آیین یکصد ساله طاهرگوراب در سومین روز شهادت امام حسین(ع)

همزمان با سومین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش هر ساله آیینی مذهبی در بخش طاهرگوراب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا، هر ساله در ۱۲ محرم همزمان با سومین روز شهادت امام حسین(ع) نوحه‌سرایی، ذکر مصیبت و تعزیه واقعه عاشورا و یاران باوفایش توسط تعزیه گردان‌ها در خیابان های بخش طاهرگوراب شهرستان صومعه‌سرا برپا می‌شود.

 

برگزاری این آیین که به بیش از یکصد سال می‌رسد هر ساله با حضور سیل عظیمی از مشتاقان در این منطقه برگزار می‌شود و عزاداران حسینی در قالب دسته‌های مذهبی از جای جای استان گیلان به طاهرگوراب می‌آیند.

 

در این روز عزیز، سراسر خیابان مملو از جمعیت است و دسته‌های عزاداری یک به یک می‌آیند تا ارادت خود را به سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) نشان دهند.

 

 

در سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش سراسر خیابان طاهرگوراب مملو از پرچم‌های عزاداری سیاه و سرخ امام حسین(ع) است و مردم به عزاداری مشغول می‌شوند و مداحان و واعظان به ذکر مصیبت می‌پردازند. اما امسال برای دومین سال پیاپی در پی شیوع ویروس کرونا این مراسم خیلی محدود و با حضور اندکی از مردم و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

یکی از شهروندان طاهرگروابی با بیان اینکه ماه محرم به‌خصوص تاسوعا و عاشورا در صومعه‌سرا جلوه خاصی دارد اظهار کرد: نوع برگزاری مراسم‌ها و حضور پر شور مردم این منطقه همه و همه ارادت خاص مردم به اهل بیت(ع) را می‌رساند.

 

وی با بیان اینکه روز سوم امام حسین(ع) در طاهرگوراب زبانزد عام و خاص است افزود: آیین‌های مذهبی این منطقه از شهرت خاصی بین عموم مردم برخوردار است.

 

 

این شهروند طاهرگورابی با بیان اینکه باید آیین‌های مذهبی این منطقه برای عموم مردم از طریق سیمای ملی به نمایش دربیاید افزود: شور حسینی طاهرگوراب هرساله به وضوح دیده می‌شود.

 

گفتنی است؛ قدمت این مراسم به بیش از یکصد سال می‌رسد و هرساله مردمان این دهستان میزبان انبوه مشتاقان و علاقمندان آقا اباعبدلله‌الحسین(ع) هستند.

 

کد خبر 1086542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha