نیازمند توجه به کارکرد واژه شهید هستیم

جوانعلی آذر گفت: در جامعه گاه فضا از حالت نخبگانی و معرفتی خارج می‌شود و سطحی می‌شود. ما نیازمند تاملی در مفهوم کارکردی واژه شهید هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریر، «رسول جوانعلی آذر» امروز در جمع عزاداران حسینی به بیان نکاتی درباره کارکرد شهید در جوامع پرداخت و گفت: اگر کعبه و مناسک دیگر برای ساختن انسان هستند و پازل‌های رشدی انسان را می‌سازند، کربلا آزمایشگاه است.

این استاد دانشگاه افزود: ساختمانی را فرض کنید که سیم‌کشی در آن صورت گرفته. روشن شدن چراغ، آزمون آن ساختمان است. فرض کنید اگر کربلا نبود، شمر در ادعای مسلمانی‌اش به آسمان می‌رسید اما منحرف بود و کارکرد کربلا این بود که این انحراف را نشان دهد. صد سال بعد از پیامبر، بدون کربلا، یک مسلمانی چرب و نرم ولی منحرف داشتند. امام حسین خون دل خورده بود تا بگوید انحراف ایجاد شده.

وی تصریح کرد: اگر امامت نبود؛ اسلام، مناسک و قواعدی بدون آنالیز بود. امام یعنی الگو و میزان. کار مهم این ده روز بازنگری دوباره مسأله عاشوراست. قرآن درباره یهود می‌فرماید کلام الهی را تحریف کردند.اگر انسان بتواند آیات الهی را منحرف کند،پس میتواند واقعه عاشورا نیز تحریف کند. امروز بسامد استفاده از نام امام حسین بیشتر از خداست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در جامعه ما گاه فضا از حالت نخبگانی و معرفتی خارج می‌شود و سطحی می‌شود. ما نیازمند تاملی در مفهوم کارکردی واژه شهید هستیم. در قرآن مفهوم شهید به معنای گواه و شاهد آمده است و احتمالا منظور این است که هر پیامبر درباره قوم خود شهادت می‌دهد. برخی مفسرین هم معتقدند که پیامبر درباره این شاهدان شهادت خواهد داد. آیا اساسا در قیامت نیازی به شاهد هست؟ وقتی در قیامت همه اعضای بدن صحبت می‌کنند پس احتمالا شهید کارکرد دیگری دارد.

وی افزود: به نظرم نقش و کارکرد شاهد و شهید این است که تلنگری به ما بزند و ما را شگفت‌زده کند. انسان و جامعه انسانی توجیه‌گر است و در هر وضعیت برای خود حقیقی تولید می‌کند. انحرافات اجتماعی آرام اتفاق می‌افتد به نحوی که کمتر کسی متوجه می‌شود. مردمی که در کربلا به امام حسین سنگ می‌زند، آرام آرام دچار این انحراف شده است. ما حقایق خودساخته‌ای داریم و حقیقت را با توجیه خراب کرده‌ایم. اینجا جایگاه شهید مشخص می‌شود و کاکرد آن مشخص می‌شود.

جوانعلی آذر گفت: شهید می‌آید تا تلنگر بزند و آن حقیقت از یاد رفته را روشن کند. شهید می‌گوید من شهید شدم تا برای تو سوال ایجاد کنم تا در آن حباب ساخته ترک ایجاد کنم. شهید در ذهن تو سوال ایجاد می‌کند و شک میسازد تا از حقیقت خودساخته رها شود.

کد خبر 1087145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha