شهریار در آثارش از حریم اهل بیت دفاع کرده است

اقبالی گفت: نگاهی به آثار استاد شهریار نشان می دهد؛ که او به شاعری اکتفا نکرده و سعی دارد از حریم اهل بیت نیز دفاع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «ابراهیم اقبالی» امروز در جمع اهالی فرهنگ و هنر تبریز اظهار داشت: منظور از اهل بیت کسانی است که در حدیث شریف کسا نام برده شده است. حتی زنان پیامبر صلوات الله علیه نیز در بین اهل بیت علیهم السلام جای ندارند.

این استاد دانشگاه تبریز گفت: شهریار از چند نعمت برخوردار بود. نخست داشتن پدری عالم و اهل قرآن و حدیث بود. دوم این که استاد شهریار از کودکی با قرآن انس داشت. سوم شخصیت خود استاد بود که استعداد ارتباط با عوالم بالا را داشت.

اقبالی ادامه داد: مهم‌ترین خصیصه شهریار این است که سبک زندگی اهل بیت را به خود گرفته بود. شهریار بر مبنای حدیث «کونوا لنا زینا» زینت اهل بیت بود به نحوی زندگی می‌کرد که جا بر جای پای اهل بیت بگذارد. این شاعر ارجمند، اهل تهجد و شب‌زنده داری بود. این خصایص زیسته خصلت‌هایی است که شهریار را شاعر اهل بیت می‌سازد.

وی توضیح داد: خود استاد نیز خود را منتصب به اهل بیت می‌داند و در شعری می‌گوید:
جز یک نسب که از تو به خود بسته چیستم
من آنچنان که آل علی هست نیستم
اما مرا هم ای علی از خود مران که من
تا چشم داشتم به حسینت گریستم
شهریار این نسبت را یک ارج برای خود می‌داند.

این پژوهشگر حوزه ادبیات افزود: او در شعر به مرثیه و منقبت صرف اکتفا نمی‌کند. در قصیده‌ای با مطلع «ستون عرش خدا قائم از قیام محمد» اوج شاعری او را که اغلب به غزل‌سرایی مشهور است؛ در کسوت یک شاعر قصیده‌سرا هم می‌بینیم. شهریار در همین شعر پاسخی به شبهات مطروحه علیه شیعه نیز می‌دهد. این نکته نشان می‌دهد که شهریار به شاعری اکتفا نکرده و سعی دارد از حریم اهل بیت نیز دفاع کند.

کد خبر 1086810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha