انسان برای غلبه بر عادات بد باید بر هوای نفسانی خود غلبه کند

آیت‌الله رشاد گفت: هر انسانی دارای هوای نفس است که خلقت آن حکمت خود را دارد اما انسان برای غلبه بر عادات بد باید بر هوای نفسانی خود غلبه کرده و با آن مجاهدت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله علی اکبر رشاد پیش از ظهر امروز در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: شیعیان در محرم دلدادگی، دلسپردگی و سرسپردگی خود به ساحت مقدس سیدالشهداء(ع) را نشان می‌دهند.

آیت‌الله رشاد با استناد به حدیثی از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر حل دو مشکل در وجود انسان، عنوان کرد: گاهی اوقات انسان به عاداتی مبتلا می‌شود که باید آنها را ترک کند که اگر این کار را انجام ندهد ممکن است به طبیعت ثانویه او تبدیل ‌شود.

وی با بیان اینکه تنها انسان‌های عادی بر برخی عادات مبتلا نمی‌شوند بلکه طبق روایات انبیاء الهی نیز به برخی عادات مبتلا می‌شدند، اظهار کرد: عادات همواره منفی نیستند گاهی برخی از عادات مثبت هستند، در عرصه تربیت تبدیل یک رفتار و گفتار به عادت از شیوه‌های موفق محسوب می‌شود.

 

رئیس شواری سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه در بخش تربیت یا برای حل برخی معضلات از شیوه عادات استفاده می‌شود، ابراز کرد: به عنوان مثال برای نمازخوان کردن فرزندان باید پیش از بلوغ آنها را به اقامه نماز عادت داد که در سن بلوغ بر خواندن نماز عادت کنند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر انسان به رفتار و کردار بدی عادت داشته باشد ترک آن بسیار سخت می‌شود، عنوان کرد: انسان برای  ترک عادات رفتاری و عملی باید شیوه آن را فراگیرد، به همین دلیل امیرمومنان امام علی(ع) راهکار نشان می‌دهند.

 

آیت‌الله رشاد با استناد به فرمایش حضرت گفت: باید با اصرار نفس را وادار به ترک عادت بد کرد، اگر حالت و پیوند حسی بین انسان و عادت بد قطع شود می‌تواند بر آن غلبه کند بنابراین انسان باید در خلوت عادات نادرست خود را شناسایی و خود را بر ترک آن ترغیب کند چراکه اصلاح عادات قبیح جزو وظایف انسان و از واجبات است.

 وی درباره روش دیگر حضرت برای مقابله با عادت قبیح، بیان کرد: هر انسانی دارای هوای نفس است که خلقت آن حکمت خود را دارد اما انسان برای غلبه بر عادات بد باید بر هوای نفسانی خود غلبه کرده و با آن مجاهدت داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مثالی مبنی بر اینکه هواهای نفسانی همچون موانع ایذایی در میادین ورزشی است که ورزشکار را قوی‌تر می‌کند، گفت: خداوند هم هوای نفس را قرار داده که انسان با عبور از آن قوی شود و ارتقاء یابد، بنابراین انسان نباید تسلیم هوای نفس خود شود بلکه باید آن را به درستی مدیریت کند و عادات بد را در وجود خود از بین ببرد.

 

 

 

 

کد خبر 1086584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha