عاشورا قلب تپنده اسلام ناب محمدی (ص)

عاشورا قلب تپنده اسلام ناب محمدی (ص) است که به وسیله خون سیدالشهدا (ع)، در تمام ابعاد اسلامی و در همه پیکر اسلام جریان پیدا می کند.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند، عاشورا قلب تپنده اسلام ناب محمدی (ص) است که به وسیله خون سیدالشهدا (ع)، در تمام ابعاد اسلامی و در همه پیکر اسلام جریان پیدا می کند.

 

عاشورا دریایی از عبرت ها، نکته ها و درس هاست که همه زمان ها را در خود جای می دهد و می توان به فراخور هر زمان از آن استفاده کرد. به همین جهت، رهبر معظم انقلاب درباره عاشورا می فرماید: «هنوز خیلی حرف ها درباره این حادثه عظیم و عجیب و بی نظیر وجود دارد که ما باید درباره آن فکر کنیم و برای هم بگوئیم».

 

آبی که از گوشه و کنار صحرا روان است، خبر تشنه کامی پروانه ها را با خود به دوردست ترین زمان ها خواهد برد. آب، از کنار عطش، از کنار آتش که از همه سوی این کویر پیداست، بی اعتنا می گذرد و مرهمی برای هیچ دلِ سوخته ای نیست. اینجا آب خود، آتشی شده و نمک بر زخم های بی گناه می ریزد. اینجا آب نام یک درد است که همچون هاله ای رنج آور اطراف نام تمام گل های این صحرا می تند. اصلاً اینجا هیچ چیز جز آب و تشنگی نیست.

 

هیچ گاه نباید فراموش کرد که عاشورا یک درس نیست، بلکه این روز یک کتاب درس است. اگر جامعه اسلامی ما بخواهد آن طوری که حق و شایسته اوست زندگی کند، اگر امت اسلامی ما بخواهد استقلال، شرف و دین خود را در دنیای مادی امروز و در میان طوفان سیاست های مخالف حفظ کند، باید درس های عاشورا را درست بفهمد و به یکایک آنها عمل کند.

 

نخستین درس بزرگ عاشورا، درس فدا شدن در راه دین و در راه خداست. این، روشن ترین درس عاشورا، حتی در سخت ترین شرایط است.

 

این صحرا تنها در دو حقیقت خلاصه می شود؛ یکی آب که همچون دروغی ننگین از همه کس سرمی پیچد و یکی عطش، عطش عشق، عطش زخم خوردگی و عطش پرواز که مثل آیه ای مؤکد بر تمام اهالی این کویر واجب شده , هر کلامی که از دهانشان نازل می شود، رنگ عطش دارد. هر نفسی که از گلوگاه ملتهبشان می روید، بوی عطش می دهد. نگاه هایشان همین که از پلک بیرون می جهد، کبوتر می شود و با بال هایی از عطش پرواز می کند.

 

حضرت حسین بن علی (ع) نه تنها به همه مسلمانان، بلکه به همه آزادگان عالم حتی غیرمسلمان، این درس را داد که اگر شرف انسانی، آزادگی و آرمان های انسان و برای مسلمانان دین آنان در معرض خطر قرار گرفت، دفاع از دین در سخت ترین شرایط و مقدمات، یک فریضه اسلامی و یک فریضه انسانی است و خطرناک ترین آفت برای یک جامعه، آن زمان است که مردم آن جامعه بر دو گروه در مقابل هم تقسیم شوند و ریسمان وحدت پاره شود.

 

مقام معظم رهبری درباره یکی از درس های مهم عاشورا می فرماید: یکی از درس های مهم عاشورا، این است که نباید مردم را به دو گروه و دو دسته در مقابل یکدیگر تقسیم کرد.

 

یکی دیگر از مهم ترین عبرت های عاشورا، بصیرت نداشتن خواص به ویژه خواص منتسب به خاندان رسالت بود.

 

مهم ترین نکته ای که عاشورای حسینی به ما می آموزد، این است که: «کل یوم عاشورا و کل ارضٍ کربلا»؛ یعنی شناخت حسین زمان و یزید زمان، همچنان که مقام معظم رهبری می فرماید: فهمیدن قضیه عاشورا فقط در تاریخ نیست، در هر زمانی باید دید عناصر تشکیل دهنده هویت یزید کجا پیدا می شود، آنگاه در مقابلش باید عناصر تشکیل دهنده هویت حسینی را به میدان آورد؛ پس معرفت و شناخت می خواهد.

 

در روز عاشورای حسینی، سیدالشهدا در مقابل لشکری ایستادگی کرد و به شهادت رسید که به ظاهر مسلمان بودند و خود را پیرو دین رسول خدا (ص) می دانستند. در زمان کنونی ما هم، چه در داخل کشور و چه در خارج کشور، هستند کسانی که به نام دین، علیه دین اقدام می کنند. این مهم در فتنه های مختلف دشمنان، خود را نشان داد اما این مسئله در آینده بیشتر نمایان می شود.

 

رهبر فرزانه انقلاب پس از فتنه سال 1388 در توصیه ای فرمود: «مراقب باشیم! دشمنان با ابزار دین وارد شده اند. پس تعجب نکنیم اگر در آینده دشمنان از هر ابزار دینی حتی امام حسین (ع)، بر ضد دین استفاده کنند.

 

اکنون دو سال است که سایه شوم بیماری کرونا در انواع و اقسام شکل ها بر سر جهانیان سنگینی می‌کند و تمام ابعاد زندگی بشر را تحت‌الشعاع خود قرار داده، در این میان مراسم‌های ملی و مذهبی نیز از شیوع آن بی‌تأثیر نبوده و نیستند.

 

همچنین شیوع بی‌امان این ویروس با جهش‌های متعدد سبب شده تا دو سال اخیر عزاداری محرم از حالت قبل خارج و در چارچوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی با محوریت حفظ سلامت مردم برگزار شود.

 

اما آنچه حائز اهمیت بوده این است که ما ایرانیان همواره و تحت هر شرایطی به ‌آئین و مراسم ملی و مذهبی خود تعصب خاصی داریم و پایبند اعتقادات دینی خود هستیم، اما آنچه که مسلم است اینکه ما باید خود را با شرایط خود را وفق دهیم و به سمت فرهنگ ‌سازی قیام عاشورا برویم و سعی کنیم عزاداری‌ هایمان، صرفا راه‌اندازی دسته ‌جات و سینه‌ زنی نباشد.

 

درس‌های مکتب انسان‌ ساز عاشورا چیزی فراتر از اشک ریختن و سیاه به تن کردن است. «روایت حادثه عظم کربلا » روایت بزرگی است به وسعت تاریخ بشریت و تا همیشه تاریخ حرف برای گفتن دارد.

 

هرسال با آغاز موسوم محرم پرچم های عزای آقا اباعبدالله الحسین (ع) نیز در کوچه پس کوچه های شهرهای کشور نصب می شود و مردم منطقه آزاد اروند نیز از این قائله مستثنی نیستند و هر ساله محافل و مجالس عزای سالار شهیدان را به پا می کنند.

 

بچه های هیاتی دو شهرستان آبادان و خرمشهر با وجود بیماری کرونا، سعی دارند با این روضه های خیابانی خانواده شهدا را از غربت نشینی دور کنند و علم عزاداری ثارالله را به پا کردند، مرام و معرفتی که این بار در صفحات مجازی بازنشر و مورد توجه صفحه رسمی مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

 

عاشقان حسینی در آبادان و خرمشهر طبق روال هر سال در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا هر شب با برپایی مراسم‌های سوگواری در رثای حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش عزاداری کردند.

 

در این دو شهرستان به علت شیوع بیماری کرونا برخی از هیات های مذهبی و عزاداری، برنامه‌های خود را از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده پخش می‌کنند.

 

این مراسم‌ ها که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود سخنرانان به بیان و تبیین قیام بزرگ عاشورا و مداحان به خواندن اشعار در سوگ حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب فداکارشان می‌پردازند.

 

برگزاری آئین‌ های سوگواری بر پایه شیوه نامه‌های بهداشتی راهی است که عاشقان حسینی امسال در بیشتر شهرهای ایران به ویژه خوزستان و بالاخص شهرستان های آبادان و خرمشهر در پیش گرفته اند.

 

توصیه‌های رهبری معظم درباره عزاداری سیدالشهدا (ع)

رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با بیان اینکه یکی از مهمترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان، این است که جامعه شیعه، برخوردار از خاطره عاشوراست فرمودند: در ماه محرم، معارف حسینی و معارف علوی را که همان معارف قرآنی و اسلامی اصیل و صحیح است برای مردم بیان کنید.

 

«امام خامنه ای» می افزایند: هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد، به‌طور قطع اسلام، زنده به عاشورا و به حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) است.

 

فتوای آیت‌الله سیستانی درباره مراسم عزاداری محرم امسال

«آیت ‌الله سیدعلی حسینی سیستانی» درباره مراسم عزاداری محرم امسال بر افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت اباعبدالله (ع) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی تأکید داشتند و اظهار کرد: برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز؛ به‌گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌وآمد دارند در آن حضور یابند، مانعی ندارد.

 

مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به پخش و توزیع پُردامنه نمادهای عاشورایی و برافراشتن پرچم‌ها و قطعات سیاه رنگ در میدان‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیگر فضاهای عمومی تصریح کرد: در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت شود، بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

 

کد خبر 1086069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha