۲۲۰ مقاله برای تکمیل دانش نامه دفاع مقدس استان سمنان تدوین شد

سرهنگ سلامی از تدوین دانش نامه دفاع مقدس استان سمنان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۲۰ مقاله در سطح استان برای تکمیل این دانش نامه تدوین شده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان ، سرهنگ «حسن سلامی» در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه دفاع مقدس قله عظمت و افتخارات تاریخی ملت ایران بود گفت: استان سمنان، استانی مجاهدپرور در دوران انقلاب و دفاع مقدس بود که با حضور بیش از ۴۰ هزار رزمنده و تقدیم سه هزار شهید در اغلب شاخص‌های ایثارگری نسبت جمعیت در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد.

 

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان با اشاره به اینکه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان یکی از اقدامات ویژه فرهنگی است که در دست اقدام قرار دارد،اظهار کرد: این دانش نامه پیشرفت چشم‌گیری داشته و امیدواریم شاهد تکمیل آن باشیم.

 

وی با بیان اینکه این دانش نامه مجموعه‌ای کامل از نقش آفرینی استان سمنان در دوران دفاع مقدس است، بیان کرد: تاکنون ۵۰۰ مدخل شناسایی شده و ۲۵۰ پرونده عملی و ۲۲۰ مقاله تدوین و ارائه شده است.

 

سرهنگ سلامی در ادامه با بیان اینکه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان در سال ۱۳۸۵ است که در مسیر زائران امام رضا (ع) قرار دارد اضافه کرد: بهترین مکان برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان و نسل آینده جامعه محسوب می‌شودو بهره‌برداری از این مجموعه ارزشمند در استان سمنان مستلزم همکاری بیش‌ از پیش همه دستگاه‌ها و مدیران به‌ویژه مسئولان ارشد این استان است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا، با هدف گذاری‌های صورت گرفته به طور میانگین سالانه پنج هزار دانش‌آموز در قالب طرح عطر بهشت و سه هزار دانشجو در قالب طرح طعم بهشت و سه هزار سرباز پادگان‌های نیرو‌های مسلح در قالب طرح شوق بهشت از این مجموعه بازدید کردند.

 

وی گفت: سال گذشته، کارگروه‌های دفاع مقدس در استان سمنان فعال شدند و امسال نیز برای برنامه و فعالیت‌های دفاع مقدس و مقاومت، ۱۸ کارگروه با تغییراتی نسبت به گذشته در استان و شهرستان‌ها تشکیل دادیم. در شهرستان‌ها نیز کارگروه‌های مناسبت‌ها دفاع مقدس و مقاومت با تدبیر فرمانداران با الگوگیری از کارگروه استانی تشکیل دهند و در قالب این کارگروه‌ها چند برنامه شاخص برنامه‌ریزی شود.

 

سرهنگ سلامی  درخصوص طرح بزرگ کشوری تقدیر از یک میلیون رزمنده کشور در دفاع مقدس نیز، توضیح داد: سهمیه در نظر گرفته شده برای استان سمنان ۳۰ هزار نفر است و امیدواریم در برگزاری این رویداد معنوی همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حوزه‌های علمیه و … مانند گذشته همراه باشند.

 

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان درخصوص  دیگر اقدامات حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح استان نیز، توضیح داد: از سال ۸۵ تاکنون ۲۶۰ عنوان کتاب با موضوعات خاطرات، داستان، شعر، تحلیل و پژوهش، تاریخ شفاهی، کتاب صوتی و … در سنین بزرگسال و کودک و نوجوان به صورت مستقل، مشارکتی و حمایتی تهیه شده است.

 

وی با بیان اینکه ۶۰ عنوان کتاب صوتی و نیز چاپ کتاب بریل ویژه کودک و نوجوان نابینا و ترجمه کتب به زبان انگلیسی و عربی تهیه و منتشر شده است، ابراز داشت: در راستای ترویج معارف دفاع مقدس بیش از ۱۲۲ هزار نفر در گروه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس را گذرانده‌اند همچنین سربازان و کادر پادگان‌های نظامی و انتظارمی و همچنین کارکنان دولت در دستگاه‌های اجرایی به صورت دوره ضمن خدمت از این دوره‌ها بهره گرفته‌اند.

 

سرهنگ سلامی با بیان اینکه چهلمین دفاع مقدس یک فرصت ارزشمندی بود که تجارب خوبی را در اختیار ما گذاشت، ادامه داد: با استفاده از تجارت سال گذشته، ۴۰ مناسبت دفاع مقدس و مقاومت سال ۱۴۰۰ که در دستور کار قرار گرفته است، باید همه دستگاه‌ها برنامه و فعالیت‌های خود را در سامانه جامع دفاع مقدس بارگذاری کنند که تاکنون چهار هزار برنامه را در سامانه مذکور ثبت و بارگذاری کردند.

 

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: ترویج ارزش‌های دفاع مقدس جامعه را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد و روحیه مجاهدت در جامعه افزایش می‌یابد و امروز باید تلاش شود افتخارات و ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه زنده بماند و به نسل جوان انتقال داده شود، از این رو انتظار می‌رود در همزمان با استان، شهرستان‌ها نیز محافل خاطره گویی رزمندگان با محوریت ائمه جمعه، مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

 

وی با بیان اهمیت نام‌گذاری امکان با نام شهدا و ثبت در سامانه معبر شهدا، افزود: نام‌گذاری امکان، کوچه‌ها و ساختمان‌ها در راستای فرهنگ ایثار و شهادت است و باید با این تفکر و ایده افراد در این راستا حرکت کنند و در کنار نام‌گذاری اماکن اهداف مرتبط با تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را نیز دنبال کنند.

کد خبر 1087944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha