پزشکی  یک هنر است /   روزهای کرونایی روزهای سختی برای کادر درمان است

هیربد گفت: پزشکی یک هنر است که بتوان همه چیز را ببینی و این که بهترین درمان را داشته باشی پزشک با هنری که دارد می تواند از زمانی که بیمار را می بیند همه چیز را در وی بسنجد .

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر، طی سالها کار خبرنگاری این روزها  پی  بردم که واقعا کار پزشکی کار سخت و مسوولیت پذیری است؛ شاید  بسیاری  به درآمد خوب آنها نگاه می کنیم اما سختی هایی که منجر به این درآمد شده را ندانیم سختی هایی که  سال ها با درس خواندن و زحمت و تلاش بی شائبه  به ثمر نشسته و نتیجه اش پزشکانی است که امروز  در جامعه سخت مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

تاريخ پر افتخار ايران اسلامي از وجود مفاخر بزرگ علمي و فرهنگي آكنده است و مردان نامي اين سرزمين همواره در جهان شهره خاص و عام بوده اند و در این میان شيخ الرئيس ابوعلي سينا نابغه بزرگ مشرق زمين از آن جمله انسان هاي حكيم، طبيب، فيلسوف و انديشمند بود كه جسم و جان بشري را درمان مي كرد و در این راستا خالق شگفتي‌های فراوان می شد.

روز پزشک مصادف با سالروز تولد ابوعلی سینا پزشک ایرانی در یکم شهریور ماه است که به پاس جان فنشانی های ارزشمند وی در تقویم این روز به نام روز پزشک ثبت شده است و پزشکان ایرانی همچنان در جهان در ادامه راه بوعلی سینا سر آمدند و  امروز دستاوردهای کشومان در علم پزشکی و رسیدن به خود کفایی در برخی از بخش‌های درمانی مرهون و مدیون تلاش های شبانه روزی و صادقانه پزشکانی است که نام طبیب که تجلی اسم شافی خداوند است را به دوش می کشند.

و امروز که جهان و به تبع آن‌ کشور ما ایران تحت شعاع ویروس مرموزی به نام کرونا قرار گرفته است کار مدافعان عرصه سلامت بس خطیر و حیاتی است سربازانی که امروز در خط مقدم مبارزه با کرونا جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند  و برای حفط جان و سلامت مردم و جامعه به خطر می اندازند فرشتگان نجاتی  که در در بهبوحه با دستان مهربان و دم مسیحایی خویش،  همچون دفاع مقدس در خط مقدم مبارزه ایستاده اند تا سلامتی را به بیماران بازگردانند .

 شاید بسیاری از ما تا قبل از آمدن مهمان ناخوانده کرونا نمی دانستیم که روزی هم به نام روز پزشک در تقویم ما ایرانی ها وجود دارد  اما  با آمدن کرونا  این میهمان ناخوانده منحوس روز پزشک و تلاش و  و جان فشانی پزشکان  امروز در یاد همه ما می ماند

قصه این روزهای برخی از پزشکان ما متفاوت است، قصه‌ای از جنس رنج، قصه‌ای از جنس غصه و درد و قصه‌ای از پشتکار، همت و غیرت وقتی پای درد دل برخی از این پزشکان می نشینی دل پر دردی دارند، نه از تلاش های شبانه روزی بلکه از بی تفاوتی برخی که وضعیت بحرانی  این روزها را را درک نمی کنیم.

روز پزشک بهانه ای شد تا به  سراغ یکی از پزشکان پر تلاش ملایری برویم  پزشکی که از همان روزهای ابتدای کرونا در کنار همکاران پر تلاشش صبورانه در حوزه بخش های کرونایی بر بالین بیماران حاضر شده و از هیچ تلاشی در راه خدمت به بیماران دریغ نکرده است

«دکتر آناهیتا هیربد مبارکه» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر، با اشاره به اینکه  متولد سال 54 و در اهواز متولد شده است گفت: در  سال ۷۳ در رشته پزشکی  پذیرفته شدم و و به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه یافتم  که  در سال ۸۰ به‌عنوان یک پزشک عمومی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و برای گذراندن طرح به شهرستان ملایر آمدم.

 رئیس بیمارستان امام حسین(ع) ملایر با بیان اینکه  بعد از آن در سمت های مختلف  از جمله  ریاست واحد مبارزه مرکز بهداشت ملایر، عضویت در ستاد مرکز بهداشت استان همدان، انجام صفر تا صدی طرح مبارزه با کم کاری تیروئید نوزادان، معاونت درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان طی این مدت فعالیت داشته افزود: در حال حاضر نیز  به عنوان رئیس بیمارستان امام حسین (ع)ملایر در  خدمت مردم خوب این  شهرستان هستم.

هیربد مبارکه با بیان اینکه پزشکی  شغل والایی است افزود: در واقع باید بگویم که پزشکی یک هنر است  که بتوان  همه چیز  را ببینی  و این که بهترین درمان را داشته باشی.

 وی با بیان اینکه یک تشخیص درست  و به موقع بیماری در کار پزشکی هنر بزرگ و مهمترین شاخصه برای یک پزشک است و پزشک با هنری که دارد می تواند  از زمانی که بیمار را می بیند همه چیز را در وی بسنجد گفت: یک پزشک خوب و حاذق با هنر خود باید توان مالی و همه قابلیت ها  را ببیند  تا با بهترین روش و درسترین  تشخیص  بتواند درمان بیمار را  داشته باشد و  در واقع با  تشخیص بهترین راه بیمار را سر در گم نمی کند.

وی با اشاره به شرایط کرونا و فعالیت های خود در حوزه کرنا بیان کرد: در واقع در همان روزهای ابتدایی کرونا همه همکاران ما در بیمارستان به صورت آماده باش درآمدند و در فروردین ماه سال 99  اولین پزشکان ما در ملایر خود مبتلا به این بیماری شدند.

وی با بیان اینکه  در روزهای ابتدایی شیوع کرونا امکانات ما  کم بود و ما واقع در مقابل جنگی قرار گرفتیم که  از قبل اعلام نشده بود گفت: در هر جنگی از قبل برخی آمادگی ها وجود دارد اما کادر درمان ما در مقابل این جنگ هیچ کس شناختی در مورد مقابله با ویروس نداشت.

این پزشک ملایری با بیان اینکه  در آن روزها هر کس چیزی می گفت ، یکی می گفت این ویروس از راه سطوح منتقل می شود اما بعد با شناخت  و مطالعات بیشتر مشخص شد که این ویروس تنها از راه تنفسی است گفت: در همان روزهای ابتدایی کار در ملایر با مدیرت خوبی که انجام شد و خیرینی که واد عرصه شدند و کادر درمان را کمک کردند از نظر وسایل ایمنی  از جمله ماسک و مواد ضد عفونی کننده کمبودی  در بیمارستان امام حسین(ع) ملایرنداشتیم  و با دپوی وسایل ایمنی مورد نیاز کادر درمان طوری برنامه و مدیریت کردیم که بر اساس نیاز وسایل ایمنی را بر اساس استاندارد داشته باشیم .

 هیربد با بیان اینکه بیمارستان امام حسین(ع) ملایر 440 نفر پرسنل در همه حوزه ها و بخشها  دارد  یادآور شد:  از این تعداد  72 نفر  پزشک بوده که در این بیمارستان فعالیت می کنند.

  وی با بیان اینکه همکاران ما  علیرغم ترسی که این بیماری داشت  هیچ وقت سنگر را خالی  نگذاشتند ،چه نیروهای قدیمی و چه نیروهای جوان ما  واقعا از جان مایه گذاشتند تصریح کرد: از همان ابندا هیچ کس ذره ای تردید نکردو همه به خوبی کار خود را انجام دادند و از همان ابتدا 40 نفر از همکاران ما دواطلب  شدند تا در بخش کرونابی کار کنند و این کار واقعا زیبا و ستودنی بود.

وی با بیان اینکه  حدود 200 نفر از همکاران ما در همه بخشهای بیمارستانی از جمله پزشکان و پرستاران  به کرونا مبتلا شدند گفت: حدود 50 نفر بستری شدند  ولی خوشبختانه فوتی در بین همکاران نداشتیم.

 این پزشک ملایری با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ما خاطرات   و موارد تلخ و شیرین زیادی را به وضوح دیده ایم عنوان کرد: شاید برخی فکر کنند پزشکان هیچ حسی در مورد موارد مرگ و میر و یا بیماری بیمارزان ندارند اما باید بگویم  اصلا این طور نیست  در واقع ما و همکارانمان بسیار تحت تاثیر قرار می گیریم  و شاید روزها ذهنمان درگیر مشکلات و مواردی است که برای بیماران پیش می آید.

 وی با بیان اینکه یکی از خاطرات تلخ من و همکارانم  فوت غم انگیز خانم جوان سی ساله ای بود که با وجود همه تلاشها نتوانست در مقابل این بیماری دوام بیاورد گفت:  دختر 7 ساله اش که روزها  به بیمارستان می آمد  و منتظر بازگشت مادر بود و این خاطره تلخ از ذهن من نمی رود.

هیربد مبارکه اضافه کرد: در این میان  ترخیص بیمارانی که بد حال بودند اما با شکست کرونا توانستند بر بیماری غلبه کنند از خاطرات خوب ما در ابن بحبوحه نفس گیر است و وقتی بانویی 45 ساله با شدت بیماری توانست  بهبود پیدا کند و به آغوش خانواده و بالای  سر سه فرزندش برگردد ما را تحث تاپیر قرار داد و خوشحال شدیم.

وی   ضمن تاکید به مردم بر رعایت بهداشت، پرهیز از دور همی ها و رفت و آمدهای غیر ضروری و  فاصله گذاریها  گفت: واقعا کرونا یک جنگ فروپاشی است  واقعا همکاران ما خسته شدند  ما اینجا در بطن قصه هستیم ،نمی دانم چرا هنوز خیلی ها کرونا را جدی نگرفته و با عادی نگاری آن جان  خود و بقیه را به خطر می اندازند.

این پزشک ملایری با بیان اینکه کادر درمان و پزشکان ما باید مراقب باشند تا  اتفاقی برای بیماران نیفتد  گفت: بی توجهی ها به دستور العمل ها واقعا  کادر درمان را خسته کرده چرا برخی راحت از کنار آن می گذرند.

 هیربد با بیان ابنکه  واقعا مردم باید به خودشان و اطرافیانشان رحم کنند  گفت: بهترین هدیه و برای کادر درمان رعایت بهداشت توسط مردم است واقعا از مردم می خواهم  اگر خودشان و اطرافیانشان  را دوست دارند دور همی نروند  و مرگ خد و عزیانشان را رقم نزنند.

وی با بیان اینکه دارای دو فرزند است با وجود کار پزشکی زندگی موفقی را دارد گفت: در کنار کار  خانواده برای من مهم بوده و  اولویت است و سعی کرده ام با برنامه  بتوانم زندگی شخصی و اجتماعی خود را به خوبی مدیریت کنم.

این پزشک ملایریدر پایان  با یبان اینکه طی این دو سال نیز چند بار به بیماری کرونا مبتلا شده اما همچنان در سنگر کار و تلاش بوده گفت: امیدواریم  هر چه زودتر  شاهد رفع بیماری و بر چیده شدن آن از کره زمین باشیم و کادر درمان و مردم ما بتوانند به روزهای خوب زندگی بدون بیماری کرونا برگردند.

 

و چه خوب است همه ما بدانیم این روزها کادر درمان، پزشکان و پرستاران، روزهای سخت و دردآوری را سپری می کنند و کسی از دل و حال آنها خبر ندارد پزشکان و پرستاران زیادی در راه مقابله با کرونا شهید دادند و صدها تن از آنها هم به این بیماری مهلک مبتلا شدند و تا پای مرگ رفتند اما همچنان استوار ایستاده اند قطعا بهترین تبریک روز پزشک برای پزشکان ما این است که سفیدپوشان ما ببینیم و حس کنیم  که جامعه، پای کار است و رعایت دستورات بهداشتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و به این بار برسیم پزشکان ما هیچ انتظاری از ما ندارند جز رعایت نکات بهداشتی، زدن ماسک، نرفتن به سفر و در خانه ماندن تا شاید جان ما محفوظ بماند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1087266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha