افکار متعالی، اخلاق فاضله و اعمال صالحه از نشانه های دین هستند

حجت الاسلام غیاث گفت: نشانه های دین افکار متعالی است که خود را در توحید نشان می دهد اخلاق فاضله است که خود را در تعادل نشان می دهد و اعمال صالحه است که خود را در تعبد و بندگی خداوند نشان می دهد.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه: قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل ، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « ای خدای بلند مرتبه و دارای قدرت و جبروت، در حالی که ضعیفم از تو کمک می خواهم و بر تو توکّل می کنم و همین مرا کافی است. » و سرانجام با وجود همۀ مصیبت ها و رنج ها فرمود: «اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

 

همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان برای تشریح ابعاد قیام ابا عبد الله الحسین(ع) خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام عبدالرحمن غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی سلسله گفت و گو هایی انجام داده است که بخش ششم آن منتشر می شود. 

حجت الاسلام غیاث گفت: امیدواریم خداوند متعال روز به روز بر آگاهی ما نسبت به امام حسین(ع) بیافزاید و به برکت این آگاهی افزون رفتارهای مناسب تری متناسب با چهاچوب های حسینی در زندگی ما دیده شود. 

 

وی افزود: در شناسایی حرکت امام حسین(ع) خوب است که به این نکته اشاره کنیم که در زمان ایشان متاسفانه چهارچوب های اخلاقی و عملی و فکری من در آوردی از طرف دستگاه حاکمه در حال شکل گیری بود که اصطلاحا به آن بدعت گفته می شود در مقابل عقل یعنی چهارچوب هایی که مورد تایید عقل و شرع هست.

 

این استاد علوم دینی خاطر نشان کرد: یک نکته قابل تامل هست که ما اگر بخواهیم در مسیر امام حسین(ع) به زندگی خود در ابعاد مختلف سرو سامان ببخشیم باید به دنبال چهارچوب هایی باشیم در افکار و اخلاق و اعمال که مورد تایید عقل و وحی هست به تعبیر دیگر حضرت امام حسین(ع) فرمودند جامعه ای که نشانه های دین به شکل صحیح در آن رو به افول هست من حرکت می کنم نشانه های دین را به متن و بطن جامعه برگردانم.

 

حجت الاسلام غیاث گفت: اگر بخواهیم به صورت خلاصه و کلیدی نشانه های دین را مطرح کنم باید بگوییم افکار متعالی، اخلاق فاضله و اعمال صالحه. در جامعه ای که دین به معنای درستش حاکم است و مردم مبتنی بر دین حرکت می کنند از خرافات خبری نیست. فکر هایی که به هیچ وجه قابل استدلال نیست و هیچ دلیلی برای آن نمی شود آورد و در راس همه خرافات شرک است.

 

وی ادامه داد: برای خداوند نمی شود به هیچ دلیلی شریک اثبات کرد. اگر چه برای خود به راحتی در پی شریک می گردیم چرا چون قدرت ما محدود است بنابراین چون قدرت ما محدود است وقتی می خواهیم جسم سنگینی رو بلند در پی شریک می گردیم حال یا ابزار است یا فرد می باشد. می خواهیم کار اقتصادی گسترده کنیم در پی شریک می گردیم، می خواهیم زندگی تشکیل دهیم در پی شریک زندگی هستیم برای خود صدها دلیل می توان اثبات کرد که نیازمند شریک هستیم اما خداوند لا شریک له. جامعه ای که برای خداوند شریک قایل است از مسیر دین منحرف شده است و اگر بدعت ها در جامعه وجود داشته باشد ما شاهد افراط و تفریط ها هستیم.

 

کارشناس برجسته مذهبی ادامه داد: به همین خاطر رذیلت های اخلاقی را در جامعه ای که دین بر آن حاکم نیست متاسفانه مشاهده می کنیم و نکته دیگر انحرافات کاری یعنی ظلم بنابراین امام حسین(ع) حرکت کردند تا نشانه های دین را به متن و بطن جامعه بر گردانند نشانه های دین افکار متعالی است که خود را در توحید نشان می دهد اخلاق فاضله است که خود را در تعادل نشان می دهد و اعمال صالحه است که خود را در تعبد و بندگی خداوند نشان می دهد.

 

حجت الاسلام غیاث گفت: کسی که در همه کارها در داد و ستد و در امد و شد به بندگی خدا فکر می کند از یک عنصر کثیف مبرا است و آن ظلم است نه ظلم می کند و نه زیر بار ظلم می رود برای اینکه ظلم نکند سعی می کند حقوق دیگران را شناسی کند حقوق افراد و اشیاء و امور را و آن حقوق را با پایبندی به وظایف خود ادا و حفظ بکند و پایمال نمی کند به امید روزی که به برکت همراهی و همگامی با امام حسین(ع) نشانه های دین در کوچه و خیابان شهر های ما به راحتی قابل دیدن و احسان کردن باشه انشا الله .

کد خبر 1085852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha