مبارزه امام سجاد(ع) پنهانی و از طریق  دعا و گریه بر مصائب کربلا بود

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: وجود مقدس امام سجاد(ع) در زمان خود مامور به سکوت بودند که نور ولایت خاموش نشود اما در خفا یک مبارزه پنهانی را از طریق گریه بر مصائب کربلا و دعا آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی به مناسبت ایام محرم در مراسم سوگواری که با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: در قرآن و تاریخ اسلام کسانی هستند که سابقه‌های زیادی در دین‌داری داشتند و شاگردان ممتاز بودند اما همین افراد در یک برهه‌ای از زندگی‌ سقوط کردند و بسیار بد شدند.

وی افزود: یکی از این افراد زبیر است که برای اسلام و پیامبر(ص) خدمات بسیار زیادی را انجام داد او در تشییع جنازه حضرت زهرا(س) که خصوصی‌ترین تشییع‌جنازه بود و فقط خواص شرکت داشتند حضور داشت، اما در نهایت به علت دنیا‌دوستی توسط فرزندش گمراه و با امیرمومنان امام علی(ع) دشمن و جهنمی شد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زمانی که یک انسان با سابقه خوب و دین‌داری بد شود معمولاً بد معمولی نمی‌شود بلکه بسیار بد می‌شود، اظهار کرد: افراد در خوبی و بدی چهار دسته هستند برخی خوب هستند اما درست خوبی کردن بلد نیستند به عنوان مثال به دیگران با منت گذاشتن کمک می‌کنند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین عالی افزود: دسته دیگر خوب هستند و به‌قدری زیبا خوبی می‌کنند که هر کس با هر دین و آیین وقتی رفتار آنها را می‌بیند لذت می‌برد. نمونه چنین اشخاصی اهل‌بیت(ع) هستند که به عنوان مثال وقتی به کسی کمک می‌کردند ضمن سخاوت فراوان مخفیانه و کاملا بدون منت بود.

 

وی ادامه داد: دسته دیگر بد هستند اما معمولی و دسته دیگر چنان بد هستند که هرکس آنها را ببیند منزجر می‌شود. یک نمونه از این افراد بسیار بد کسی بود که غروب عاشورا وقتی همه شهید شدند برای غارت اموال آمد بود برای بردن انگشتر امام حسین(ع) انگشت ایشان را قطع کرد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: افرادی نظیر زبیر که یک زمان دین‌دار و خوب بودند و وقتی سقوط می‌کنند جزو دسته چهارم قرار می‌گیرند که بسیار بد هستند. به همین دلیل این همه در دعا تاکید شده است که برای عاقبت‌بخیری خود و دیگران دعا کنید چراکه مشخص نیست اگر امروز ما دیندار هستیم تا آخر عمر دیندار باقی بمانیم.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه در آخرالزمان عوامل لغزش انسان‌ها زیاد می‌شود به همین دلیل باید برای عاقبت‌بخیری خود و دیگران دعا کنیم، گفت: درباره عاقبت‌بخیری حتی اولیاء خدا بسیار هراس داشتند چراکه عاقبت‌بخیری هیچ‌کس تضمین‌شده نیست. حتی ائمه معصومین(ع) از جهت عاقبت‌بخیری همواره دعا می‌کردند که خدایا ما یک چشم بر ‌هم زدن به خود واگذار مگذار. جایی‌که انبیا و اولیاء الهی  می‌ترسیدند ما چگونه درباره عاقبت‌به‌خیری نترسیم.

وی با بیان اینکه تاکید همه علما است که هیچ دعایی بهتر از درخواست عاقبت‌بخیری از خداوند نیست، گفت: شیطان شش هزار سال عبادت داشت ولی سقوط کرد، برخی علم زیادی دارند اما سقوط می‌کنند، برای اینکه سقوط نکنید از خداوند بخواهید که به شما رزق جامع بدهد رزق جامع این است که انسان در هر حالت و هر جایگاهی که قرار می‌گیرد بنده و تسلیم اوامر الهی باشد.

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: وجود مقدس امام سجاد(ع) در زمان خود مامور به سکوت بودند، چراکه پس از کربلا تنها چند نفر از شیعیان خالص باقی مانده بودند و اکثر مردم مرتد شدند یعنی دیگر از ولایت حمایت نمی‌کردند، اگر امام سجاد(ع) قیام می‌کردند همان چهار یا پنج نفر هم از بین می‌رفتند و نور ولایت خاموش می‌شد لذا حضرت سکوت کردند اما در خفا یک مبارزه پنهانی را از طریق دعا آغاز کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه دوران امام سجاد(ع) شاید در بین سایر امامان ما سخت‌ترین دوران بود، اظهار کرد: در سی و پنج سال دوران امامت امام سجاد(ع) خشن‌ترین خلفا بر سر کار بودند در عین حال انحراف و انحطاط اخلاقی جامعه اسلامی هم بسیار زیاد شده بود. با وجود اختناق شدید امام سجاد(ع) با گریه بر هر حادثه‌ای از حوادث کربلا  پیام‌های قیام عاشورا را زنده نگه ‌داشتند.

 

کد خبر 1086547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha