سرمایه گذاری در حوزه فناوری قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش می دهد

وزیرپیشنهادی علوم،تحقیقات وفناوری بابیان اینکه اگر می خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم باید روی حوزه فناوری سرمایه گذاری کنیم گفت: علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمدعلی زلفی گل در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (2شهریور)مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مهمترین اولویت های خود برای این وزارتخانه گفت: به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته ای و الگوی نظامی ام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دل ها شهید سلیمانی را قرار می دهم زیرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند و مسیر آن ها در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی بود؛ مردمی بودند، همه را خودی می پنداشتند و مردم را با هر قوم، زبان و فرهنگی دوست داشتند و خادم آن ها بودند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: نمایندگان دغدغه ها و اولویت های خوبی را مطرح کردند؛ در طی مدیریتم که اولین حکم ریاست را از زاهدی در سن 42 سالگی گرفتم بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است که به لطف خداوند فتنه 88 را به گونه ای مدیریت کردیم که هیچ کس هیچ آسیبی ندید.فتنه 88 سرآغاز مشکلات خارجی شد، دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خودش امیدوار شد چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام زدند در یک خط باشیم؛ اگر کسی آبرویی را از طریق نظام و ساختارهای نظام کسب می کند مردانگی حکم می کند آبرویش را برای نظام هزینه کند. چگونه با کسانی که در بزنگاه های نظام و انقلاب آبرویشان را هزینه نمی کنند هم خط باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این به دلیل آن است که تحقیقات ما براساس 3 دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظام های سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون داده های علمی و مقالات علمی است، حرکت می کند.

زلفی گل تاکید کرد: اگر به دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگ تر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانش پژوهان، دانشمندان و هیات های علمی انگیزه لازم را برای انجام تحیقیقات کاربردی داشته باشند و من برای این موضوع برنامه و پیشنهاداتی را تدوین کرده ام که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس این شیوه نامه ها را اجرایی خواهم کرد.

وی ادامه داد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش می کنم تا طی دوره 4 ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه بخش مهمی از رساله ها و پایان نامه های دکتری ایجاد کنم. نظام سنجشی و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان ایجاد کرده تا آنها بتوانند تحقیقات خود را در راستای نیاز جامعه انجام دهند.

وی تصریح کرد: سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملا کارشناسی و عملیاتی است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: با افزایش تعامل با نمایندگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای علوم و تحقیقات و فناوری می‌توان از ظرفیت آنها برای ارتقاء دانشگاه و دیپلماسی علمی استفاده کرد.

زلفی گل ادامه داد: یکی از چالش‌ها در حوزه آموزش عدم توزیع متوازن و استفاده از رشته‌های تحصیلی است، متأسفانه امروزه استعدادهای برتر در رشته های مختلف به صورت متناسب توزیع نمی‌شود و این امر موجب بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. همچنین تقاضا برای رشته‌های پایه و علوم انسانی کاهش پیدا کرده در حالی که پایه و اساس علم، رشته‌های علوم انسانی و پایه‌ای است از این رو باید با سیاست‌های فرابخشی و تعامل با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای این موضوع مهم تدبیری اندیشیده شود؛ تحقق این امر در گرو عزم فرابخشی است.

زلفی گل بیان کرد: عدم رصد دانش‌آموختگان یکی از چالش‌های حوزه آموزشی کشور است ،وزارت علوم باید دانش‌آموختگان را پس از تحصیل با استفاده از دانش آماری رصد کرده و برای معاونت پژوهش‌های عالی مأموریت جدیدی جهت پیگیری اشتغال دانش‌آموختگان تعریف کند تا مشخص شود شغل چه تعداد از دانش آموختگان با تخصصشان هماهنگ است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارک های علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارک های علم وفناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد، در این رابطه خلاءهای قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود تا حمایت بیشتری از شرکت های دانش پایه صورت بگیرد.

وی با اشاره به مهمترین برنامه های فرهنگی خود، گفت: علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد می کند، وقتی تلفن همراه بروز و ظهور پیدا کرد، فرهنگ جدید با خود به جامعه آورد و فضای مجازی نیز با خود یک فرهنگ جدید ایجاد کرد، منظور از این گزارش این است که اگر به دنبال پویش و پالایش فرهنگی هستید باید در حوزه علم و فناوری سرمایه گذاری کنید. اگر می خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم باید روی حوزه فناوری سرمایه گذاری صورت گیرد.

کد خبر 1087933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha