بحران کرونا در لرستان/ کم توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی مورد از مهم ترین عوامل بحران موجود است

همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات مهم ترین گام در راستای کنترل بیماری کروناست.

خبرگزاری شبستان _خرم آباد، این روزها مردم استان لرستان در نقاط مختلف این استان درگیر بحران بیماری کروناست وروند ابتلا به بیماری کرونا در این استان همچنان افزایشی است.

 

کرونا ویروس این روزها بر موج پنجم سوار شده و روزانه حداقل 600 خانوار ایرانی داغدار و هزاران خانواده دیگر را درگیر بیمارستان و درمان می کند وشدت افزایش مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از شیوع بیماری دلتا کرونا بسیار نگران کننده است.

 

در حالی که جامعه ایران اسلامی درگیر بحران کروناست، این روزها پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به موضوعی مغفول در جامعه تبدیل شده است، این در حالی است که رفتار اجتماعی مردم در کنترل اپیدمی ویروس کرونا بسیار موثر است.

 

به رغم اینکه فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم مهم ترین گام در راستای کنترل بیماری کروناست، که این روزها کمتر مورد توجه مردم قرار میگرد.

 

دورهمی های خانوادگی، مهمانی ها، محافل جشن ازدواج و عزاداری در سایه کم توجهی مردم همچنان پا برجاست و در سایه هر کم توجهی جمعیت مبتلایان بیشتر و چرخه حیات کرونا ویروس جان می گیرد.

 

این بیماری مخرب زندگی همگان را به نوعی مختل کرده است و  عزم همگانی برای مقابله با این بیماری نیاز است.

 

همکاری جدی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پرهیز از حضور در اجتماعات و  تشدید طرح واکسیناسیون عمومی و تسریع در این اقدام مهم ترین راه مقابله با بحران کرونا و کنترل این بلای مخرب است.

 

سرعت واکسیناسیون گروه های مختلف نشان دهنده تلاش مسئولان نظام سلامت است که با واردات بیشترمحموله‌های واکسن از کشورهای خارجی و افزایش تولید واکسن داخلی میزان مرگ و میرها را کاهش داده و سیر صعودی منحنی را به سمت نزول و کاهش هدایت کنند.

 

اما با توجه به اینکه پروتکل های بهداشتی دومین راه کنترل و مهار بیماری کروناست، لازم است مسئولان با اتخاذ تدابیر ویژه و ل اجرای سیاست‌های تشویقی و تنبیهی نسبت به رفتار اجتماعی مردم مانع از انتقال زنجیره‌ای این بیماری به دیگران شد.

 

در این راستا لازم است با اتخاذ تصمیم های مختلف با کسانی که پروتکل شکنی می‌کنند باید برخورد شدید قانونی صورت بگیرد و نظارت بیشری بر فعالیت و تردد مردم در تالارها، پاساژها و رستوران‌ها و همچنین در سیستم حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد.

 

رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است

 

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان  گفت: آمار  ابتلا در استان همچنان افزایشی است و روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ بیمار در بیمارستان‌های مختلف استان بستری می‌شوند

 

« محمدرضا نیکبخت» با بیان اینکه استان از لحاظ دارو، اکسیژن و امکانات کمبودی ندارد افزود: طبیعی است اگر مراعات نکنیم ممکن است که روزهای آینده با این بحران مواجه شویم.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در لرستان زیر ۵۰ درصد است گفت: این در حالیست که در گذشته این میانگین بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است.

 

نیکبخت خاطرنشان کرد: همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مهم ترین گام در کنترل و مهار بیماری کرونا است.

 

سهمیه واکسن کرونای لرستان افزایش یابد

 

استاندار لرستان نیز با تاکید بر تمدید ممنوعیت تردد و محدودیت فعالیت مشاغل در استان به مدت یک هفته گفت: سهمیه واکسن کرونای استان باید با توجه به جمعیت آن افزایش یابد چراکه بهترین راه برای مقابله با کرونا افزایش سطح واکسیناسیون  است.

 

«سیدموسی خادمی»  اظهار داشت: گزارشات مبنی بر روند افزایشی بیماری در همه استان‌ها و لرستان است و همچنان نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستیم.

 

 استاندار لرستان با اشاره به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در مناطق با وضعیت قرمز همه مشاغل غیر از گروه یک همچنان تعطیل است و این محدودیت‌ها در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.
 

 

سیر صعودی مبتلان به کرونا در لرستان

 

«مریم کوشکی»، در سخنانی اظهارداشت: در مجموع  469هزار و  949نمونه به آزمایشگاه‌ها ارسال شده است که جواب  462 هزار و 116نمونه داده شده است.

 

 دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: از آمار فوق 304هزار و 610 مورد منفی بوده است.

 

 ابتلای یک هزار و 249 لرستانی طی 24 ساعت به کرونا

 

وی ادامه داد: طی شبانه روز گذشته  هزار و 249مبتلای جدید به کرونا در استان شناسایی شده و  9 فوتی در این استان نیز ثبت شده است.

 

 157 هزار و 497 لرستانی به کرونا مبتلا شده اند

 

کوشکی بیان کرد: تاکنون امار مبتلایان به کرونا در لرستان به  157 هزار و 497 مورد رسیده است و دو هزار و 152 نفر به علت ابتلای به این بیماری در استان جان خود را از دست داده‌اند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: تعداد یک هزار و 390بیمار مبتلا و مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری هستند.

 

با توجه به وضعیت قرمز شهرهای استان لرستان در پی شیوع بیماری کرونا، همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند بستر کنترل این بیماری و ضامن سلامت افراد و جامعه باشد.

 

کد خبر 1087829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha