حفظ سلامتی مردم با اقامه عزای حسینی الگویی برای جهانیان/ برای عاشقان حسینی بن بستی وجود ندارد

رئیس شورای هیات مذهبی شهرستان گرگان می گوید: تعاملی ارزشمند بین اقامه سوگواره حسینی و حفظ سلامتی مردم حاکم بود و هیئت های مذهبی گرگان در دهه نخست محرم به خوبی عمل کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، با وجود شیطنت های برخی از فعالان فضای مجازی برای نشان دادن عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسمات سوگواره های حسینی در شهرستان گرگان اما هیئت های مذهبی به بهترین شکل ممکن در شهر دارالمومنین مراسم های سوگواره حسینی را برگزار کردند.

 

مشاهدات ما نیز حاکی از آن است که رعایت به پروتکل های بهداشتی تا حد زیادی در مراسمات عزاداری مورد توجه بوده و شعور و ادب حسینی فعالان مذهبی و هیئتی نیز مانع از آن می شد که سلامتی عزاداران را به خطر بیندازند.

 

مردم شهر دارالمومنین گرگان نشان دادند که نظم و انضباط از دیگر ویژگی های بچه های هیئتی و مذهبی است که می توان آن را به عنوان یک الگو به دیگر بخش های جامعه عرضه کرد.

 

در این راستا به سراغ «عباس علیخانی»، رئیس شورای هیات مذهبی شهرستان گرگان رفتیم تا در این زمینه با وی گفتگو کردیم که از منظر می گذرانیم.

 

*عملکرد هیئت های مذهبی در 10 روز نخست محرم را چگونه دیدید؟

هیئت های مذهبی امسال از تجارب سال گذشته استفاده کردند و در برگزاری سوگواره های حسینی به بهترین شکل عمل کردند که قابل تحسین است.

 

امیدواریم بتوانیم پس از عبور از بیماری کرونا این نگاه مترقی مذهب شیعه را برای جهانیان تبیین کنیم که توانست بین حفظ سلامتی و اقامه سوگواره حسینی تعاملی ارزشمند ایجاد کند.

 

در مراسم سوگواره های حسینی هیئت های مذهبی به کلام مقام معظم رهبری توجه داشتند و با رعایت پروتکل های بهداشتی در دهه نخست محرم تلاش کردند که سلامتی هیچ عزاداری به خطر نیفتد.

 

*براساس نظارت هایی که داشتید میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این ایام توسط هیئت های مذهبی شهرستان گرگان چگونه بود؟

در دهه نخست محرم شاهد آن بودیم که هیئت های مذهبی هیچ عزاداری را در سطح مساجد انجام ندادند و چه در شهر و چه روستا وحدتی در رعایت به پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا در بین بچه های هیئتی شاهد بودیم.

 

در برخی از روستاها هیئت ها در یک قالب و با رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به برگزاری سوگواره های حسینی اقدام کردند.

 

استفاده از ماسک در عزاداری حسینی و عزاداری در فضای باز و زنجیرزنی به صورت ثابت عرف شده است و در این ایام دسته روی برگزار نشد و تمام عزاداری ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

امروز هیئت های شاخص مثل روستاهای شمس آباد، مرزنکلاته و والش آباد در فضای باز مراسم برگزار کردند و در  تکایای ما شاهد آن بودی که تمام عزاداری به صورت سنتی برگزار شد و براساس تعاملاتی که هیئت های مذهبی با آموزش و پرورش داشتند توانستیم از بیش از 15 مدرسه برای برگزاری مراسم بهره ببریم که این همکاری جای تقدیر دارد.

 

برخی از  خیران نیز به هیئت های مذهبی برای تامین صندلی کمک کردند تا به جای اجاره صندلی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

 

*نقش هیئت ها مذهبی برای مهار کرونا را چطور ارزیابی می کنید؟

کاری که خادمان حسینی و هیئت های مذهبی برای حفظ سلامتی جامعه انجام دادند در حالی که کارشناسان برگزاری اقامه عزاداری حسینی را در تضاد سلامت شهروندان عنوان می کردند کار بسیار ارزشمندی بود که باید پس از پایان اپیدمی کرونا تبیین شود.

 

برای مذهب شیعه و عاشقان امام حسین (علیه السلام) هیچ بن بستی وجود ندارد و همیشه راهی است و مشاهده کردیم هیئت های مذهبی و مساجد برای مهار کرونا در تکاپو بودند.

 

در ایام اپیدمی کرونا نیز هیئت های مذهبی و تشکلات دینی با مواسات و دستگیری از نیازمندان از آلام و مشکلات مردم کم کردند.

 

*با توجه به کرونا امسال چه میزان به مواسات و اطعام حسینی در این ایام توجه شد؟

امسال با توجه به شیوع کرونا و وضعیت متمایل به سیاه شهرستان گرگان تمامی تبرکی و اطعام حسینی به صورت بیرون بر بود.

 

در هیچ مسجد و هیئتی اطعام دهی حسینی به صورت سفره اندازی اتفاق نیفتاد، بسیاری از مساجد و هیئت های مذهبی غذای بسته بندی توزیع کردند و برخی نیز تصمیم گرفتند که آن را به صورت مواد خشک غذایی در اختیار نیازمندان قرار دهند.

 

در روستای تقی آباد یکی از هیئت های مذهبی بیش از 10 هزار پرس غذا به صورت بیرون بر طبخ کرد و یک هزار و 700 پرس غذا در روز عاشورا توسط این هیئت طبخ شد.

 

همچنین به همت ستاد مردمی شاهد برگزاری نذرواره حسینی با همکاری هیئت شاخص شهرستان گرگان «مهدویون» بودیم و با تجمیع نذورات بیش از 10 هزار پرس غذا توسط ستاد نذرواره حسینی در این روز در گرگان طبخ و توزیع شد.

 

خیلی از هیئت های ما به صورت تبرکی بسته های معیشتی عرضه کردند و این اقدام حسنه از جنوبی ترین هیئت شهرستان یعنی شاهکوی علیا تا مردم خوب شهر گرگان انجام شد.

 

*برنامه های دهه دوم محرم را چطور می بنید و توصیه شما به هیئت مذهبی چیست؟

ضمن تشکر از هیئت های مذهبی و مداحان که جلو ویژه ای از عزاداری  حسینی را به نمایش گذاشتند از همه مسئولان و خادمان اهل البیت (علیهم السلام) که در اقامه سیدالشهدا (علیه السلام) نقش دارند درخواست می کنم که در دهه دوم محرم و ایام صفر همینگونه عمل کنند.

 

انتظار این است که رعایت فاصله گذاری اجتماعی چند برابر بیشتر در مراسمات سوگواره حسینی  رعایت شود و جا دارد از استاندار گلستان که پا به پای هیئت های مذهبی حضور داشتند و با ما همکاری کردند تشکر کنیم.

 

مدیرکل جهادی تبلیغات اسلامی گلستان نیز شانه به شانه هیئت های مذهبی حاضر بودند و شهرستان گرگان شاهد وفاقی بین دستگاه اجرایی مثل مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، پلیس راهور و تبلیغات اسلامی بود تا مراسمات سوگواره حسینی به بهترین شکل برگزار شود که جای تقدیر دارد.

 

کد خبر 1087351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha