شعار اساسی انقلاب برگرفته از شعار هیات من الذله عاشورا است

حجت الاسلام صفری با انقلاب اسلامی نمود جامعه ولایی است که طبق فرمایش امام (ره) مبدا این انقلاب از امام حسین (ع) آغاز می شود گفت: شعار اساسی انقلاب برگرفته از شعار هیات من الذله عاشورا است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: قیام عاشورا تنها قیامی است که پس از گذشت قرن ها از این واقعه همچنان مملو از درس و پند برای تمام افراد از هر جنس و طبقه ای در تمام اعصار تاریخ است. واقعه عاشورا هیچ گاه در اثر گذشت زمان رنگ و بوی کهنگی به خود نمی گیرد و همیشه گرمای این قیام در قلوب مومنان و دوستداران حضرت سیدالشهداء باقی است تا جایی که تمام افراد جامعه در هر مستند و جایگاهی می توانند از پیام این قیام در عمل به تکالیف فردی، اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی و اعتقادی در حد و اندازه ظرفیت خود بهره ببرند و برای گمراه نشدن از مسیر حق و عدالت عاشورا را معیار و چراغ راه هدایت خود بدانند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام محمد صفری، امام جمعه یزدان شهر اصفهان به شرح زیر ارايه می شود.  

کربلا چگونه می تواند موجب رشد انسان با هر جنسیتی باشد؟

در مورد صحنه کربلا باید بگوییم که کربلا آینه تمام نمایی است که بشریت با هر جنسیت و سنخیت می تواند خود را در آن ببیند و علت آنکه ما هر سال کربلا را احیا و زنده نگه می داریم و عزاداری ها پرشورتر می شوند و این حرارت در قلوب مومنین ایجاد می شود، این است که فضای پیام عاشورا این است که فردای پیام عاشورا به همگان برسد و این حکمت الهی و زمینه های رشد انسان را فراهم می کند؛ کربلا یکی از زمینه هاست.
 از ابتدای خلقت انبیای الهی برای تمام انبیا اتفاقاتی رقم خورده است و نقاشی کربلا صحنه آرایی شده است تا موقعیتی برای بشر آخرالزمان باشد و خود را در آنجا ببیند. در کربلا پیر و جوان، زن و دختر، تازه هدایت شده، خارج شده از مسیر همه و همه در کربلا حاضرند.  صحنه عاشورا برای بازخوانی خودمان، جامعه و اجتماع است و تمام این وقایع در کربلا نمود دارد.

 در مورد شعارهای اساسی حضرت سیدالشهداء در قیام عاشورا توضیح بفرمایید ؟


 در کربلا پیشنهادات و صحبت های خاصی رد و بدل می شود و آنچه در گفتمان ها نمود می یابد و فضایی که میان لشکر دشمن و لشکر ابا عبدالله (ع) ایجاد می شود، همان پیام هیهات من الذله است و در مقاتل آنچه که بیشتر عنوان شده است، پیشنهاد صحبت با حضرت ابوالفضل (ع) از باب قوم و خویش است که با این طرح دشمن حضرت ابوالفضل (ع) شرمنده می شوند و جوابی نمی دهند تا جایی که امام حسین (ع) می فرمایند جواب آنها را بدهید. دشمن با توجه به فضای دشمنی خود فضایی را از باب قوم و خویشی دنبال می کند تا بتواند به اهداف خود برسد. در این فضای گفتمانی نیز عزت حسینی نمود جدی دارد و حضرت ابوالفضل (ع) این گفت و گو را نمی پذیرند.



شهید مطهری منطق و سیاست را در واقعه عاشورا چگونه توصیف می کند؟

 شهید مطهری در مورد واقعه کربلا می گوید:  بشر یا منطق مکر دارد مانند مکر برخی دشمنان در حماسه حسینی و سیاست را مانند برخی از سیاستمداران امروزی مکر و حیله می دانند و این منطق سیاسیون دنیا است که در همان مکتب عنوان می شود. دسته دیگر مانند برخی منطق معامله دارند، مانند احزاب سیاسی امروز اما در فضای سیاسی کربلا چه انتظاری از این واقعه دارید؟ شهید مطهری در بخشی دیگر از بیانات خود به منطق عقیده اشاره می کنند که همان اعتقاد امام حسین (ع) است.


مهمترین درس سیاسیون از قیام عاشورا در عصر امروز توضیح بفرمایید ؟

 ایده ما این است که انقلاب اسلامی نمود جامعه ولایی است که طبق فرمایش امام (ره) مبدا این انقلاب از امام حسین (ع) آغاز می شود و شعار ما همان شعار امام حسین است که نباید زیر بار ذلت برویم و امروز سیاسیون جامعه باید به سمت و سویی بروند که خود را به این منطق برسانند که امام حسین (ع) به آن تاکید کرده است.

شهید دیالمه در مسند نمایندگی مجلس شورای اسلامی  در گفتاری عنوان می کنند که سعی کنید خود را برای خدا خالص کنید والا در طی زمان امواجی ایجاد می شود که زباله هایی از این امواج بیرون می ریزد و اگر کسی در این راه خود را خالص نکند و در راه خدا و خدمت به شیعیان گام برندارد، قطعا حذف می شود. ما در روند انقلاب عزت مندانه ورود یافتیم و در هر مسئله ای در مقابله با دشمن اگر عزت مندانه ورود کردیم، پیروز بودیم و در جایی که این شعار را عملیاتی کرده ایم، مردم نیز با ما همراهی کرده اند و انقلاب در آنجا جلوه یافته است و در جایی که در مقابل دشمنان کوتاه آمده ایم و در مقابل آنها کم آورده ایم با شکست مواجه شده ایم.



پیام اساسی قیام عاشورا توضیح بفرمایید؟

پیام اساسی واقعه عاشورا هیهات منه الذله است که به هیچ وجه انسان حق ندارد این عزت را زیر پا بگذارد. خداوند انسان را عزت مندانه خلق کرده و کرامت داده است و انسان حق ندارد در هیچ مرحله ای این عزت را پایمال کند.


عزتی که در فضای فردی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد، باید همیشه حفظ شود. اگر آینه کربلا را در مقابل سیاستمداران امروز بگیریم، حتما تصویری از عبیدالله، یزید و مکر و حیله آنها وجود دارد که نیازمند بصیرت است که انسان در این آینه آنها را ببیند. امروز صهیونیسم و آمریکا غیر از یزیدیان نیستند مگر یزیدیان و عبیداللهیان برای مطامع خود تحریم نمی کردند و یا برای اهداف خود دست به کشتار نمی زدند، امروز نیز همان گونه است و اعمال آنها تطابق دارد و صهیونیسم و آمریکا برای اهداف خود دست به هر کاری می زنند و برای حضور در منطقه تا چه اندازه هزینه از سوی کشورهای منطقه پرداخت می کنند تا بتوانند در منطقه حضور یافته و به دنبال خود باشند.

شعار اساسی انقلاب با توجه به قیام عاشورا چیست؟

برای اینکه بتوانیم درس بزرگ را از عاشورا بیاموزیم باید بدانیم که امام حسین (ع) زیر تیغ رفتند و اصحاب و اهل بیت (ع) را قطعه قطعه دیدند اما زیر بار ظلم و ذلت نرفتند و این شعار اساسی انقلاب ماست و رهبر انقلاب در فرمایشات خود تاکید کردند که خواص این موضوع را بدانند، دوره ای نیست که ما بخواهیم مانند دوران امام حسن مجتبی (ع) مجبور به پذیرش، صلح نامه و یا توافق نامه باشیم.


عاشورا چه درسی را در روابط خارجی و مذاکرات به ما می آموزد؟

با توجه به قیام عاشورا ما باید در مذاکرات و فضاهای روابط عزت مندانه پیش برویم و با درس از قیام کربلا امروز ما قدرتمندانه حرکت کردیم و این قیام، نظام جمهوری اسلامی را به حول و قوه الهی آن قدر عزت مند و قدرتمند رشد و نمود داده که پنجه در پنجه استکبار جهانی دارد و  استکبارخود اذعان می کند که در عرصه های مختلف دیپلماسی و فضاهای جنگ های نیابتی ایران همچنان به اذعان آنها موفق است و توانسته است جایگاه ویژه ای را در دنیا کسب کند.

کد خبر 1086676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha