توفیق همراهی با امام حسین (ع) با ظلم و رذیلت های اخلاقی فراهم نمی شود

استاد علوم دینی گفت: امیدوارم خداوند در جهت همراهی با امام حسین (ع) به همه ما توفیق دهد، برای آلوده نشدن به ظلم از خدا بخواهیم ما را از شر نادانی و ناتوانی و بخل نجات دهد.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل ، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « ای خدای بلند مرتبه و دارای قدرت و جبروت، در حالی که ضعیفم از تو کمک می خواهم و بر تو توکّل می کنم و همین مرا کافی است. » و سرانجام با وجود همۀ مصیبت ها و رنج ها فرمود: «اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

 

همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان برای تشریح ابعاد قیام ابا عبد الله الحسین(ع) خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام عبدالرحمن غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی سلسله گفت و گو هایی انجام داده است که بخش نهم آن منتشر می شود. 

 

حجت الاسلام غیاث گفت: امیدوارم خداوند متعال توفیق درک جایگاه امام حسین (ع) در زندگی انسانی ما را و تبعیت از ایشان در جهت نیل به رسیدن به اهداف عالیه انسانی و اسلامی به همه عنایت نماید. وی افزود: یکی از اموری که ذهن امام حسین (ع) را به خودش مشغول کرده و بر اساس همان حرکت کردند، مسئله طرفداری از مظلوم و ایجاد امنیت برای مظلوم است.

این کاشناس مذهبی خاطر نشان کرد: طبیعتا آنچه که امنیت مظلوم را به مخاطره می اندازد و انداخته، حرکت های ظالمانه ستمگران است که باید با آنها مبارزه شود که عامل و علت هستند تا بدین ترتیب معلول هم از بین برود. در یک تقسیم بندی ساده و روشن روابط بین انسان ها را به دو بخش می توان تقسیم کرد؛ رابطه انسان و انسان و رابطه مظلوم و ظالم. رابطه بین زن و شوهرها، رابطه بین معلم و شاگرد، رابطه بین کارفرما و کارگر، رابطه بین تک تک افراد در جامعه نسبت به یکدیگر می تواند در این دو قالب شکل بگیرد.

 

این استاد علوم دینی گفت: ما اگر ادعا می کنیم که امام حسینی هستیم، ما اگر ادعا می کنیم که برای او عزاداری می کنیم و نام و یاد او را گرامی می داریم، طبیعتا باید به این بیندیشیم که آیا حرکات و سکنات ما در قالب رابطه انسان و انسان است یا خدایی ناکرده ظالم و مظلوم. اگر قرار است رابطه انسان و انسان باشد در ارتباط با دیگران حداقل باید به وظیفه خودمان اهمیت بدهیم یعنی اگر ما به وظیفه خودمان در قبال دیگران اهمیت ندهیم، قطعا حق آنها ضایع می شود و قطعا از طرف ما به آنها ظلمی خواهد رسید و در چنین صورتی رابطه، رابطه انسان و انسان نیست، رابطه ظالم و مظلوم است همان چیزی که امام حسین (ع) نمی خواستند وجود داشته باشد و علیه چنین وضعیتی قیام کردند و حرکت کردند.

 

وی با اشاره به قیام امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) فرمودند حرکت می کنم تا مظلومان در امنیت به سر ببرند یعنی از طرف ظالم احساس ترسی در آنها وجود نداشته باشد. چه وقتی از طرف ظالم ترسی متوجه مظلوم نیست، چه وقتی که ظالم خود دست از ظلم خود بردارد. چه وقتی ظالم دست از ظلم خود بر می دارد، وقتی که حق طرف مقابل و مظلوم را به رسمیت بشناسد و سعی کند به هیچ بهانه ای حق او را زیر پا نگذارد و این امکان ندارد جز با انجام وظیفه و تکلیف.

 

حجت الاسلام غیاث افزود: بدترین ظلم، ظلم به محترم ترین انسان ها در نظام آفرینش است و آن مادر و پدر هستند. امیدواریم که خداوند متعال توفیق بدهد جز به احسان نسبت به مادر و پدرمان به امر دیگری نپردازیم. سعی کنیم در حق آنها کار خوب انجام دهیم و آن کار خوب را هم به بهترین شکل انجام دهیم. به قول امام صادق (ع) نگذاریم دست نیاز پدر و مادر به سمت ما دراز شود. سعی کنیم  نسبت به نیازهایشان آگاهی پیدا کنیم و بدون آنکه آنها درخواستی بکنند، نیازهایشان را برآورده کنیم.

 

این کاشناس مذهبی ادامه داد: ظلم انواع مختلفی دارد که بدترین آنها ظلم به مادر و پدر است در جامعه انسانی البته و بعد با دیگرانی که با آنها سر وکار داریم. اجازه ندهیم به خاطر حسادت، بخل و جهل کسانی را مورد آسیب قرار دهیم، از خداوند بخواهیم به ما توفیق بدهد آگاهی لازم را نسبت به همه مسایل پیدا کنیم و بر اساس آن آگاهی عمل کنیم تا ظلمی از طرف ما متوجه کسی نشود.

وی گفت: رذیلت های اخلاقی را کنار بگذاریم مثل حسادت، مثل بخل که باعث ظلم نشود چون اصولا ظلمی که از طرف ما متوجه دیگران می شود، وقتی ریشه یابی بشود یا به جهل ما یا به عجز و ناتوانی ما بر می گردد یعنی می خواهیم کاری را بدون آن توانایی لازم  انجام دهیم.

حجت الاسلام غیاث خاطر نشان کرد: بعضی ها بخیل هستند و چون بخل دارند حق دیگران را ادا نمی کنند و به همین خاطر به آنها ظلم می کنند. از خداوند می خواهیم در جهت همراهی با امام حسین (ع) به همه ما توفیق دهد جز به رابطه انسان با انسان نسبت به همنوعان مان فکر نکنیم و برای آلوده نشدن به ظلم از خدا بخواهیم ما را از شر نادانی و ناتوانی و بخل نجات دهد. 

کد خبر 1087468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha