تربیت آینده سازان فرهنگ و هنر با راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا

راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا در خراسان شمالی آرزوی دیرینه بسیاری از فعالان این عرصه بود که خوشبختانه با انعقاد تفاهمنامه‌ میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، نخستین هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در خراسان شمالی راه اندازی شد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا در خراسان شمالی آرزوی دیرینه بسیاری از فعالان این عرصه بود. خوشبختانه با انعقاد تفاهمنامه‌ میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، نخستین هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در خراسان شمالی راه اندازی شد و آرزوی دیرینه فعالان و علاقه مندان به عرصه  تئاتر و سینما به بار نشست و گامی ارزنده  برای تربیت آینده‌سازان عرصه‌ فرهنگ و هنر برداشته شد. در این راستا با چند تن از فعالان عرصه سینما و تئاتر استان مزایای شکل گیری هنرستان و دستاوردهای آن را  به گفت و گو نشستیم.

 

«کوروش عطائی» کارگردان و تهیه کننده فیلم مستند «در جستجوی فریده» راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا را اتفاقی خوشایند و اثرگذار در کشف و پرورش استعدادها می داند و  از این که همیشه خلائی در این خطه برای علاقه مندان به تحصیل در رشته های هنری در گذشته  وجود داشت، سخن  به میان می آورد و می افزاید: با راه اندازی این هنرستان از همان ابتدا فرصت تحصیل برای علاقه مندان رقم می خورد.

 

این هنرمند جوان اظهار امیدواری می کند: با راه اندازی هنرستان پسرانه زمینه برای ورود و بهره مندی  علاقه مندان بیشتری  فراهم می شود و می تواند اتفاق های خوبی را رقم بزند.

 

وی همچنین بر بهره گیری از اساتید و مدیریت خوب که زمینه را برای آموزش آکادمیک فراهم می کند، تاکید می کند و می افزاید: این پایه گذاری ها در درازمدت در صورتی که با مدیریت خوب ادامه پیدا کند و افراد برای بهره مندی از این ظرفیت، ترغیب شوند جواب می دهد و می تواند موجی در این عرصه ایجاد کند.

 

عطائی خاطرنشان می کند: مهم ترین جریانی که راه اندازی این مرکز می تواند ایجاد کند، فرهنگ سازی  در این زمینه است که تحصیل تنها منحصر به رشته های ریاضی، فیزیک، تجربی و انسانی نیست.

 

 

رسمی ترین فضای علمی برای تربیت هنرمند

 

«حسن عابدی» از فعالان عرصه هنر نمایش استان، با بیان این که داشتن هنرستان هنرهای سینمایی و نمایشی مقوله ای است که سال ها آرزو بود، اظهار می دارد: در حقیقت هر حرکتی رو به جلو که در راستای رشد، بالندگی و توسعه رقم می خورد،  اثربخش و  قابل تامل است.

 

کارگردان اثر نمایشی «اسب ها ایستاده می میرند» با توجه به ظرفیت تئاتر استان، از هنرستان به عنوان رسمی ترین فضای علمی برای تربیت هنرمند تئاتر و سینما یاد می کند که باید قدر دانسته شود و اظهار امیدواری می کند: مدرسانی که به خدمت گرفته می شوند مدرسانی آگاه در عرصه تئاتر باشند، در کنار آن مقوله هنرهای سینمایی و نمایشی را به صورت علمی خوب آموخته باشند و از سوی دیگر فن معلمی بلد باشند، زیرا وقتی از فضای آموزشی صحبت می کنیم، باید مدرسان آن صرفا از مدرک تئاتر برخوردار نباشد.

 

وی به مقایسه مقوله آموزش هنرستان هنرهای نمایشی و سینمایی می پردازد و می گوید:  هنرستان دارای یک سرفصل آموزشی مشخص است، در حالی که در آموزشگاه های آزاد هنری سلیقه ای عمل می شود و ترم و سرفصل دروس بر اساس گرته برداری های صورت گرفته تعریف می شود در حالی که در هنرستان، آموزش بر مبنای آن چه که تحقیق و پژوهش شده است، رقم می خورد و در واقع  جاده آموزش  قدری مشخص و بدون سنگلاخ است.

 

عابدی خاطرنشان می کند: افرادی که قرار است این دروس را تدریس کنند نباید سلیقه ای عمل کنند و بر اساس یافته های علمی این کار را انجام دهند، از طرف دیگر همه چیز به شخص هنرجو برمی گردد که تا چه اندازه تشنه آموختن باشد.

 

 

رشد و بالندگی فرهنگی یک شهر

این کارگردان تئاتر اظهار می دارد: در صورت استقبال در آینده شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود و باید راه اندازی هنرستان هنرهای نمایشی در مراکز استان را غنمیت بدانیم و کمک کنیم این رویداد تداوم یابد.

 

«علی عابدی» از دیگر فعالان هنر نمایش با ابراز خرسندی از راه اندازی این مرکز هنری،  از این که هنرستان هنرهای زیبا در تمام دنیا زمینه رشد و بالندگی فرهنگی یک شهر را فراهم می کند و بنابراین نباید صرفا به این مسئله نگاه کرد که فارغ التحصیل به جامعه تحویل دهد بلکه مسئله عمیق تر از این هاست، تصریح می کند: علاوه بر مسیر علمی که از این طریق طی می شود بار فرهنگی در شهر ایجاد می کند و از این روی، شکل گیری این مرکز حرکت ارزشمندی  است.

 

کارگردان نمایش «تیولا» مسیر هنرستان هنرهای زیبا را مقدمه ای برای تاسیس دانشکده هنر می داند و اظهار امیدواری می کند: باید قدر این فضا را هنرمندان و مردم بدانند زیرا احساس می کنم هنر از حالت مقطعی خارج می شود و به طور دائم درگیر ماجرا خواهیم شد، انگار که هنر و تئاتر در شهر جای و در رگ های سالن های نمایش جریان دارد و این نوید بخش است و امیدوارم این مسیر محکم و استوار به سمت بالندگی پیش رود.

 

 

اتفاق بزرگ فرهنگی و هنری

 

«امین فرحی» رئیس انجمن نمایش خراسان شمالی نیز با توجه به این که برای پیشرفت علم و تکنولوژی در جامعه بشری به وجود نیروهای متخصص و حرفه ای در زمینه های مختلف به شدت احساس نیاز می شود، به قانون نانوشته برای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان بدون در نظرگرفتن استعداد و توانمندی و علاقه افراد در گذشته اشاره می کند و اظهار می دارد: خوشبختانه در شرایط فعلی شاهد تنوع رشته های تحصیلی هستیم و برای آینده باید بیشتر وقت و انرژی گذاشت و یکی از صدها رشته متنوع، رشته سینما و تئاتر است.

 

وی اظهار می دارد: راه اندازی هنرستان های زیبا  که با مشارکت و حمایت متولی و متخصص این رشته که همان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شکل گرفته است، نقطه عطفی در تاسیس هنرستان است و می تواند کیفیت آموزش را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و خروجی دانش آموزان را از آن چه که تصور می رود جلوتر ببرد زیرا متولی و متخصص این رشته ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

فرحی خاطرنشان می کند: پسران نیز به اندازه دختران به چنین فضایی نیازمند هستند، نه تنها هنرستان سینما و تئاتر، بلکه هنرستان موسیقی نیز مورد نیاز است، با توجه به این که خراسان شمالی در زمینه موسیقی و فرهنگ فولکلور قدمت دیرینه و دستمایه های خوبی  هم دارد می تواند با علم روز موسیقی پیوند بخورد و اتفاق های بسیار خوبی رقم زده شود.

 

وی اظهار امیدواری می کند: متولیان و برنامه ریزان راه اندازی هنرستان موسیقی را نیز در دستور کار قرار دهند.

 

فرحی می گوید: علاقه مندانی که از مقطع دبیرستان با این علم و تخصص آشنا می شوند، می توانند نوید فردای بهتری را در فرهنگ و هنر استان ‌بدهند.

 

وی بیان می کند: ظرفیت بسیار زیادی در انجمن هنرهای نمایشی هم چون پلاتوی تخصصی داریم در کنار آن، آرشیو بسیار غنی و منابعی از کتب تخصصی حوزه  سینما و تئاتر  منابع تصویری و نیروهای متخصص و کارآمدی داریم که با تعامل و همفکری و همدلی  هم می توانیم استان را به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهیم.

 

 نیاز اساسی

«هیوا ربانی» از نمایش نامه نویسان استان با ابراز خرسندی از رقم خوردن این رویداد، شکل گیری هنرستان را یکی از نیازهای اساسی استان بر می شمرد و اظهار می کند: جای خالی این ‌فضا در این سال ها احساس می شود و راه اندازی هنرستان سبب می شود تا علاقه مندان از همان پایه و به صورت علمی این هنر را فرابگیرند.

 

وی ادامه می دهد: ضمن این که صرف علاقه داشتن به یک هنر، مجوز کار کردن در آن زمینه را به افراد نمی دهد و نیاز است تا مهارت و علم لازم را کسب کند و آموخته شود.

 

ربانی خاطرنشان می کند: وقتی تاریخچه یک هنر را به صورت علمی و پایه ای بشناسند، خلاق تر عمل خواهد شد و صرفا دنباله رو نخواهند بود و تجربه های دیگران را دوباره تجربه نخواهند کرد و این با آموختن علم، تاریخچه و مهارت  کامل  به دست می آید.

 

اتفاقی خوشایند

«مهران رحمانی» از هنرمندان فعال در عرصه تئاتر و سینمای استان، هر چند راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا را در مرکز استان اتفاقی خوشایند می داند، اما معتقد است: صرف ایجاد هنرستان کافی نیست و به نظرمی رسد باید برنامه ریزی صورت بگیرد تا حداقل خروجی خوبی  را شاهد باشیم.

 

 این هنرمند با اشاره به این که شکل گیری چنین مرکزی سال ها آرزوی ما بود تا بتوانیم از همان ابتدا در این مسیر قدم برداریم، اظهار می دارد: لازمه تداوم این مرکز حمایت از سوی دولت است، تا بتوانند از اساتید خوب و برجسته استفاده کنند.

 

وی با انتقاد از صدا و سیمای خراسان شمالی به واسطه این که در عرصه تولید فیلم و سریال گام بر نمی دارد، از این که وقتی تولید نباشد هنرجویان هنرستان جایی برای عرضه تولیدات خود ندارند، سخن می گوید و می افزاید: به نظر می رسد باید زیرساخت ها در استان فراهم شود.

 

مشخص شدن مسیر آینده علاقه مندان

 

«آزاده حیدرزاده» به عنوان بازیگر فعال عرصه تئاتر استان می گوید: مسیر فعالیت و آینده بسیاری از علاقه مندان به دنیای هنر با راه اندازی این هنرستان مشخص خواهد بود و از سردرگمی و طی کردن مسیر دوباره که بسیاری از علاقه مندان به هنر در سال های گذشته تجربه کردند، دیگرخبری نخواهد بود.

 

 

گامی ارزنده برای تربیت آینده‌سازان عرصه‌ فرهنگ و هنر

 

«باباپور» مدیر هنرستان هنرستان زیبا در خراسان شمالی با اشاره به انعقاد تفام نامه ای که با آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای شکل گیری  هنرستان، اظهار می دارد: هر چند خراسان شمالی استانی محروم اما در زمینه هنر غنی است و تلاش می کنیم تا از ظرفیت هنرمندان بومی در این رویداد بهره بگیریم  و اتفاق خوب فرهنگی در استان رقم خواهد خورد.

 

وی بهره گیری از تجربیات دیگر استان ها را لازمه تقویت این حوزه می داند و با توجه به نقش تأثیرگذار هنرستان‌های هنرهای زیبا از این که هنرستان ها در استان  که می تواند به بازآفرینی مواریث، داشته ها و ارزش های هنری بومی کمک کنند و این مواریث بومی هنری با بیان امروزی ارائه شوند، اشاره و تصریح می کند: ایجاد هنرستان هنرهای زیبا درخراسان شمالی گامی ارزنده برای تربیت آینده‌سازان عرصه‌ فرهنگ و هنر خواهد بود.

 

سمیرا نیستانی

 

کد خبر 1087307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha