آیین سنتی «شمع‌گردانی» در بندر آستارا برگزار شد

همزمان با روز تاسوعای حسینی و در پاسداشت مقام رفیع حضرت عباس (ع) علمدار کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) آیین مذهبی و سنتی «شمع‌گردانی» در مساجد، حسینیه‌ها و هئیت‌های مذهبی بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، آیین مذهبی و سنتی «شمع‌گردانی» که از عصر امروز(چهارشنبه، ۲۷ مرداد) در شهر مرزی آستارا آغاز شده است همچنان ادامه دارد.

 

عزاداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در حالی که شمع‌هایی در دست دارند در مساجد، حسینیه‌ها و هئیت‌های مذهبی این شهر شمع‌ها را به یاد مظلومیت شهدای نینوا و رشادت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) روشن کرده و در حالی که بر سر و سینه می‌زنند نذر و نیاز خود را نیز به درگاه باب‌الحوائج اعلام کرده تا به حاجات خود برسند.

 

این مراسم مذهبی در زبان آذری و محلی به نام «شمع پایلییان» معروف است و عزاداران حسینی بعد از هشت روز عزاداری در مساجد و در روزی که منتسب به علمدار رشید کربلا، حضرت ابوالفضل العباس (ع) است اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند و در سوگ آن علمدار رشید بر سر و سینه می‌زنند.

 

گفتنی است، آیین «شمع‌گردانی» در بین بانوان بندر آستارا از حال و هوای خاص برخوردار می‌باشد، به طوری که بانوان در حالی که چادر و لباس سیاه بر تن کرده‌اند در مساجد و حسینیه‌ها جمع شده و ضمن سر دادن ندای عزاداری به شکل خاص با روشن کردن شمع و گره‌زدن تکه پارچه‌هایی خواستار برآورده شدن حاجات خود و خانواده می‌شوند.

کد خبر 1086044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha