برای دعوت به دین،توصیف جذب می کند نه استدلال/اهل سرعت در خیرات از خدا می ترسد

حجت الاسلام پناهیان بابیان کارکرد توصیف به جای استدلال، در جذب و شیفته کردن افراد به دین گفت: قطعاً برای جذب افراد به دین ارائه گزاره‌های توصیفی قوی تر از گزاره های استدلالی است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان خطیب برجسته و ارزشمند کشور همزمان با شب عاشورای حسینی علیه السلام در مراسم عزاداری  آقا و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، بابیان کارکرد توصیف به جای استدلال،  در جذب و شیفته کردن  افراد به دین گفت:  قطعاً برای جذب افراد به دین ارائه گزاره‌های توصیفی قوی تر از  گزاره های استدلالی است.
وی افزود: به عنوان مثال کتاب های "شهید مطهری" و  "شهید دستغیب" در یک  زمان در اختیار علاقمندان و شیفتگان به آثار آنها بود.اما با توجه به آن که شهید مطهری در سنگر دانشگاه با افراد و مخاطبانی مواجه بود که نیاز به استدلال مبانی دینی داشتند، کتاب‌ها و آثار ایشان در این حوزه  متمرکز شد.


حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: اما در همان زمان وقتی در میان رزمندگان و بسیجیان نبرد حق علیه باطل و جنگ تحمیلی رجوع می کردید، اغلب جوانان به دنبال مطالعه کتاب‌های  آیت الله دستغیب بودند.
 چراکه  آثارآیت الله دستغیب  از استدلال مبانی دینی گذر کرده و به توصیف دل انگیز بهشت و جهنم  می پرداخت. لذا اغلب رزمندگانی که در جبهه حضور داشتند سطح فکر و عقیده شان از مبانی دینی عبور کرده بود و نیازمند در ک توصیفی از دین بودند.

این خطیب برجسته با اشاره به تبیین حدیثی در تبلیغ دین و کارکرد توصیف به جای دعوت زبانی گفت: این که در روایات و دین ما توصیه شده است  مردم رو نه با زبان خود بلکه با عمل دعوت کنید از همین  موضوع نشأت می گیرد.
 وی افزود: چرا که وقتی با عمل، دیگری را به دین دعوت می کنید گویی با کار توصیفی افراد را به انجام امور دینی دعوت می کنید. حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: امروز اگر در تبیین بسیاری از مسائل فرهنگی و دینی با مشکل مواجه هستیم  به واسطه ضعف در توصیف است اگر  تا امروز نتوانسته ایم یک فیلم مناسب درموردحجاب و ارزش های آن بسازیم به همین دلیل است.

 

وی افزود:  اغلب خانواده‌ها در توصیف نماز برای فرزندانشان درمانده شده اند، اما حضرت علی علیه السلام چنان زیبا نماز را توصیف می کنند بی آنکه یک بار از لغت نماز در سخنانشان استفاده کرده باشند.
 حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: خاطرم هست در زمان جنگ فردی تکه های کاغذیی را مدام مطالعه  و در پی آن گریه می کرد. توقع داشتم روی کاغذها دعا و یا ادعیه ی خاصی نوشته شده باشد آن فرد خطبه های حضرت  امیرالمومنین علی علیه السلام را  پیرامون همام نوشته بود.
 وی افزود: همان خطبه ای که وقتی همام به حضرت علی علیه السلام رسید از ایشان خواست تا متقین را وصف کند.  امیر المومنین با توجه به شناختی که  از همام داشت امتناع کرد اما با اصرار فراوان به توصیف زیبا و کم نظیر متقین پرداختند تا جایی که همام از شنیدن این اوصاف  جان خود را از دست داد.


حجت الاسلام پناهیان گفت: همچنین در مناجات های زیبای امام سجاد علیه السلام با زبان توصیف، مترادف های زیبا و دلبرانه ای را می خوانیم. وی افزود: امام سجاد می فرماید: خدایا تو را صدا میزنم طوری که دائم می ترسم. خدایا تو را صدا میزنم درحالی که زبان امیدم از خوفم بیشتر است.
این خطیب برجسته عنوان کرد: البته در مورد رابطه بین خوف و امید مفصل صحبت خواهیم کرد اما وقتی انسان به گناهان خود می نگرد ترسان می شود و زمانی که کرم و لطف الهی را می بیند امیدوار. حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: می‌گویند اگر اجل مومنان نبود آنها به خاطر ۲ فشار عظیم‌ ترس و امید به پروردگار عالم در چشم برهم زدنی جان می دادند.


وی افزود: زبان توصیف در قرآن کریم نیز به وفور یافت می‌شود جایی که خداوند می فرماید:" فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ " یعنی ما هم دعای حضرت زکریا را مستجاب کردیم و یحیی را به او عطا فرمودیم و همسرش را (که نازا بود) برای او شایسته (همسری و قابل ولادت) گردانیدیم، زیرا آنها در کارهای خیر تعجیل می‌کردند و در حال بیم و امید ما را می‌خواندند و همیشه به درگاه ما خاضع و خاشع بودند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: در این آیه اگر خداوند متعال به حضرت زکریا و همسرش عطا فرمود به واسطه این است که آنها اهل سرعت در کار خیر بودند همین اساس در دین و خیرات اهل سرعت و سبقت باشند از خداوند متعال میترسند.

کد خبر 1086118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha