ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم/ کادر درمان بسیار خسته و نگران از ساده انگاری مردم هستند

امروز شرایط ناشی از کرونا در کشور به ویژه در جنوب غرب خوزستان به مرحله ‌ای بسیار سخت و نگران کننده رسیده و همه بیمارستان‌ها از بیماران کووید ۱۹ پر شده که وضعیت برخی از آنها بغرنج و نگران کننده است.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند، اسماعیل آریانیا: این روزها که کشور در شرایط بسیار بحرانی ناشی از بیماری منحوسی تحت عنوان کووید 19 که خود را با اشکال مختلف به جامعه خورانده؛ بی شک ایثار، فداکاری و جانفشانی کادر درمانی کشور در تاریخ ثبت خواهد شد و ملت شریف ایران خدمات این عزیزان را هرگز فراموش نخواهند کرد.

 

امروز شرایط ناشی از کرونا در کشور به ویژه در جنوب غرب خوزستان به مرحله ‌ای بسیار سخت و نگران کننده رسیده و همه بیمارستان‌ها پر شده از بیماران کووید 19 که وضعیت برخی از آنها بغرنج و نگران کننده است. به طوری که آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور از مرز 100 هزار نفر هم عبور کرده و این آمار در پیک پنجم به شدت در حال افزایش است.

 

با وجود شرایط سخت و طاقت فرسا اینک همگان در انتظار روی کار آمدن تیم جدید وزارت بهداشت هستند تا شاید نقشه‌ ای برای عبور از شرایط بحرانی ترسیم شود و کمترین تلفات را بدهیم.

 

از همین رو رئیس جمهور طبق سخنانی که در صحن علنی مجلس در دفاع از کابینه پیشنهادی دولت سزدهم بیان کرده مهم ‌ترین و اصلی ترین ماموریت دولت موضوع کرونا و عبور کشور از بحران این بیماری مهلک و کشنده با حداقل تلفات و هزینه‌ها عنوان شده است.

 

متاسفانه هر روز تعداد زیادی از هموطنان، دوستان و آشنایان خود را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دست می‌دهیم و بسیاری از مردم هم با درد و رنج این بیماری دست به گریبان هستند.

 

شاید در حال حاضر تنها دغدغه مردم و جامعه پزشکی، عبور از پیک پنجم است که شرایط بحرانی را رقم زده و باعث شده تا زمان پیک بیماری نسبت به پیک‌های قبلی، طولانی ‌تر و سخت‌ تر شود، به طوری که آمار مرگ‌های روزانه همچنان بر مدار بیش از 600 مرگ می چرخد و این یعنی، هر دو دقیقه یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

 

در چنین شرایطی که همگان نگران بحرانی ‌تر شدن اوضاع کرونایی کشور هستند، باید راهکاری برای خروج از پیک پنجم ارائه شود تا ضمن حداقل تلفات، شرایط را برای کنترل بیماری رقم بزند. سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون عمومی و البته نجات جان بیماران کرونایی، دو مؤلفه اصلی در مقابله با بحران کرونا است.

 

علاوه بر این نیز ساده انگاری، عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت دستوالعمل ها و شیوه نامه های بهداشتی از سوی برخی از مردم عاملی خطرناک و جدی برای روند افزایشی ابتلا به کرونا به شمار می رود و اگر مردم به توصیه ها و هشدارها بی توجه باشند در روزهای اخیر شاهد مرگ و میرهای بیشتری خواهیم بود.

 

با کمبود شدید کادر درمان روبه‌رو هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آّبادان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، زاد روز میلاد حکیم بزرگ، ابن سینا را فرصتی مناسب برای به یاد آوردن مقام شامخ پزشک دانست و اظهار کرد: اینک زمانی مغتنم است تا در آن بتوانیم زحمات قابل تقدیر و ارزشمند پزشکان ایران زمین را که به واسطه تخصص، علم، از جان گذشتگی و اخلاص همواره پیام ‌رسان زندگی و سلامت برای ملت شریف ایران هستند ستایش کنیم.

 

«شکرالله سلمان زاده» افزود: تاریخ خاطره‌ ساز پزشکی در کشور عزیزمان سرشار از برگ‌های زرینی است که در میان آنها ایثار، جانبازی و شهادت پزشکان عالی‌ مقام ایران اسلامی در روزهای دفاع مقدس بارز بود و هیچگاه از اذهان مردم قدرشناس پاک نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تاریخ و طبیعت این بار روزگار حساسی دیگری به مثال ایام جنگ تحمیلی را رقم زده است تصریح کرد: بار دیگر جامعه بزرگ پزشکی در نبردی سخت سپری شده تا حافظ سلامتی مردم ولایت مدارمان باشند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان همچنین ضمن گرامیداشت این روز و تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان از همت بلند همه پزشکان کشور، به خصوص پزشکان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان قدردانی کرد و ادامه داد: برای پزشکان عزیز این مرز و بوم که در مسیر بهبود سلامتی دردمندان و به ویژه در کنترل اپیدمی کرونا از جان مایه گذاشتند از ایزد منان توفیقات هرچه بیشتر همراه با بهروزی و سعادتمندی در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) آرزو می‌ کنم.

 

وی از تکمیل ظرفیت بیمارستان ها جنوب غرب خوزستان خبر داد و ابراز کرد: اکنون تخت‌های بیمارستان های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان تکمیل شده و کادر درمان پس از ماه ها مبارزه بی امان با این ویروس به شدت خسته اند.

 

سلمان زاده با بیان اینکه مردم باید نکات بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند گفت: شهرستان های آبادان، خرمششهر و شادگان در وضعیت قرمز ناشی از شیوع پیک پنجم کرونا به سر می برند و واقعیت این است که کادر درمان نه تنها در این منطقه، بلکه در تمام کشور به ویژه مناطق با وضعیت قرمز شدیدا خسته هستند و این خستگی بیش از آن که جسمی و نتیجه تلاش 24 ساعته و بی خوابی های مداوم باشد، ناشی از بی توجهی های برخی شهروندان به تلاش ها و فداکاری های بی دریغ آنان است.

 

وی اضافه کرد: کادر درمان فداکارانه فرزندان و خانواده و عزیزان خود را در اولویت های بعدی گذاشته اند و اولویتشان بیمارانی شده اند که گاه نای نالیدن هم ندارند و ما خودخواهانه، آنها را در هیچ جایگاهی از اولویت هایمان نمی بینیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان از شهروندان خواست تا ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی حتی المقدور در خانه بمانند و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند تا هم خود و هم دیگران را در معرض خطر بیماری قرار ندهند و تاکید کرد: در این ایام فشار کار بر کادر درمان بسیار زیاد است و متاسفانه مشاهده شده که مردم بسیار در برابر این بیماری ساده انگاری می کنند.

 

وی با بیان اینکه شهروندان به محض مشاهده علائم بیماری حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند یاد آور شد: اکنون نیز در آبادان مصلای نماز جمعه و در خرمشهر مسجد جامع این شهر به همت و همکاری ائمه جمعه دو شهرستان در مدار بستری بیماران مبتلا به کووید 19 قرار گرفته اند.

 

سلمان زاده از ابتلای تعداد زیادی از کادر درمان به بیماری کرونا در جنوب غرب خوزستان خبر داد و بیان کرد: به همین دلیل با کمبود شدید نیروی انسانی روبه‌رو هستیم و دست یاری به سوی نیروهای داوطلب در حوزه بهداشت و درمان دراز می ‌کنیم تا به کمک مدافعان سلامت بشتابند؛ اکنون نیز تنها راه برون رفت از بحران رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون است.

 

نیاز جنوب غرب خوزستان به احداث بیمارستان صحرایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، ضمن تبریک فرارسیدن روز پزشک و زاد روز دانشمند علم پزشکی حکیم ابو علی سینا، با بیان اینکه همه بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان درگیر کرونا هستند و بیمار در انتظار بستری در بخش‌های عادی نیز وجود دارد اظهار کرد: متاسفانه روند موارد ابتلا و بستری کرونا در جنوب غرب خوزستان رو به افزایش است و در حال حاضر وضعیت خوبی نداریم.

 

«مهدی کریمی» از نیاز جنوب غرب خوزستان به احداث بیمارستان صحرایی و یا در نظر گرفتن مراکز دیگری برای بستری بیماران خبر داد و اذعان کرد: تا حد امکان سعی کرده‌ایم با درمان سرپایی بیماران، بار بستری‌های کرونا را کاهش دهیم اما این کار تا حدی امکان‌پذیر است و به تدریج برخی از این بیماران بدحال خواهند شد و باید بستری شوند.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به برگزاری مراسم عزاداری، احتمالا پیک بعدی را نیز در راه خواهیم داشت تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا نیاز به تخت بستری افزایش یابد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان ابراز کرد: در حال حاضر بسیار تحت فشار هستیم و عملا هیچ چیزی نداریم. با کمبود و نبود امکانات، نبود نیروی انسانی به اندازه کافی، کمبود اکسیژن و کپسول اکسیژن و تخت بستری مواجه هستیم و تنها چیزی که داریم ویروس کرونا و تعدادی نیروی کادر درمان است که در حال جان‌فشانی هستند.

 

وی با بیان اینکه اکنون در حال ظرفیت ‌سازی جدید و در شرایط کاملا جنگی در حال مدیریت بیماری هستیم خاطر نشان کرد: سوش دلتا با سوش‌های قبلی بسیار متفاوت است و درگیری بیمار با این گونه ویروس، زیاد، سریع و عجیب و غریب است.

 

بر این اساس و گزارشات روزانه از وضعیت بسیار بحرانی ناشی از بیماری کووید 19 و افزایش روند مرگ و میرها در کشور ضرورت دارد مردم در راستای همراهی و کمک به کادر درمان و همچنین عبور از وضعیت بحرانی موجود از حضور در اجتماعات پرهیز کرده و رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

کد خبر 1087111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha