استقرار نیروهای حفاظتی در ورودی کارخانجات گیلان/ اجازه قاچاق چوب را نمی‌دهیم

اختری با بیان اینکه نیروهای حفاظتی منابع طبیعی گیلان در ورودی درب کارخانجات استان مستقر هستند گفت: اجازه قاچاق چوب را به احدی نمی‌دهیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حامد اختری» شامگاه یکشنبه (31 مرداد) در برنامه گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه آبخیزداری  هم علم و هم فن محسوب می‌شود اظهار داشت: در تعریف کلی این مفهوم باید گفت آبخیزداری علم و فنی است که تخصص‌های مختلف در آن جمع شده تا از آب و خاک حفاظت کنند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با تاکید بر اینکه این استان به شکل کلی شامل چهار حوزه آبخیز است و همراه با زیرشاخه‌ها 52 حوزه آبخیز در آن وجود دارد عنوان کرد: حوزه آبخیز غرب حدودا 323 هکتار است که متشکل از شهرستان‌های آستارا، تالش و رضوانشهر و حوزه مرکزی 352 هکتار، حوزه سفیدرود 368 هکتار و حوزه شرق 351 هکتار است.

 

اختری در مورد فواصل اجرای طرح‌‌های آبخیزداری در سطح گیلان هم با اشاره به اینکه نمی‌توان برای همه آن‌ها یک زمان و نسخه واحد در نظر گرفت تصریح کرد: تمام عرصه‌های گیلان در ارتفاعات این قابلیت را دارند که پروژه‌های آبخیزداری در آن‌ها انجام شود اما در واقع این اعتباراتند که تعیین کننده سطح اقدامات ما در حوزه آبخیزداری گیلان هستند.

 

وی مهندسی رودخانه در پائین دست را اقدامی ضروری دانست و با بیان اینکه این امر بیشتر در حوزه آب منطقه‌ای قابل تعریف است افزود: هر چه عملیات آبخیزداری به میزان مطلوب خود نزدیک شود تناسب لازم در نقاط پائین دست شکل می‌گیرد از طرفی با وجود اینکه در گیلان کمبود نیروی انسانی وجود دارد اما همواره جلوتر از اعتبارات اعلامی عمل کرده و پروژه‌های آبخیزداری را به انجام رسانده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان دنبال کردن بحث‌های ترویجی و فرهنگی را در آبخیزداری از جمله رویکردهای این دستگاه اعلام کرد و گفت: ما از طریق اداره ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی گیلان آموزش‌های لازم را به آبخیزنشینان ارائه می‌دهیم و فواید اجرای پروژه‌های آبخیزداری را برایشان روشن می‌کنیم.

 

اختری زحمات زیادی که برای ثبت جنگل‌های هیرکانی انجام شد را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این امر کار مشترکی بین چند دستگاه بود ابراز داشت: مناطق جنگلی سه شهرستان تالش، فومن و رودبار جزو مناطق حفاظت شده‌ای بودند که از طرف سازمان جنگل‌ها و اداره کل منابع طبیعی به محیط زیست تحویل داده شده بود و ثبت جهانی آن انجام شد.

 

وی این مطلب را که بعد از ثبت جهانی علاوه بر اعتبارات ملی قرار بود اعتبارات بین‌المللی هم برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی اختصاص پیدا کند متذکر شد و با بیان اینکه این امر تا به امروز محقق نشده است اظهار داشت: یکی از چالش‌هایی که منابع طبیعی به ویژه در استان‌های شمالی با آن مواجه است اقدامات عمرانی است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از تلاش این دستگاه برای ایجاد یک تناسب بین اقدامات عمرانی و حفظ منابع طبیعی سخن گفت و یادآور شد: ما سعی می‌کنیم از پراکندگی اقدامات جلوگیری به عمل آوریم و در روستاها که تک خانوار بوده و داخل جنگل هستند را تجمیع می‌کنیم و سپس اجازه ارائه خدمات برای آن‌جا صادر می‌شود. 

 

اختری در پاسخ به این پرسش که منابع طبیعی برای حل چالش‌های فرآروی جنگل‌های گیلان چه اقداماتی انجام می‌دهد هم اضافه کرد: در حال حاضر و با توجه به دستوری هم که از سازمان مرکزی داریم به هیچ عنوان برای دفع زباله زمینی را در اختیار دستگاهی قرار داده نمی‌شود مگر اینکه هدف راه‌اندازی زباله‌سوز و پروژه‌های تصفیه شیرابه باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از قاچاق چوب در اولویت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان قرار دارد عنوان کرد: در این راستا نقاطی که در قاچاق چوب سابقه‌دار هستند را شناسایی و نیروهای خود را در آنجا مستقر کرده‌ایم و اگر قاچاق هم صورت گیرد با اقدامات انتظامی و با همکاری مراجع قضایی برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کشفیات قاچاق چوب در استان 32 درصد کاهش داشته است افزود: طرح تنفس جنگل اجازه قطع درختان جنگلی را نمی‌دهد از سویی گیلان یکی از قطب‌های صنایع چوب کشور است و کارخانه‌های بسیاری از این دست در استان وجود دارد.

 

اختری از استقرار نیروهای حفاظتی منابع طبیعی گیلان در ورودی درب کارخانجات استان خبر داد و با اشاره به اینکه برخورد لازم با اقدامات غیرقانونی حمل چوب انجام می‌شود تصریح کرد: ما این قول را به مردم گیلان می‌دهیم که اجازه قاچاق به هیچ احدی، دستگاهی و به هیچ شخصی داده نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته هیچ درگیری آتش‌سوزی در گیلان نداشتیم آمار آتش‌سوزی در چهار ماهه نخست سال 99 را 68 هکتار اعلام کرد و افزود: امسال این میزان به 14 هکتار رسیده که نشان می‌دهد از حیث مساحت در گیلان حدود 83 درصد کاهش آتش‌سوزی داشته‌ایم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در مورد اقدامات این دستگاه برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی هم مواردی بیان داشت و اضافه کرد: نقاط حادثه‌ خیز و بحرانی را از طریق رصد ماهواره‌ای مورد شناسایی قرار داده‌ایم و بعد از پیش‌بینی‌های لازم در مورد احتمال وقوع آتش‌سوزی تجهیزات لازم را در همانجا مستقر می‌کنیم.

 

اختری از اثربخش بودن رصد ماهواره‌ای برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان سخن گفت و خاطرنشان کرد: همین امسال از حیث تعداد آتش‌سوزی‌ها از عدد 68 فقره به 32 فقره رسیده‌ایم که نشان می‌دهد از این نظر هم در چهار ماهه نخست امسال میزان وقوع آتش‌سوزی 32 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

 

کد خبر 1087264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha