نقش تاثیرگذار مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی

نقش مسجد در انقلاب اسلامی به قدری گسترده بود که رژیم ستم شاهی پهلوی، درب برخی از مساجد را بست. البته حکومت نتوانست مانع کارآیی مساجد شود و مسجد، به پایگاه انقلاب، مرکز نشر آموزه های اسلامی و محل وحدت نیروهای انقلابی تبدیل شد.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند، اسماعیل آریانیا: واژه مسجد از باب (سجد و یسجد) مصدر میمی و یا اسم زمان و مکان است و بر وزن مشرق و مغرب است. مسجد به معنی سجده‌ گاه، مکان سجده است. اما در قرآن و تمدن اسلامی، مسجد به مکانی گفته می‌شود که عبادتگاه مومنان است.

 

کلمه مسجد حدود ۲۸ بار در قرآن ذکر شده است، ۲۲ بار به صورت مفرد (مسجد) و ۶ بار به صورت جمع (مساجد) آن ۲۲ موردی که مفرد آمده ۱۵ موردش مقید به قید (الحرام) است که مراد از همه آنها همان مسجد مخصوص و معروف و مقدس مسجد الحرام در مکه است و یک مورد هم مقید به قید (الاقصی) که مراد از آن اولین قبله‌گاه مسلمانان مسجدالاقصی در بیت المقدس است.

 

اهمیت مسجد

مسجد کانون مشورت در صدر اسلام، تجلی‌گاه وحدت و یکپارچگی و حفظ سلامت دین و جامعه، نشانه قدرت اسلام و توان مردمی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مسلمانان، پایگاه نظامی و اعزام به جبهه‌ها، پاسداری از عدالت و پناهگاه مظلومان، محل تعلیم و تربیت، کانون امر به معروف و نهی از منکر، محل پیوند دین و سیاست و ... است.

 

امام خمینی (ره) در مورد نقش سیاسی مسجد و جداناپذیری دین و سیاست می فرماید: «اسلام از زمان پیغمبر حکومت تشکیل داده است. قوای نظامی و انتظامی داشته است در سیاست ها دخالت می کرده و مسجدالنبی، مرکز سیاست اسلامی بوده و ثقل قدرت اسلامی».

 

مسجد، مرکز انقلاب اسلامی

مسجد، محل تبادل اخبار و اطلاعات خرد، کلان و بحث و گفت وگو درباره آنها و جهت گیری و روشن شدن افکار عمومی است. در این صورت، شرایط جامعه در جنبه های گوناگون به راحتی به گوش عموم مردم می رسد و آنها به سرعت در مورد نبایدها و انحراف های موجود در جامعه واکنش نشان می دهند.

 

جلسه های وعظ و خطابه و سخنرانی های روشن گرایانه اهل علم و دین در مسجد، نقش مؤثری در بیداری و آگاهی مردم دارد. در نتیجه، مسجد، پایگاه خیزش انقلابیان و مبارزان دین داری است که با کژ روی ها و کژ رفتاری های جامعه به مقابله برمی خیزند و حرکت های انقلابی را سازمان دهی می کنند.

 

مقام معظم رهبری با اشاره به نقش انقلابی مسجد و احیای مساجد کشورهای اسلامی پس از انقلاب ایران می فرماید: «تا قبل از انقلاب اسلامی، کسی جرئت نمی کرد دم از اسلام بزند. در این کشورهای اسلامی که امروز مسجدها رونق پیدا می کنند و کانون تحرک می شوند، تا دیروز مسجدها متعلق به یک مشت پیرمرد از کار افتاده بود. امروز آن مسجدها جای جوانان و کانون جنبش هاست».

 

نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی

مساجد در صدر اسلام به دليل عهده داری کانون اصلی ارتباط مردم به ويژه فعالان جامعه، کارکردهای فراوانی در نظام اجتماعی ايفا می کردند و در عصر جديد به دليل تفکيک ساختاری و تقسيم کار به برخی از کارکردهای اجتماعی و سياسی آن کمتر توجه می شود. با اين حال در جريان انقلاب اسلامی ايران، مساجد نه تنها محلی برای عبادت که محلی برای فعاليت فرهنگی عليه رژيم و نظام اجتماعی حاکم تبديل شد و مومنان هوشیار و آگاه، مبارزه با حکومت ستم شاهی پهلوی را از مسجد آغاز کردند و آن را مرکز فعالیت های مبارزاتی خود قرار دادند.

 

نقش مسجد در انقلاب اسلامی به قدری گسترده بود که این رژیم، درب برخی از مساجد را بست. البته حکومت نتوانست مانع کارآیی مساجد شود و مسجد، به پایگاه انقلاب، مرکز نشر آموزه های اسلامی و محل وحدت نیروهای انقلابی تبدیل شد.

 

«حجت الاسلام حمید سیلاوی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) و فرارسیدن سالروز جهانی مساجد با بیان آیه شریفه إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ اظهار کرد: معنای آیه ۹۶ سوره مبارک آل عمران این است که؛ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ ای ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﻧﻴﺎﻳﺶ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺮﺩم ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺷﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﭘﺮ ﺑﺮﻛﺖ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺮﺍی ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

 

امام جمعه شهر چوئبده افزود: به فرموده قرآن ‌کریم، مسجد خانه اول انسان است.

 

وی با بیان اینکه مکه زادگاه امیرالمومنین (ع)، محل نیایش، تولد مجدد و رنسانس انسان است تصریح کرد: به همین دلیل صهیونیست های جنایتکار در سال ۱۹۶۹ میلادی مسجد الاقصی را به آتش کشیدند، چراکه مسجد را سنگری مستحکم در برابر خود دیدند‌.

 

حجت الاسلام سیلاوی ابراز کرد: در مسجد است که مردم از بندگی شیطان، رها و به عبودیت پروردگار می رسند، آگاه می شوند، متحد می شوند و باخودسازی عزم آنها برای بنیان‌گذاری تمدنی بر مبانی اسلام جزم خواهد شد.

 

وی یاد آور شد: شیاطین نیز این سنگر را که همان مسجد الأقصی بود به آتش‌ کشیدند، تا این مسجد شمع محفل انقلابیون مسلمان جهان شود.

 

کد خبر 1086596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha