«هویج» بالانشین در قیمت

بعد از گرانی افسار گسیخته برخی کالاهای مورد نیاز، هم اکنون هر کیلو هویج با قیمت ۴۰ تا ۳۵ هزار تومان صدرنشین میوه ها در بازار خراسان جنوبی شده و همچنان قدرت خرید مردم در حال آب رفتن است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: بعد از گرانی افسارگسیخته گوشت، مرغ، لبنیات و روغن حالا نوبت به گرانی میوه به ویژه «هویج» رسیده است، با گرانی های پی در پی این روزها روز به روز قدرت خرید مردم در حال آب رفتن است!

 

می توان گفت وجود میوه آرام آرام در سبد مصرفی خانواده های ایرانی کم رنگ یا حتی در حال محو شدن است چراکه برای خرید چند دانه هویچ باید حقوق یک روزت را هزینه کنی، خرید چند قلم میوه حداقل 100 هزار تومان برایتان آب می خورد.

 

در حال حاضر قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی هر کیلوگرم هویج که گوی سبقت را از میوه‌های عموما گران قیمتی مثل گلابی، لیموترش و حتی موز را ربوده است، موجب اعتراض شدید مردم شده است، گرچه در روزهای نخست باورها بر این بود که قیمت های گزاف این میوه باید نشات گرفته از نوسانات مقطعی باشد اما تدام قیمت ها طی سه هفته گذشته نشان از ضعف نظارت ها، ورود دلالان و افزایش تقاضای هویج برای مداوای بیماران کرونا باشد.

 

چند هفته ای است در خراسان جنوبی شاهد عرضه هویج با قیمت سه تا چهار برابری نسبت به ماه‌های گذشته هستیم، هم اکنون نرخ کنونی هویج در میدان میوه و تره قابل قبول نیست.

 

قیمت 40 تا  35 هزار تومانی هویج!

مشاهدات عینی خبرنگار شبستان دال بر این است که قیمت هر کیلو میوه هویج امروز(سوم شهریور) در برخی مکان ها 30 هزار تومان و در مکانی دیگر تا 35 هزار تومان به فروش می رسد.

 

«علی جاودان» شهروندی است که با در دست داشتن یک کیلوگرم هویچ به خبرنگار شبستان اظهار کرد: امروز هر کیلو هویج در بیرجند با نرخ 30 تا 35 هزار تومان عرضه شد که به هیچ عنوان توجیه ندارد.

 

وی با اشاره به قیمت 30 تا 40 هزار تومانی هویچ، و با این مثال که «فعلا باید به خرگوش بگوییم سلطان جنگل تا ببینیم مسئولان چه اندیشه ای می کنند»، گفت: کمبودی از میوه هویچ در بازار به چشم نمی خورد، پس مسئولان باید نظارت خود را قوی تر کنند تا مردم بتوانند میوه بخرند.

 

«محمدی» نیز شهروند دیگری بود که در خصوص گرانی هویج گفت: در روزهای اخیر، با انتشار خبری برای بر مفید بودن هویج در درمان و یا پیشگیری از کرونا، قیمت این میوه وحشتناک گران شد.

 

وی افزود: در فصل تابستان در اوج فراوانی میوه و سبزی نباید شاهد گرانی میوه ها باشیم، اما در حال حاضر هیچ میوه ای را کمتر از 10 هزار تومان نمی توان خرید این نشان دهنده ورود دلالان و ضعف نظارت ها است.

 

قیمت هر کیلو هویج تا هفته آینده به ۲۰ هزار تومان کاهش می یابد

در ادامه «حیدری»، رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند در خصوص دلایل گرانی هویج و راهکار کنترل قیمت این محصول طی چند روز آینده توضیحاتی داد.

 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با بیان اینکه هر کیلو هویج طی دو هفته گذشته 40 تا 37 هزار تومان را تجربه کرد، گفت: قیمت هر کیلو هویج طی دو روز گذشته به زیر 30 هزار تومان رسیده و تا هفته آینده به 20 هزار تومان کاهش می یابد.

 

کاهش قطره چکانی قیمت هویج/ انداختن گرانی هویج بر گردن کرونا

حیدری دلیل گرانی سبزی هویج را کمبود عرضه و تقاضای زیاد مردم به پیشنهاد برخی اطباء برای درمان بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: قیمت هویج طی این هفته به صورت روزانه هزار تومان در حال کاهش بوده است.

 

 

وی در پاسخ به خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه آیا هزینه های حمل و نقل و مسافت های طولانی می تواند دلیلی بر گرانی میوه ها باشد یا خیر؟ بیان کرد: هزینه های سرسام آور حمل و نقل در ابتدا (طی یک سال گذشته) تاثیر گذار بوده است اما یک سالی است که هزینه تغییری نکرده و صرف این مورد نمی تواند دلیلی گرانی میوه ها به ویژه هویج باشد.

 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با اشاره به اینکه هویج از شیراز و تهران وارد استان می شود، ابراز امیداری کرد قیمت هویج تا پایان شهویورماه جاری به صورت قطعی کاهش یابد.

 

هویج، برای درمان کرونا معجره نمی کند

«سیده سمیه اصغری»، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه سبزی‌هایی همانند هویج معجزه نمی‌کنند تا جلوی کرونا را بگیرند؛ افزود: میوه ها تنها ممکن است از پیشرفت بیماری جلوگیری و یا مانع تشدید آن شوند چراکه بدن را قوی می‌کنند.

 

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: نباید آنقدر به شایعات دامن زد که میوه و سبزی‌ها در دوران شیوع کرونا گران شوند؛ بلکه باید با مصرف هوشمندانه و خارج از افراطی‌گری به تقویت سیتم ایمنی بدن خود در این ایام کمک کرد.

 

وی در پایان افزود: مصرف روزی سه تا چهار عدد میوه از مرکبات، فلفل سبز و جعفری برای پیشگیری از کرونا توصیه می‌شود؛ برخی بیماران کرونایی نمی‌توانند از مواد جامد استفاده کنند که در این افراد توصیه می‌شود از انواع پوره‌های سیب زمینی، هویج، تخم مرغ، شیر و کره به عنوان میان وعده نرم استفاده شود.

 

ضعف نظارت

در نهایت باید گفت در حال حاضر قیمت هویج چه به بهانه درمان بیماری کرونا و چه به بهانه کمبود و یا افزایش تقاضا از تعادل خارج شده است و قیمت این میوه از باغ تا خرده فروشی ها به قدری گزاف و وحشتناک شده است که می تواند نشان از ورود دلالان هم باشد، غفلت سازمان ها و دستگاه های نظارتی بر قمیت میوه ها سبب می شود یکی دیگر از کالاهای مورد نیاز مردم از سبد خانوارها حذف شود.

 

 

 

 

 

کد خبر 1088195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha