (ع)

حیدری که قبل از بازنشستگی معاونت اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان را برعهده داشت می‌گوید: بارگاه جدید سید شرفشاه در سال 1324 توسط احداث شد و پیش از آن این مزار شرفشاه مقبره و بارگاهی نداشت و خوانین پونل ساختمانی با سقفی سفالی ساختند.

 

وی با بیان اینکه روستای سید شرف و دارسرا 275 خانوار و 700 نفر جمعیت دارد خاطرنشان کرد: هم اکنون محوطه این بقعه متبرکه مدفن هشت شهید جنگ تحمیلی است، زیارتگاهی که مردم این دیار بارها شفای بیمارانشان را به چشم دیده اند.

 

نهمین روز از ماه محرم معروف به تاسوعاست، این روز آخرین روزی بود که امام حسین(علیه السلام) و یارانش خود را برای روز عاشورا آماده می کردند و بدین جهت در نزد مسلمانان و محبان اهل بیت علیهم السلام اهمیت بالایی دارد.

 

مردم کشورمان از هر دین و مذهبی همچون بسیاری از مسلمانان سراسر جهان، این روز را که منتسب به ساقی دشت کربلا، حضرت ابوالفضل العباس (ع) است چون روز عاشورا گرامی می دارند.

 

تاسوعا بزرگداشت شهادت عباس بن علی(ع) این اسوه دلاوری و ایثار است همان سرداری که با گذشت بیش از هزار و سیصد سال از آن واقع خونین بار هنوز تاریخ از کرامتهای او یاد می کند و نام مبارکش با وفا، ادب و مردانگی پیوند خورده است. آن تشنه لبی که با جگری سوخته، بر لب فرات رفت اما جوانمردی اش مانع نوشیدن آب شد و که مبادا خود سیراب شود و امام و اهل ‏بیت و کودکان تشنه کام بمانند و با لبانی بدنبال رساندن آب به کودکان بود.

 

امروز تاسوعاست، اما این ویروس منحوس کشور را به تعطیلی کشانده و برای حفظ جان مردم، مسئولان کشور برای ایمنی جان مردم چاره ای جز اعمال محدویت ها نداشتند. بیمارستان شهدای رضوانشهر وضعیت بهتری از بیمارستان‌های سایر شهرستان‌های استان گیلان ندارد و به همین منظور مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی همچون سال گذشته در فضای باز در ماتم عزای حسین (ع) به سوگ می نشینند.   

کد خبر 1085791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha