مسجد خاستگاه تفکرهای نوین انسانی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به نقش مساجد توجه بیشتری شده و همین مورد سبب شده است تا مساجد به خاستگاه توسعه و ترویج تفکرهای نوین انسانی تبدیل شوند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: پس از هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه و ضرورت ایجاد محلی برای تجمع مسلمانان در آن حضرت محمد (ص) دستور ساخت و بنای مسجدی را دادند، این در حالی بود که مسجد القصی به عنوان اولین قبله مسلمین در ان زمان در اختیار یهودیان بود.

 

با شکل گرفتن مساجد به عنوان مراکز هدایت و تعیین راهبردهای امت اسلام، همواره بر نقش آنها در ایجاد اتحاد میان مسلمانان افزودده می شد، به گونه که در سال 1342 بزرگترین اتفاق قرن اخیر یعنی پیروزی انقلاب اسلامی از مساجد و منابر سخنرانی آغاز و در بهمن 1357 به ثمر نشست.

 

مسجد مکانی کاملا سالم برای تقویت بنیادهای اجتماعی است

استاد و کارشناس تاریخ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می کند: ضرورت ایجاد محلی برای رجوع مسلمانان و حل و فصل مهمترین موضوعات مردم از همان ابتدای آغاز رسالت بسیار مشهود بود و همین دلیل پیامبر اکرم (ص) پس از هجرت به مدینه مسجد النبی (ص) را بنا کردند تا مرکزی برای برنامه ریزی، دعوت به اسلام و هدایت مردم جهان باشد.

 

«عبدالرضا کروشاوی» می‌افزاید: مساجد در آغاز، محلی برای علم آموزی بودند،  پیامبر (ص) نسبت به علم و توسعه ان همواره حساسیت خاصی داشتند به نحوی که در جنگ ها اگر از میان مشرکان شخصی به اسارت مسلمانان در می آمد بهای آزادی وی آموزش خواندن و نوشتن به 10 مسلمان بود.

 

­وی با بیان اینکه مسجد، کانونی مهم  برای تجمع مسلمانان در روزهای خوب و بد است اضافه می‌کند: متاسفانه امروزه نقش مساجد به عنوان مراکز اسلامی و به تعبیر امام خمینی (ره) سنگرهای اسلامی آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و ما هنگامی که پایگاه های بسیج، پایگاه های فرهنگی، حسینیه ها و ... را از مسجد جدا کردیم و محلی جداگانه برای آنها تاسیس کردیم همواره جوانان را از مساجد دور ساختیم، در حالی که مسجد می تواند همه اتفاقات مطلوب برای تحقق جامعه اسلامی را در خود جای دهد.

 

این کارشناس تاریخ تصریح می‌کند: در زمان حیات پیامبر (ص) همه اتفاقات مهم جامعه اسلامی در مسجد رقم می خورد، امضای تفاهم نامه ها با دشمنان، تعیین امیران ولایت های اسلامی، راهبردهای جنگ ها با دشمنان و ... در مسجد صورت می گرفت، امروز بسیاری از کارکردهای اصلی مسجد به فراموشی سپرده شده و تنها محلی برای اقامه نماز آن هم تنها در مغرب و عشا هستند.

 

کروشاوی ابراز می‌کند: مسجد مکانی کاملا سالم برای تقویت بنیادهای اجتماعی است، به نوعی که تامین امنیت فردی و اجتماعی انسان ها را می توان در مساجد تحقق داد، بنابراین مسئولان فرهنگی باید نسبت به نقش مساجد در جامعه حساسیت بیشتری به خرج دهند، تابتوانیم به استفاده از مساجد جامعه تراز اسلامی را ایجاد کنیم.

 

توجه به معماری و بنای مسجد بسیار ضروری است

یک کارشناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: مساجد نقش های بی بديلی در ترويج فرهنگ و تمدن اسلامی و ... داشته‌اند و در اسلام احادیث و روایت های بسیاری مبنی بر تکریم و تعظیم مساجد وجود دارد که کمتر به آنها توجه می شود.

 

«حجت الاسلام علی محسناوی» ادامه می‌دهد: در طول تاريخ مسجد رابطه بسياری با بازار، کتابخانه، عبادت، طبابت، دارالعماره، مدرسه، بهداشت، سياست، بزرگان، مراجع و روحانيت و ...داشته و همین موضوع باعث شده است که جایگاه مساجد در میان مسلمانان بسیار حائز اهمیت باشد.

 

وی با بیان اینکه در جهان امروز توجه به معماری و بنای مسجد بسیار ضروری است عنوان می‌کند: مسجد باید تبدیل به محل آسایش برای همه مراجعان چه نمازگزار و چه غیرنمازگزار باشد، به نحوی که هر شخصی برای هرکاری که به مسجد مراجعه می کند باید آرامشی ذهنی و روحی دریافت کند.

 

این کارشناس اجتماعی با تاکید بر نقش مسجد در تحکیم روابط مسلمانان بیان می کند: همواره در کشور اسلامی باید محور همه امور مسجد باشد، ما وقتی مسجد را محل مراجعه مسلمانان برای همه اتفاقات قرار دادیم قطعا تاثیرآن در جامعه نمود پیدا خواهد کرد.

 

وی یاد آور می‌شود: مسجد باید محلی برای صلح و صفا و همچنین برطرف کردن مشکلات مردم باشد، در این میان باید به موضوع جوانان و اهمیت به آنها نیز در مسجد توجه کرد.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به نقش مساجد توجه بیشتری شده و همین مورد سبب شده است تا مساجد به خاستگاه توسعه و ترویج تفکرهای نوین انسانی تبدیل شوند.

 

کد خبر 1086565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha