نجوای بندگی زیر آسمان شهر/ نماز عشق در ظهر عاشورای حسینی اقامه شد

امروز نجوای بندگی زیر آسمان شهرهای صومعه‌سرا رنگ و بوی دیگری داشت، عزاداران حسینی با اقتدا به امام حسین(ع) در ظهر عاشورا، نماز عشق را در خیابان‌های شهر اقامه کردند.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: وقت نماز ظهر که فرا رسید، امام حسین(ع) به زهیر بن قین و سعیدبن‌عبدالله حنفی امر فرمودند که در مقابل ایشان و نیمی از یارانشان که هنوز زنده بودند، بایستند تا همراه با هم نماز ظهر را به جا آورند.

 

در هنگام نماز، تیری به سوی امام حسین(ع) پرتاب شد که سعید‌بن‌عبدالله حنفی خود را سپر کرد و به همین ترتیب پیوسته با جان‌فشانی از آن حضرت محافظت می‌کرد و جلوی تمام تیرها را می‌گرفت تا اینکه بر زمین افتاد و به همین ترتیب یاران اباعبدالله(ع) یک‌به‌یک در محافظت از جان سید و سالار خود از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

 

اصحاب شیدای حسین‌بن‌علی(ع) در طول این مدت ستاره‌وار گرد امام طواف کرده و تیرهای مسموم را یک‌به‌یک از قامت باطن قبله دور می‌کردند تا نماز امام به پایان رسید، آری، برگ‌برگ تاریخ گواه است که « اشهد انک اقمت الصلوه» یا حسین(ع). صحرای پربلای کربلا شهادت می‌دهد که هماره در مسیر جد بزرگوارت قدم گذاردی و برای اصلاح امت او به پا خواستی و خروشیدی تا اسلام بماند؛ و الحق که مال حرام حجاب جهالت بر چشمان دشمنانت کشیده بود و الله جل‌و‌علی مهر تباهی بر قلب‌های سیاهشان زده بود.

 

نماز اول وقت حسین‌بن‌علی(ع) آن‌هم در هنگامه جنگ که خوف سوء‌قصد به جان امام می‌رود به درستی چه پیامی می‌تواند برای عاشقان و دلدادگان این امام مظلوم داشته باشد؟! اندکی تأمل باید... چرا که اباعبدالله(ع) آخرین نمازش را هم اول وقت خواند.

 

زیر باران نیزه دشمن، در رکوع و سجود بود امام... در مناجات ظهر عاشورا، شعر پرواز می‌سرود امام،‌ ترک سجاده و نماز نکرد، گرچه از جان بریده بود حسین...سر به درگاه دوست می‌آورد، عشق را برگزیده بود حسین.

 

 

هنگام اذان ظهر شد و عزادارا حسینی یک به یک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هم پیوستند تا صفوف نماز اول وقت ظهر عاشورا را تشکیل دهند، عزاداران ارباب بی کفن پس از یک دهه سوگواری و بر سر و سینه زدن در رثای مولای مجاهدان آماده اقامه نماز شدند.

 

می‌خواهند تا یکبار دیگر با اقتدا به امام شهیدشان، حسینی شوند و با نجوای بندگی سر بر آستان دوست بسایند، می‌خواهند تا نماز ظهر عاشورا را به یاد نیایش‌های عارفانه امام عشق در صحرای کربلای سال ۶۱ هجری از دل و از جان اقامه کنند.

 

یکی از نمازگزاران با تسلیت عاشورای حسینی اظهار کرد: ما می‌توانیم با پررنگ کردن نقش نماز در ماجرای عاشورا و ارج نهادن به نماز اول وقت در این ایام و ذکر مصیبت‌های وارده به اهل بیت(ع)، جایگاه نماز را برای کودکانمان مهم و برجسته کنیم.

 

وی افزود: طبق فرمایش حضرت از فرزندان بالغ خود نیز در این ایام در مورد نماز مؤاخذه کنیم و دائما به آنها متذکر شویم که اقامه عزای حسین(ع) بدون اقامه نماز، ضایع کردن خون شهدای کربلاست.

 

 

یکی دیگر از نمازگزاران با اشاره به اینکه بر همگان روشن است که یکی از امور بسیار تأکید شده توسط اهل بیت(ع) نماز است گفت: شاید بتوان گفت که عاشورا بهترین زمینه و بستر برای شیعیان امیرالمومنین(ع) است که به فرزندان خود نماز را آموزش داده و آنها را نسبت به اقامه نماز مقیّد بار بیاورند.

 

وی تصریح کرد: آموزش نماز در این ایام (ماه محرم )به فرزندان متضمن این مضمون است که نماز تنها با ولایت اهل بیت(ع) معنا پیدا می‌کند، وگرنه نماز بی ولایت منجر به کوفی شدن می‌شود.

 

«سیدجلال سیدمحمدی» با تسلیت عاشورای حسینی اظهار کرد: محرم یادآور بزرگ ترین حماسه ظلم ستیزی، ایثار و آزادگی در تاریخ بشری است.

 

فرماندار صومعه‌سرا تاسوعا و عاشورا را نقطه اوج عشق و فداکاری عنوان کرد و افزود: عاشورا مکتب حریت، عقلانیت و آزادگی است.

 

گفتنی است، انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته از قیام امام حسین(ع) در روز عاشوراست و نماز ظهر عاشورا باید در اول وقت و به بهترین کیفیت برگزار شود، چرا که نماز ظهر عاشورا فلسفه اصلی قیام روز عاشورا محسوب می شود. فلسفه وجودی قیام گسترده امام حسین(ع) در حادثه کربلا برای زنده نگهداشتن و برپایی نماز بود؛ نماز ظهر عاشورا یک نمونه عینی، عملی و اجرایی از اهمیت دادن به نماز در لحظه های جان دادن است.

 

 

 

کد خبر 1086146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha