برگرداندن نشانه های دین به جامعه انسانی از مبانی حرکت امام حسین(ع) است

یک استاد علوم دینی گفت: اگر بخواهیم حرکت امام حسین(ع) در هر عصری و در میان هر نسلی جریان داشته باشد باید با الفبای این حرکت آشنا شویم. یکی از مبانی حرکت امام حسین(ع) و نهضت ایشان برگرداندن نشانه های دین به جامعه انسانی است.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه: قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل ، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « ای خدای بلند مرتبه و دارای قدرت و جبروت، در حالی که ضعیفم از تو کمک می خواهم و بر تو توکّل می کنم و همین مرا کافی است. » و سرانجام با وجود همۀ مصیبت ها و رنج ها فرمود: «اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

 

همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان برای تشریح ابعاد قیام ابا عبد الله الحسین(ع) خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام عبدالرحمن غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی سلسله گفت و گو هایی انجام داده است که بخش هفتم آن منتشر می شود. 

حجت الاسلام غیاث گفت: امیدواریم خداوند متعال روز به روز ما را با امام جسین(ع) آشنا تر با هدف های امام حسین(ع) هماهنگ تر و در کنار امام حسین(ع) ثابت قدم تر بفرماید. وی ادامه داد: حرکت امام حسین(ع) اگر در هر عصری و در میان هر نسلی جریان داشته باشد باید با الفبای این حرکت همه ما پیوسته آشنا و آشناتر بشویم. یکی از مبانی حرکت امام حسین(ع) و نهضت ایشان برگرداندن نشانه های دین به جامعه انسانی است همان نشانه هایی که حکومت های طاغوتی از وجود آن در جامعه وحشت دارند چرا که پایه های حکومت پلید آنها را به لزره در میاورد.

 

این استاد علوم دینی افزود: در راس همه نشانه ها دو چیز جلب نظر می کند. یکی ارتباط صمیمی با خدا و دیگری ارتباط صحیح با مردم جامعه ای که تحت تاثیر دین و پذیرش صحیح آن قرار گرفته است سعی می کند با خدا ارتباط صمیمی داشته باشد برای ارتباط صمیمی با خدا دو عنصر مهم است عنصر اول توجه و عنصر دوم تلاش در واقع توجه به مخلوق بودن و تلاش برای بنده شدن.

 

حجت الاسلام غیاث خاطر نشان کرد: ما چه بخواهیم چه نخواهیم مخلوق خداوند هستیم اما انچه باید بخواهیم و روی آن کار کنیم و تلاش و همت کنیم این است که بنده خدا بشویم البته لازمه گرایش درست به بندگی خدا همین ایمانی هست که ما مخلوق او هستیم. يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ .

 

این کارشناس برجسته مذهبی ادامه داد: توجه به این که ما مخلوق خدا هستیم اینقدر مهم هست که امیر المومنین(ع) به عنوان الگو در صحبت کردن با خداوند برای ما به این نکته اشاره می کنند  اَنْتَ الْخالِقُ وَ اَنَا الْمَخْلُوقُ تو آفریدگاری و من آفریده توجه به آفریده بودن و مخلوق بودن زمینه را به راحتی و زیبایی آماده می کند تلاش برای بنده خدا شدن که البته دو چیز تا به امروز نگذاشته ما به دستورات خداوند به درستی عمل کنیم. یکی جهل نسبت به دستورات خداوند و دیگری هوای نفس

 

وی گفت: یک عمده نمی دانند دستورات خداوند چیست و نرفته اند مطالعه کنند قرآن را و عده ای هم می دانند اما خواسته خود و دیگران را بر دستور خداوند ترجیح می دهند. عمده این افراد همان هایی هستند که به خدا و همه چیز مستقل نگاه می کنند. اگر همه چیز را وابسته خداوند بدانیم فطعا همه چیز ما را به یاد خدا می اندازد و توجه به خدا زمینه ساز بندگی او هم خواهد بود.

 

وی افزود: نکته دوم رابطه صحیح با همنوعا است یعنی آن چیزی که به عنوان نشانه های اصیل دین مطرح است عبارت است از رابطه صحیح بین انسان ها حداقلی که در ارتباط با انسانها طبق آموزه های دینی باید مورد توجه همه ما باشد انصاف است. ما در ارتباط با همنوعان خود اجازه ندهیم به هیچ بهانه ای حق آنها زیر پا گذاشته شود و برای این که این حق زیر پا گذاشته نشود همیشه و همه جا باید وظیفه خود را بشناسیم و به آن عمل کنیم. 

 

حجت الاسلام غیاث خاطر نشان کرد: جامعه ای که می خواهد در راستای حرکت حسینی امروز و فردا حرکت کند لازمه اش این است که وظیفه شناس باشد و به وظیفه خود عمل کند فرمول ساده ای که برای شناخت وظیفه می توانم اشاره کنم توجه به عنوان ماست هر انسانی به تعداد عنوان هایی که دارد به همان تعداد هم وظیفه دارد. شما همین الان عنوان خود را در نظر بگیرید تا بتوانید بر اساس آن عنوان تکلیف خود را شناسایی کنید. الان شما به عنوان شنونده یا بیینده دارید مطلبی را گوش می دید یا می بینید خب وظیفه یک شنوده چیست. بشارت بده به بندگان من که حرف ها رو گوش می کنند و بهترین آن را طبعیت می کنند.

 

این استاد علوم دینی گفت: اگر بخواهیم ساده تر بگوییم باید بگوییم برای شناخت وظیفه خود همیشه و همه جا بگویم الان و اینجا به من چه گفته می شود. وقتی به نماز ایستاده ایم به ما نماز گزار گفته می شود. پس جز به نماز به چیز دیگری فکر نکنیم در برابر فرزندمان به ما مادر با پدر گفته می شود و الی اخر در برابر خداوند به ما مخلوق گفته می شود در برابر امام زمان به ما پیرو گفته می شود.

حجت الاسلام غیاث افزود: امیدواریم خداوند به ما توفیق بدهد بتوانیم در راستای همراهی و همگامی امام حسین(ع) اهل ارتباط صمیمی با خداوند باشیم هم اهل ارتباط صمیمی با همنوعان که در اصطلاحات دینی از اولی به عنوان توحید و از مورد دوم به عنوان عدالت اجتماعی یاد شده است. 

 

 

کد خبر 1086077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha