اجرای تعزیه یک سنت دیرینه در روستای تکه نهاوند است

سهرابی گفت: سنت دیرینه مراسم تعزیه تا پایان دهه نخست محرم ظهر و شب‌ها برگزار می‌شود و هنرمندان برپایی تعزیه را نوعی هنرنمایی برای تثبیت و تجلی نهضت حسینی و قیام عاشورا در کربلا می‌دانند.

«علی سهرابی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: اجرای برنامه هایی مانند تعزیه، تشکیل هیات‌های عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی، حرکت اسب و شتران با کجاوه به‌عنوان نمادی از کاروان کربلا و اسرا، برپایی نمایشگاه از بقیع تا کربلا به سبک معماری قدیم در روستای تکه، اطعام و نذری دادن هر روز و شب مردم تا پایان دهه اول  از جمله سنت‌های هر سال ماه محرم در نهاوند است که با همکاری اعضای کانون و اهالی روستا اجرا می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری روستای تکه شهرستان نهاوند افزود: سنت دیرینه مراسم تعزیه در بیشتر مناطق شهری و روستایی نهاوند تا پایان دهه نخست محرم ظهر و شب‌ها برگزار می‌شود و هنرمندان برپایی تعزیه را نوعی هنرنمایی برای تثبیت و تجلی نهضت حسینی و قیام عاشورا در کربلا می‌دانند.

 


سهرابی اظهار کرد: اوج زیبایی مراسم محرم در روستای تکه نهاوند است زیرا مردم و جوانان این روستا ۱۰ روز مانده به ماه محرم نمایشگاه بسیار بزرگی را به سبک معماری قدیم از خشت، گل،سنگ و چوب به همراه خیمه که یادآور خیمه‌های امام حسین (ع) در کربلاست برپا می کنند.

 

وی بیان کرد: روشن کردن فانوس، مشعل، شمع، پوشیدن لباس علی‌اصغر شیرخواره، نذر گهواره علی اصغر، نذر و روضه، علم‌گردانی، سبز پوش کردن سقا با مشک در بین دسته جات سینه زنی از جمله رسم و رسومات این ماه در نهاوند است.

 

اظهار داشت: در دوران کرونا مراسم عزاداری نهاوند در دوسال اخیر در فضای باز منازل روستایی برگزار می شود که مهمترین آن در منزل سردار شهید حیدر سهرابی در روستای تکه است که این مراسم مخصوص بانوان است که بارعایت شیوه نامه های بهداشتی همراه با اهداء نذری به صورت بسته بندی انجام می شود.

 

 

 

کد خبر 1088188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha