دسترسی ۱۰۰ درصدی روستاییان به خدمات ارتباطی/۴  اولویت اصلی دولت جدید در عرصه اقتصاد

انصراف از فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است، ۴ اولویت اصلی دولت جدید در عرصه اقتصاد، دسترسی ۱۰۰ درصدی روستاییان به خدمات ارتباطی، تمدید یک هفته‌ای مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۳۱ مرداد شبستان به شرح زیر است:
 
 
محمد مسیحی با بیان اینکه مطابق قانون مالیات‏های مستقیم، ۳۱ تیرماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری است، اما به استناد مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری تا پایان مردادماه تمدید شده بود؛ خاطرنشان کرد: با عنایت به تعطیلات شش روز اخیر و به استناد مصوبه روز شنبه مورخ ۳۰ مردادماه ستاد ملی مدیریت کرونا، این مهلت به مدت یک هفته دیگر تمدید شد تا مودیان محترم مالیاتی فرصت بیشتری برای انجام تکالیف مالیاتی داشته باشند لذا روز یکشنبه ۷ شهریورماه، آخرین مهلت برای ارایه اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

 

مسیحی با تاکید بر اینکه برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است، عنوان داشت: فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هر نوع تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا روز یکشنبه هفتم شهریورماه سال جاری به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس  WWW.INTAMEDIA.IR  ارسال و مالیات خود را پرداخت نمایند.

 

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه تاکید کرد: مؤدیان محترم مالیاتی، در صورت عدم پرداخت مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم قانونی خواهند شد.

 

انصراف از فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است

فریبا اخوان درباره انصراف افراد از درخواست فروش سهام عدالت گفت: افراد می‌توانند درخواست فروش سهام عدالت خود را با مراجعه به کارگزاری و یا بانکی که درخواست خود را ثبت کردند، لغو کنند.

وی افزود: همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت sahamedalat.ir و استفاده از گزینه انصراف، نسبت به انصراف از فروش سهام عدالتی که درخواست آن را قبلا ثبت کردند، اقدام کنند.

معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به برخی از افراد که در زمان آزاد سازی سهام عدالت، سهام خود را فروخته‌اند و تا کنون وجه آن را دریافت نکرده‌اند، نیز گفت: این گونه افراد دو دسته هستند. دسته اول افرادی هستند که بنا به دلایلی همانند مغایرت اطلاعات هویتی، حساب بانکی، عدم ثبت شماره تلفن همراه به نام فرد و مشخص نبودن کارگزار، درخواست ثبت فروش آنان از ابتدا با مشکل همراه شده که این گروه برای حل این مشکل باید این مغایرت‌ها را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: دسته دوم افرادی هستند که درخواست خود را برای فروش به کارگزاری و یا سیستم بانکی ارائه داده و ثبت کردند، اما به دلیل متوقف شدن فروش سهام عدالت در وضعیت «ثبت درخواست فروش» قرار دارند و در حقیقت به دلیل این توقف، سهام عدالت آنان به فروش نرفته است.
 
اخوان افزود: این افراد باید تا آغاز فروش مجدد سهام عدالت صبر کنند تا در ادامه فرآیند ثبت یا فروش سهام عدالت، درخواست این گروه از سهامداران نهایی و مبلغ فروش به حساب آنان واریز شود.

 

۴ اولویت اصلی دولت جدید در عرصه اقتصاد

این روزها دولت و مجلس روزهای شلوغی را سپری می‌کنند. بررسی نامزدهای پیشنهادی دولت برای تصدی کابینه از سوی مجلس شورای اسلامی همواره یکی از چالشی‌ترین موضوعات سیاست داخلی بوده است که قرار است بر تصمیمات سیاسی و اقتصادی چهار سال آینده تاثیر مستقیم بگذارد اما فارغ از اینکه چه کابینه‌ای روی کار می‌آید و سهم کدام جناح از دولت بیشتر یا کمتر است، سوال اصلی در نوع عملکردی است که دولت آینده در زمینه اقتصاد خواهد داشت و مطالبه‌گری رسانه‌ها و شهروندان را به دنبال دارد از این رو، با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، کرونا و عملکردهای بد مدیریتی در چند دهه اخیر، به راستی اولویت اصلی دولت آینده در حوزه اقتصاد چیست و دولت سیزدهم چه راهی پیش رو دارد؟

ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان مرحله اول را شناخت از وضعیت موجود دانست و گفت: این شناخت باید شناختی جامع و کامل باشد که به نظر می‌رسد که به شکل نقطه‌ای در سازمان‌ها و بخش‌ها فعالیت‌هایی انجام می‌گیرد که البته عمدتاً هم این فعالیت‌ها پاسخ به نیازهای زمین مانده و عقب افتاده و یا به عبارتی ایجاد قرص‌های مسکن در محیط اقتصادی است.

وی اضافه کرد: بنابراین، اولویت دولت جدید باید این باشد که ما به این طرف برویم که چند مسئله را در کنار همدیگر ببینیم تا برای هرکدام بتوانیم پاسخ مناسب و جامعی را پیدا کنیم.

شاه‌ویسی اولویت اول را داشتن رویکرد «تغییر و تحول در شاخص‌های کلان اقتصادی» خواند و در راستای آن دیگر اولویت‌های تیم اقتصادی دولت جدید را برشمرد و اظهار کرد: بهبود معیشت خانوار، بهبود فضای کسب‌وکار و اصلاح ساختار اقتصادی (یا به عبارتی اصلاح نقش دولت در اقتصاد) باید از جمله اولویت‌های دولت برای چهار سال آینده باشد.

این اقتصاددان ادامه داد: به نظر منطقی نیست که بخواهیم و یا بتوانیم هرکدام از این اولویت‌ها را به تنهایی و یا به صورت گزینشی انجام دهیم چرا که باید آن دیدگاه تحولی که در دولت در حال استقرار است، با حسن انتخابی که در مجلس به وجود می‌آید و آن را کامل می‌کند و با در برنامه‌ای که دولت و تیم اقتصادیشان اعلام می‌کند، به صورت هماهنگ همه با هم انجام گیرد که البته رئیس جمهور محترم در مجلس نیز اشاره کردند که هماهنگی تیم اقتصادی با معاون اول بسیار مهم است که هم بگو مگو در کار نباشد و هم اولی و دومی در این میان مطرح نباشد.

شاه‌ویسی تصریح کرد: بنابراین با این رویه که قرار است اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد هر چهار سرفصلی که در بالا به آن اشاره کردم به عنوان اولویت مطرح است اما قرار نیست همه این موارد روز اول و ماه اول و سال اول اتفاق بیفتد.

وی در این‌باره اظهار کرد: همین که ما شروع به دستکاری به شکل هماهنگ، منسجم و با داشتن برنامه و در عین حال، با ایجاد تلاش و همدلی داشته باشیم، می‌توان گام‌های بسیار موثری را برداشت.

 

برای بودجه ۱۴۰۱ نیاز به اصلاح جدی و ساختاری است

سید محمدهادی سبحانیان، کارشناس بودجه شب گذشته (شنبه ۳۰ مرداد) در با حضور در برنامه «تیتر امشب» گفت: اگر کسری بودجه جبران نشود، تأمین کسری بودجه از راه‌هایی صورت می‌گیرد که تورم سنگینی را به سفره مردم تحمیل می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه طبق آمار و ارقام منتشر شده در حوزه تورم تولیدکننده در بهار ۱۴۰۰، رقمی قابل توجه و بالای ۷۰ درصد است، گفت: این رقم به زودی وارد سبد مصرفی خانوار می‌شود به همین دلیل لازم است بودجه اصلاح شود.

 

سبحانیان با بیان اینکه یکی از مشکلات بودجه کشور تخصیص آن به دستگاه‌ها به جای تخصیص بودجه به برنامه است، تأکید کرد: در کوتاه مدت چاره‌ای جز ظرفیت سازی برای فروش اوراق بیشتر برای دولت وجود ندارد.

 
کارشناس بودجه گفت: برای بودجه ۱۴۰۱ نیاز به اصلاح جدی و ساختاری بودجه است.
 
 
 
طبق آخرین آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) اعلام کرده اکنون ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای کشور به اینترنت متصل هستند و میزان دسترسی آن‌ها به خدمات ارتباطی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

در این گزارش پوشش اینترنت در جاده‌های کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته که نشان می‌دهد بیشترین جاده‌های کشور به اینترنت نسل دوم مجهز است. ۷۹ هزار و ۹۴۵ کیلومتر جاده‌های کشور متعلق به نسل دوم است، ۵۸ هزار و ۸۶۸ کیلومتر به نسل سوم اینترنت مجهز شده و ۳۴ هزار و ۷۵۵ کیلومتر در جاده‌ها نیز دارای ارتباطات اینترنتی نسل چهارم هستند.

یکی از وظایفی که رگولاتوری برعهده دارد، رسیدگی به شکایت‌های مربوط به ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات است. این سازمان با تعریف ۱۵ سامانه، میانگین زمان رسیدگی به شکایت‌های مردمی را به سه تا چهار روز کاری رسانده است.

رگولاتوری اعلام کرده، اکنون ظرفیت شبکه IP داخل کشور ۲۸ هزار و ۲۱۴ گیگابیت بر ثانیه، ظرفیت پهنای باند بین‌الملل پنج‌هزار و ۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه، ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل چهار هزار و ۸۴۹ گیگابیت بر ثانیه، ظرفیت شبکه انتقال کشور ۳۱ هزار و ۹۰۳ گیگابیت بر ثانیه است و طول شبکه کابل فیبر نوری نیز به ۷۱ هزار و ۲۵۷ کیلومتر رسیده است.

اکنون تعداد مشترکان پهن‌باند سیار در کشور به ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ نفر و ضریب نفود پهن‌باند سیار نیز بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است. تعداد مشترکان پهن‌باند ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۰ مشترک است که ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت را به ۱۲.۶۲ درصد رسانده‌اند.

تعداد مشترکان دارای تلفن همراه اکنون از ۱۳۱ میلیون نفر عبور کرده و ضریب نفوذ را به حدود ۱۵۶ درصد رسانده است.

تعداد مجموع مشترکان اینترنت پهن‌باند به ۹۶ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۸۷۸ مشترک رسیده و ضریب نفوذ اکنون از ۱۱۲ درصد عبور کرده است.

بنابر اعلام رگولاتوری، سرانه میانگین مصرف دیتای کشور از نظر سرعت به ۵۳.۹ کیلوبیت بر ثانیه و حجم مصرف ماهانه از ۱۷.۵ گیگابایت عبور کرده است.

کد خبر 1086847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha