اشک بر مصائب کربلا سبب تربیت عاطفی انسان می شود

​نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام، با اشاره به شبهات مطرح شده در فضای مجازی برای زیر سوال بردن گریه بر امام حسین(ع) گفت: همگی ما به تربیت عاطفی و عقلی نیازمندیم و هرکس بر مصیبت های کربلا اشک بریزد تربیت عاطفی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، محمدرضا سنگری در دومین روز مراسم پرفیض زیارت عاشورای خانه تاریخی آل یاسین، با اشاره به نقش آموزه های فرهنگ تشیع بر تربیت عاطفی افراد جامعه گفت: پرورده مکتب عاشورا با گریه بر حضرت علی اصغر(ع) می آموزد که کودک آزاری نکند و همین طور با اشک بر خیمه های سوخته آل الله می آموزد که به حریم شخصی دیگران تجاوز نکند. 

 

نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام، درس های آموزنده کمتر مطرح شده قیام امام حسین(ع) از زمان حرکت از مکه تا استقرار در کربلا را بیش از ۵۶۰ مورد برشمرد و تصریح کرد:  اسلام مرز جغرافیایی نمی شناسد و هرکس در هرکجای عالم فریاد مظلومیتش بلند شود باید به یاری اش شتافت و این از درس ها و آموزه های مهم قرائت زیارت عاشورا است که مدافعان حرم ما را هم به جبهه نبرد با دشمن خبیث در سوریه و عراق کشاند.

 

سنگری، سحرخیزی و نقش آن در سلامت روح و جسم افراد را از ویژگی های یاران حسینی دانست و افزود: همگی یاران امام حسین(ع) هر کدام مظهر یک خصوصیت اخلاقی هستند و ما کمتر آن ها را شناخته ایم در حالی که در پایان قرائت زیارت عاشورا کلمه «مع» یعنی همراهی و جهت‌گیری‌ها با رفتار و تیپ شخصیتی این یاران را مشخص کرده است.

 

این محقق و اسلام شناس به تشریح فلسفه سلام دادن ها و برائت جویی ها در فرازهای زیارت عاشورا پرداخت و گفت: این عبارت ها تکلیف ما را مشخص می کند که قرار است در چه جبهه ای باشیم، چرا که به تعبیر استاد مطهری مارقین و قاسطین از بین رفتند ولی تفکر و روحیاتشان در تاریخ باقی است.

 

وی، اهانت کردن، تحقیر و تمسخر را از روحیات شخصیت شمر معرفی کرد و افزود: کسانی که امروزه این رفتارها را دارند یعنی روحیاتی مثل این شخصیت را انتخاب کرده اند و با قرائت زیارت عاشورا ضمن بیزاری از این نوع اشخاص، در واقع می خواهیم این رفتارها را نداشته باشیم.

 

این شاعر تاکید کرد: لیست دیگر افراد در زیارت عاشورا شامل کسانی می شود که دشمن را مشایعه، بدرقه و تشویق کردند یا نقاب زدند، زین و لگام اسب بستند و یا علوفه مرکب ها را تدارک دیدند و در نتیجه با خدمت به ظالم در جبهه باطل قرار گرفتند، امروزه نیز هرکسی که با خدمت و حتی لبخند به ظالم او را تایید کند در واقع با او همراه شده است.

 

دومین روز مراسم پرفیض زیارت عاشورای خانه تاریخی آل یاسین در آستانه روز پزشک با آیین تبجیل از خانواده معظم شهدای مدافع سلامت دکترمجید فرهاد و دکتر محمد زارع و نیز قدردانی از تلاشگران کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا همراه شد.

کد خبر 1087464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha