احیا کارخانجات تعطیل گیلان از مصداق‌های بارز امر به معروف و نهی از منکر است

حجت‌الاسلام سرافراز احیای کارخانجات تعطیل گیلان را از مصداق‌های بارز امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان مطالبات مردم را پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «سجاد سرافراز» شامگاه سه‌شنبه( 26 مرداد) در برنامه گفت‌وگوی خبری اهمیت و نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و الزامات مردمی کردن این فریضه دینی را برشمرد و اظهار داشت: این فریضه یک معنای وسیع و عمیقی دارد و در تمام حوزه‌های جامعه کاربرد دارد.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان با بیان اینکه در صورت استفاده خوب از این فریضه جامعه بیمه می‌شود عنوان کرد: یکی از کارکردهای مهم و اساسی امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح رفتارها است و در ستاد برای نشان دادن این معنای عمیق به جامعه 16 عرصه را مشخص و تبیین کرده‌ایم.

 

سرافراز عفاف و حجاب را یکی از این عرصه‌ها خواند و با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت، صنعت، محیط زیست و حوزه‌هایی مانند این نیز تعریف شده و طبق آن آموزش آمران به معروف و ناهیان از منکر انجام می‌شود  ابراز داشت: وقتی حوزه امر به معروف و نهی از منکر گسترده می‌شود باید موضوعات به شکل تخصصی در کارگروه‌های مختلف آموزش داده شود.

 

وی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در شکل‌گیری قیام عاشورا را تبیین کرد و یادآور شد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر پیشینه‌ای به وسعت تاریخ دارد و نخستین آن هم توسط حضرت آدم(ع) انجام گرفته و این رشته پیوسته تا پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) همچنان ادامه پیدا کرده است.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان بزرگترین اسوه شیعیان اسلام در این فریضه را حضرت سیدالشهدا(ع) دانست و تصریح کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بارها و بارها به طور مستقیم به امر به معروف و نهی از منکر در قیام و نهضت خودشان اشاره داشتند و یکی از مهم‌ترین اشارتشان هم نامه‌ای است که به برادر خود در مدینه  نوشتند.

 

سرافراز نظرسنجی که به سفارش ستاد امر به معروف توسط دانشگاه تهران انجام شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق این نظرسنجی حدود 89 درصد به این فریضه باور دارند به بیان دیگر وقتی رفتاری توسط یک فرد در اجتماع انجام می‌شود که سوء رفتار بوده و آسیب‌های اجتماعی به دنبال دارد باید امر به معروف و نهی از منکر انجام شود تا جامعه دچار خطر نشود.

 

وی با بیان اینکه حدود 69 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی طبق آمارهای به دست آمده خودشان آمر به امر به معروف و نهی از منکر بودند اذعان کرد: اگر کسی ماسک نزند یا در صف نانوایی صف را رعایت نکند مردم به او تذکر داده یا نسبت به تبعیض و منکرات در ادارات واکنش نشان می‌دهند که همه این‌ها مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان جا انداختن کامل معنای این فریضه و کارکردهای آن در جامعه را سبب‌ساز افزایش مشارکت مردمی دانست و ادامه داد: طبق اصل 8 قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر سه شاخه دارد و شامل امر به معروف مردم به مردم، مردم به حاکمیت و حاکمیت به مردم می‌شود.

 

سرافراز امر به معروف حاکمیت به مردم را وظیفه دستگاه‌های حاکمیتی اعلام کرد و با بیان اینکه در اینجا دو رویکرد سلبی و ایجابی در دستور کار قرار می‌گیرد ابراز داشت: در امر به معروف مردم به مردم و مردم به حاکمیت مردم واقعا محل اثر هستند و اگر این تکلیف به خوبی انجام شود اوضاع جامعه و شاخص‌های آن بهبود پیدا می‌کند. 

 

وی با اشاره به اینکه اولویت امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه مقام معظم رهبری امر به معروف مردم به مسئولان است عنوان کرد: اگر هر خوبی که در جامعه می‌بینیم و یا هد بدی که وجود دارد از بالا نشأت گرفته و سرریز شده است و در اینجا امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسئولان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان یکی از اقداماتی که توسط ستاد در طول سال انجام می‌شود را رجوع به خواص جامعه برای تحقق این فریضه الهی دانست و اظهار داشت: نخبگان و خواص جامعه نقش به سزایی در روی جامعه دارند و هدایت‌گر هستند از طرفی  گروه‌های تخصصی جهادی را هم راه‌اندازی کردیم.

 

سرافراز امر و نهی در حوزه‌های مختلف را کارکرد این گروه‌های تخصصی جهادی خواند و با بیان اینکه احیاء کارخانجات تعطیل گیلان از مصداق‌های بارز امر به معروف و نهی از منکر است افزود: نمونه مؤثر این کار اتفاق خوبی است که برای شرکت رشت الکتریک و شرکت ابریشم گیلان افتاد و به طور خلاصه مطالبات به حق مردمی را در دستور کار قرار دادیم تا مردم لذت آن را بچشند.

 

وی برنامه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان در دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر را نیز برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از برنامه‌های حجمی ستاد به علت شیوع کرونا تعطیل شد اما یکسری از برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی را به شکل وبینار و با جمعیت کم برگزار کردیم و دفاتر شهرستانی را هم در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌کنیم.

کد خبر 1085864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha