بیانیه گام دوم نقطه آغازین بلوغ انقلاب اسلامی برای انجام اقدامات بزرگتر/افراد انقلابی و کارآمد برای کابینه معرفی شده‌اند

بیانیه گام دوم نقطه آغازین بلوغ انقلاب اسلامی برای انجام اقدامات بزرگتر، مصلا نماز جمعه توکهور محل واکسیناسیون کرونا، افراد انقلابی و کارآمد برای کابینه معرفی شده‌اند، تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه لغو شود برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، بیانیه گام دوم نقطه آغازین بلوغ انقلاب اسلامی برای انجام اقدامات بزرگتر، مصلا نماز جمعه توکهور محل واکسیناسیون کرونا، افراد انقلابی و کارآمد برای کابینه معرفی شده‌اند، تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه لغو شود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه سوم شهریور است.

 
اسماعیل بقایی هامانه شامگاه سه شنبه با ایراد یک سخنرانی در نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد افغانستان گفت: افغان‌ها مستحق زندگی در صلح و روابط خوب همسایگی با همسایگان خود بدون دخالت‌های نظامی غیرقانونی هستند.

وی اشاره کرد: این امر تنها از طریق یک دولت فراگیر و متکثر متشکل از همه اجزای مذهبی و قومی جامعه افغانستان محقق می شود. روند صلح و آشتی تحت رهبری، مالکیت و کنترل افغانستان باید به این منظور تسریع شود. دستاوردهای ملت افغانستان را نباید به خطر انداخت.

سفیر ایران در ژنو در مورد اعمال خشونت در افغانستان تاکید کرد: ایران هر گونه خشونت و افراط گرایی، نقض حقوق بشر و نقض قوانین بشردوستانه در افغانستان را به شدت محکوم می کند. هیچ جنایتی را نباید بدون مجازات رها کرد.

بقایی هامانه افزود: وضعیت کنونی در افغانستان را غیر مرتبط با مداخله نظامی طولانی مدت به رهبری ایالات متحده نیست که این کشور را با ویرانی، رنج و ناامیدی بی حد و حصر و بی ثباتی مواجه کرده و ناامنی و بی ثباتی را در منطقه گسترش داده است.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها نمی توانند از زیر بار مسئولیت در قبال عواقب وخیم حضور نظامی فاجعه بار در آنجا فرار کنند. ایران، کشور همسایه با روابط بسیار نزدیک با افغانستان، در ۴ دهه گذشته میزبان میلیون ها پناهنده افغان بوده است.

بنا بر گزارش العالم، سفیر ایران همچنین از جامعه بین المللی خواست تا مسئولیت مشترک خود از جمله کمک در تخصیص واکسن های مناسب برای تلقیح به پناهندگان افغان در برابر کووید -۱۹ را انجام دهد.

 

بیانیه گام دوم نقطه آغازین بلوغ انقلاب اسلامی برای انجام اقدامات بزرگتر است

سردار سید قاسم قریشی، در مراسم تودیع و معارفه جانشین سازمان بسیج دانشجویی که در محل این سازمان برگزار شد، به نقش آفرینی جوانان در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: تکیه اصلی امام برای پیروزی بر طاغوت بر جوانان بوده همچنین ما در جنگ توانستیم با نقش آفرینی جوانان دشمن را شکست بدهیم.

 

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه انقلاب اسلامی با کمک جوانان توانسته است از گردنه‌های متعدد عبور کند، تصریح کرد: جوانان چه در سطوح فرماندهان عالی دفاع مقدس و چه در بین نیرو‌های خط شکن و فنی توانسته اند نقش خود را در جنگ و پیشرفت انقلاب اسلامی ایفا کنند.

 

قریشی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز چه در زمان مبارزه با طاغوت و چه در برهه کنونی که پرچم رهبری آزادگان جهان را بر دوش می‌کشند همواره بر ضرورت استفاده از ظرفیت جوانان تاکید و بر این ظرفیت تکیه کرده اند، افزود: در بیانیه گام دوم که نقطه آغازین بلوغ انقلاب برای انجام اقدامات بزرگتر است خطاب اصلی رهبری به جوانان بوده و در واقع امید اصلی ایشان برای تحقق آرمان‌های انقلاب در گام دوم به جوانان است.

 

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه جوانان در بیانات رهبر معظم انقلاب همواره مورد توجه بوده و از جایگاه برجسته‌ای برخوردار هستند، اضافه کرد: بسیج همواره در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پیشگام بوده و در لجمن  نبرد بادشمن قرار داشته و در واقع بسیج به تعبیر رهبر معظم انقلاب پاره تن ملت است و همواره توانسته در راس فضائل قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه بسیج در عرصه‌های مختلف انقلاب پیشگام بوده و بار رفع نیاز‌های انقلاب را بر دوش کشیده اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همواره به بدنه بسیج دانشجویی یک عنایت ویژه داشته و البته انتظارات بالایی نیز در بیانات ایشان نسبت به بسیج دانشجویی نهفته است.

 


مصلا نماز جمعه توکهور محل واکسیناسیون کرونا

حجت‌الاسلام حسین جهانگیری زرکانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان از در اختیار قرار دادن مصلی و محل‌های برگزاری نماز جمعه برای واکسیناسیون و درمان بیماران کرونایی خبر داد و گفت: به منظور سرعت بخشی به واکسیناسیون و حتی بستری اورژانسی بیماران کرونایی این کار انجام شده است، البته مصلای شهر ما از روز اول مرکز انجام واکسیناسیون بوده و همچنان هم این واکسیناسیون در این مصلا انجام می‌شود.

 

امام جمعه توکهور هرمزگان با بیان اینکه خوشبختانه گروه‌های مختلف در مصلی واکسینه شده‌اند، ادامه داد: این مرکز به عنوان مرکز اطلاع‌رسانی هم محسوب می‌شود؛ تنها مرکز واکسیناسیون در شهرستان است و مردم از روند انجام این واکسیناسیون ابراز رضایت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم در روند بهبودی مردم جامعه بیشتر تلاش کنیم.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان اینکه هیأت امنای مسجد، مرکز بهداشت و برادران بسیج از همکاران اجرای این طرح به شمار می‌آیند، اظهار کرد: خوشبختانه باتوجه به رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و افزایش آمار واکسیناسیون، در روزهای گذشته کمی آمار مرگ و میر کاهش یافته؛ اما آمار مبتلایان همچنان روبه افزایش است که امیدواریم این آمار هم کاهش چشمگیر داشته باشد.

 

وی استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از برگزاری اجتماعات در کنار رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی را کمک بزرگی به سلامت جامعه و روند مبارزه با بیماری کرونا دانست و تاکید کرد: برای مبارزه با کرونا بی‌تردید رعایت این مسائل بسیار مهم و ضروری است تا بتوانیم به موفقیت بزرگ دست یابیم.

 

افراد انقلابی و کارآمد برای کابینه معرفی شده‌اند

علی اکبر ولایتی با اشاره به کابینه معرفی شده از سوی رییس جمهوری به مجلس گفت: رییس جمهوری در معرفی کابینه، دقت شایسته و تلاش‌های ارزشمندی را به عمل آوردند و تا جایی که میسر بود نوع افرادی که به عنوان وزیر معرفی شده اند از اشخاص ذی صلاح و متدین هستند. به خصوص برخی چهره‌های شناخته شده‌تر برای اینجانب در کابینه پیشنهادی مانند وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، امور خارجه ، اطلاعات ، کشور ، میراث فرهنگی و گردشگری ، همانند بقیه متدین ، انقلابی و کارآمد هستند.

وی در خصوص شناخت از برخی وزرای پیشنهادی و ارزیابی از آنان افزود: در حوزه پزشکی دکتر عین اللهی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده در بین افراد صاحب صلاحیت در این عرصه، در صورت کسب رای اعتماد از مجلس محترم ، از جمله مناسب‌ترین هستند.

ولایتی ادامه داد: عین اللهی که استاد تمام رشته چشم پزشکی  است، فردی متدین، انقلابی، خدمتگزار و مورد اعتماد جامعه پزشکی و عموم مردم بوده و با توجه به شرایط سختی که امروزه جهان با آن روبروست، یعنی پاندمی کرونا، ‌ وظایف معمول وزیر بهداشت جهت مقابله با این بیماری و ویروس منحوس بسیار سنگین ، پیچیده تر و نسبت به موارد عادی مضاعف است و از  تمام پزشکان صاحب نظر در حوزه آموزش ، پژوهش ، درمان و پیشگیری  درخواست می‌کنم تا در صورت کسب رای اعتماد ، به ایشان کمک کنند .

وی همچنین درباره وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وظایف  وزارت امور خارجه  نیز در حال حاضر، سنگین است و  شرایط امروز بسیار  پیچیده ، حساس و مهم  است زیرا جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار انقلاب و بیداری اسلامی، در کل منطقه و جهان اسلام، وظایف سنگینی بر عهده دارد که اقتضا می کند وزیری آشنا به مسائل و پیچیدگی‌های امروز منطقه و حوزه بین الملل، به مسئولیت آن انتخاب شود.

ولایتی در ادامه امیر عبداللهیان را فردی متدین، انقلابی و بصیر خواند و ابراز امیدواری کرد وی نیز مورد حمایت دیپلماتهای کارآمد و انقلابی و کارگزاران دلسوز و صاحب نظر در سیاست خارجی قرار بگیرد.

 

تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه لغو شود

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در خصوص تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه در نشست شورای امنیت که روز دوم شهریور برگزار شد، گفت: از کشورهای تحریم کننده اصلی سوریه می‌خواهیم به وعده‌های خود عمل کرده و تعهدات خود را طبق قطعنامه 2585 جدی بگیرند و تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

متن سخنان زهرا ارشادی به شرح زیر است:

شورای امنیت طی قطعنامه 2585 از تمام کشورهای عضو خواسته است گامهایی عملی برای رفع نیازهای فوری مردم سوریه اتخاذ کنند. همچنین این تأکید شورا دارای اهمیت است که فعالیتهای بشردوستانه موضوعی فراتر از تأمین نیازهای فوری مردم نیازمند بوده و حمایت از طرح های زودبازده در زمینه خدمات ضروری نظیر آبرسانی، بهداشت، آموزش و مسکن را نیز شامل می شود.

بر این اساس، با توجه به اینکه اعمال تحریمهای غیرقانونی یکجانبه علیه سوریه از سوی برخی کشورها یکی از علل عمده وضعیت بشردوستانه کنونی در آن کشور است، شورا عملاً خواستار حذف چنین تحریم هایی، حداقل در زمینه هایی نظیر طرح های زودبازده شده است.

با این حال، این درخواست نباید به گونه ای تعبیر شود که گویا اعمال تحریم در سایر زمینه ها قابل قبول بوده یا کمک به سوریه در سایر زمینه ها بویژه بازسازی کم اهمیت تر است.

از آنجاکه قطعنامه ۲۵۸۵ نتیجه مصالحه از جمله توسط کشورهای اصلی تحریم کننده است، ما از آنها می خواهیم به وعده‌های خود عمل نمایند، تعهدات خود طبق آن قطعنامه را جدی بگیرند و  تحریم های غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

تحت شرایطی که شورا از آن به عنوان یک وضعیت پیچیده بشردوستانه اضطراری یاد کرده است، حذف تحریم های یکجانبه از جمله به این دلیل نیز ضروری است که آنها کارایی عملیات بشردوستانه در سوریه را که توسط سازمان ملل یا سازمان های غیردولتی بین المللی انجام می شوند، بطور جدی تضعیف می کند.

از آنجا که بیشتر عملیات های بشردوستانه از داخل سوریه انجام می شود، باید این عملیات ها از جمله از طریق افزایش قابل توجه کمکهای اختصاص داده شده، تقویت گردد و اطمینان حاصل شود که میزان آنها متناسب با اندازه جمعیت نیازمند در مناطق تحت پوشش چنین عملیات هایی می باشد.

 

رأی نمایندگان به وزرای پیشنهادی؛ غیر قابل پیش بینی است/اولویت ما برای حل مشکلات جامعه؛ تعامل و هماهنگی با دولت و رئیس جمهور است

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شب گذشته (سه شنبه ۲ شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه رأی نمایندگان به وزرای پیشنهادی؛ غیر قابل پیش بینی است، گفت: هر کس بگوید مجلس شورای اسلامی به کدام یک از وزرای پیشنهادی رأی نمی دهد؛ نظر دقیقی نداده، البته گمانه زنی ها در این زمینه طبیعی است.

 


وی با اشاره به روند معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی و تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تسریع تشکیل دولت گفت: رئیس جمهور یک هفته زودتر از پایان موعد قانونی؛ وزرای پیشنهادی را معرفی کرد و این وزرا 270 ساعت در کمیسیون های مجلس حضور یافتند.

 


موسوی با بیان این که اولویت ما برای حل مشکلات جامعه؛ تعامل و هماهنگی با دولت و رئیس جمهور است، افزود: این موضوع؛ مانع دقت نظر نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نمی شود زیرا نمایندگان در مقابل مردم و قانون پاسخگو هستند. در آغاز دولت های نهم و یازدهم نیز همه وزرا رأی نیاوردند، البته نمی خواهم درباره رأی اعتماد به وزرای دولت سیزدهم اظهار نظر کنم.

 


سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره اینکه سهم رئیس مجلس شورای اسلامی در رأی اعتماد نمایندگان به وزرا چه اندازه است، گفت: رئیس مجلس، اعضای هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون ها در رأی با دیگر نمایندگان تفاوتی ندارند اما در هر جامعه ای افراد از یکدیگر تأثیر می پذیرند به عنوان نمونه، با توجه به این که نمایندگان در رأی به وزرای پیشنهادی مختار هستند اما گزارش کمیسیون های تخصصی در رأی آنها تأثیر می گذارد. برخی نمایندگان نیز بر اساس جریان سیاسی به وزرای پیشنهادی رأی می دهند اما هیچ کس اثرگذاری غیرمنطقی بر رأی نمایندگان ندارد.

 

کد خبر 1088053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha