رفیقی که بعد از مرگ هم همراه ما است!

در حدیثی از امیرالمومنین ( ع) داریم که فرموده‌اند: شما سه رفیق دارید، بعضی از این رفیق‌ها، دائمی‌اند و بعضی نیمه‌راهند. یک رفیق به شما می‌گوید که من در حیات و ممات در کنار تو هستم؛ این رفیق کیست؟ این رفیق عمل شما است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بسیاری از آیات قرآن اگرچه مستقیما به مهدویت و سبک زندگی منتظرانه اشاره ندارند اما آموزه های آنها می تواند راهگشای منتظران در ظلمات غیبت امام زمان(عج) باشد از این رو در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج)  این آموزه ها مرور می شود:

 

«وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا؛ روزی كه ستمكار، دو دست خود را از شدت اندوه و حسرت به دندان‌می‌گزد و می‌گوید: ای كاش همراه این پیامبر راهی به سوی حق برمی‌گرفتم».

در حدیثی از امیرالمومنین ( ع) داریم که فرموده اند: شما سه رفیق دارید ، بعضی از این رفیق ها، رفیق دائمی اند و بعضی ها نیمه راهند. یک رفیق به شما می گوید که من در حیات و ممات در کنار تو هستم؛ این رفیق کیست؟ این رفیق عمل شما است. عمل خوب هم در دنیا به درد شما می خورد و هم در آخرت.

 رفیق دیگر که این رفیق نیمه راه است، می گوید: من تا هنگام مرگ با شما هستم. وقتی مردی از تو جدا می شوم این مال شما است. این مال تا زنده اید اگر تلف نشود با شما است بعد که از دنیا رفتید این اموال مال ورثه شما است، به شما هیچ ربطی ندارد.

 رفیق دیگر از این قبلی یک قدری بهتر است، تا هنگام مرگ رفیق نیست ، تا ورودی قبر رفیقِ شما است، از آنجا به بعد از ما جدا می شود؛ این فرزندان و کسان انسانند که اینها هم در دنیا با انسان دوستند، همراهند، اما بعد از مرگ فقط تا ورودیِ قبر با ما هستند و از آنجا به بعد ما را تنها می گذارند ، ماییم و عمل مان.... آنچه به درد من و شما می خورد عمل است.

 

«وَجَاء رَجُلٌ مِّنْ أَقْصَي الْمَدِينَةِ يَسْعَي قَالَ يَا مُوسَي إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ؛ و در اين هنگام مردى از دورترين نقطه شهر كه مركز استقرار فرعونيان بود شتابان به سوى او آمد و گفت: اى موسى! همانا سران قوم در مورد تو مشورت مى كنند تا تو را بكشند، پس فوراً از اينجا خارج شو، هماناكه من از خيرخواهان و دلسوزان تو هستم».

 گاه، یک کار ساده، سرنوشت يك ملّت را عوض مى كند. چه بسا كه اگر اين مرد، اخبار را به موسى (ع) نمى رساند و آن حضرت از شهر بيرون نمى رفت، به دست مأموران فرعون كشته مى شد و آنگاه بنی اسرائیل هرگز از ظلم فرعون نجات پیدا نمی کردند. اما همین یک نفر، با یک خبر رسانی به موقع، باعث نجات یک جامعه در آینده شد.و چه بسا اشخاص جاسوسی که با انتقال اسراری از نظام. باعث نابودی امتی می شوند.

کد خبر 1087649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha