۷۵ درصد هیئات مذهبی استان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کردند

حجت الاسلام صاحبقرانی گفت: بیش از ۷۵ درصد هیئات مذهبی استان در برگزاری مراسم های عزاداری دهه اول محرم شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کرده اند که این آمار ۱۵ درصد از آمار کشوری در رعایت عموم مردم استان در شیوه نامه های بهداشتی بیشتر است.

حجت الاسلام «هادی صاحبقرانی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد، در خصوص میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی هیئات مذهبی در دهه اول محرم بیان کرد: در سطح استان اکثر هیئات در برگزاری مراسم ها شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کردند و بر اساس آنچه که تا به امروز بر اساس آمار در بازدید از 2539 هیئت مذهبی به دست ما رسیده است، بیش از 75 درصد هیئت ها در استان این مهم را رعایت کرده اند.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: بر اساس آمار ستاد استانی کرونا بیش از 60 درصد مردم خراسان رضوی شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند در حالی که هیئات مذهبی استان در برگزاری مراسم دهه اول محرم بیش از 75 درصد شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کردند که نشان از اهمیت دادن هیئات به رعایت شیوه نامه های بهداشتی ابلاغ شده توسط ستاد ملی کرونا است.

 

وی در خصوص تعداد هیئات مذهبی در استان گفت: تعداد هیئات بیشتر از 2539 هیئت می باشد اما به دلیل ممنوع شدن برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته و ممنوع شدن دسته روی ها برخی از هیئت ها امسال تعطیل شدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین با بیان اینکه در دهه اول محرم در بازدید از هیئت ها به برخی از هیئت ها نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی تذکر شفایی و به برخی آموزش لازم برای چگونگی برگزاری مراسم داشته ایم؛ تصریح کرد: سازمان تبلیغات استان بعد از دهه محرم از هیئت هایی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کردند تشکر کرد و برای هیئت هایی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکردند جلسه توجیهی برای قانع کردن آنها در بحث رعایت دستورالعمل ها برگزار خواهد کرد.

 

وی علت رعایت نکردن برخی از هیئات مذهبی در برگزاری مراسم های عزاداری را دستور العمل ابلاغی ستاد ملی کرونا عنوان کرد و گفت: بخشی از عدم رعایت ها به نحوه ابلاغ دستور العمل بر می گشت، دستور العملی که ابتدا صادر شد در آن برگزاری مراسم ها زیر سقف و دسته روی مانعی نداشت اما با تغییر دستور العمل ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم برگزاری مراسم ها در فضای بسته و دسته روی و ابلاغیه آن به سازمان تبلیغات، تا ششم دهه اول محرم طول کشید لذا هیئت ها بر اساس دستور العمل اول مراسم های خود را برگزار می کردند.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: البته سازمان تبلیغات از همان ابتدا برگزاری مراسم ها را منوط به برگزاری در فضای باز اعلام کرده بود  و مجوزی برای برگزاری مراسم عزاداری زیر سقف را نمی داد اما چون در دستور العمل ابتدایی، برگزاری مراسم ها در فضای بسته مانعی نداشت لذا برخی هیئات در فضای بسته مراسم برگزار کردند .

 

وی در خصوص هیئت های دسته روی گفت: ما در سازمان تبلیغات به هیچ هیئتی مجوز دست روی ندادیم و اگر مواردی در شهر دیده شده خود جوش و مردمی بوده است و گزارشی از برگزاری دسته روی به ما نشده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین صاحبقرانی با بیان اینکه دستور العمل ابلاغی برای مراسمات دهه اول محرم است و برای ماه صفر با ابلاغی که به ما شود اعلام خواهیم کرد و درصدد اجرای آن خواهیم بود؛ تصریح کرد: اکثر مشکلات و دغدغه ها در خصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی به دلیل حجم زیاد برگزاری مراسم های عزاداری توسط هیئات در دهه اول است. بعد از دهه اول تعداد هیئات برگزار کننده زیاد نیست و اگر در دهه اول محرم در شهر مشهد 1100 هیئت مراسم عزاداری در فضای باز برگزار می کردند 1050 هیئت بعد از دهه برنامه ندارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از حسینیه ها در دهه اول محرم مراسم عزاداری را در فضای سرپوشیده برگزار کردند و سازمان در این خصوص ورود نکرده است؛ گفت: برخی از مردم روضه های خانگی خود را به عنوان بانی در حسینیه برگزار می کنند و برخی از هیئت ها از سازمان تبلیغات مجوز ندارند ؛ همچنین بحث روضه و هیئت با اصناف دیگر متفاوت است، یک کار مردمی است که کسی نمی تواند تعطیل کند همان گونه که اگر فردی در خانه خود روضه برگزار کند کسی نمی تواند جلو آن را بگیرد.

کد خبر 1086771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha