کارگاه های ضایعاتی معضلی برای شهروندان/ شهرداری به‌تنهایی قادر به ساماندهی نیست

رمضانی با بیان اینکه اماکن جمع‌آوری زباله و ضایعات علاوه بر اینکه معضلی برای شهروندان شده دغدغه اصلی شهرداری رشت محسوب می‌شود گفت: شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی اماکن جمع‌آوری زباله و ضایعات نیست.

«بابک رمضانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت به بحث انباشت زباله و ضایعات در برخی محلات شهر و ایجاد مشاغل مزاحم اشاره کرد و اظهار داشت: طبق قانون مدیریت پسماند کشور در این مورد مسئولیت نظارت و اجرای قانون بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. 

 

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان اینکه برای رفع معضل پسماند چندین دستگاه باید با هم همکاری داشته باشند عنوان کرد: شهرداری رشت حدود 59 مکان را در سطح شهر و در هر کدام از مناطق شناسایی کرده و صاحبان مشاغلی که در حوزه جمع‌آوری زباله و ضایعات فعال هستند در آن به شکل کامل مشخص شده است.

 

رمضانی نگرانی مردم محله باقرآباد شهر رشت به جهت نحوه فعالیت اماکن جمع‌آوری زباله و ضایعات را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: برخورد با اماکن جمع‌آوری زباله و ضایعات که قوانین را رعایت نمی‌کنند و تخطی از قانون دارند و یا در وسط شهر واقع شده‌اند همواره یکی از دغدغه اصلی شهرداری رشت بوده است.

 

رمضانی با تاکید بر اینکه صاحبان مشاغل باید به کمیسیون بند 20  شورای شهر رشت مراجعه کنند تصریح کرد: صاحبان مشاغلی مانند جمع‌آوری ضایعات و زباله به این کمیسیون ارجاع داده می‌شوند که در نهایت یا باید نسبت به جمع‌آوری اقدام کنند و یا اینکه شهرداری با همکاری پلیس نسبت به پلمپ این اماکن اقدام می‌کند. 

 

وی با اشاره به اینکه اگر این دسته از مشاغل توجه و رعایت نکنند طبق مصوبه ستاد مدیریت و مقابله با کرونای شهر رشت که به ریاست فرماندار برگزار می‌شود شهرداری باید این دسته از اماکن را شناسایی کند و به اطلاع جلسه کمیسیون شهرستان رشت برساند افزود: پس از این مرحله با همکاری محیط زیست، پلیس راهور، نیروی انتظامی و اصناف این موضوع در شورای تامین مطرح می‌شود.

 

معاون خدمات شهری شهرداری رشت قرار گرفتن اماکن جمع‌آوری زباله و ضایعات در خارج شهر و اینکه تنها در محله باقرآباد پنج مورد از این مشاغل در وسط شهر واقع شده‌اند را هم متذکر شد و ابراز داشت: این موضوع باعث شده در بین اهالی محله باقرآباد نارضایتی به وجود بیاید زیرا شرایط ناهنجاری را در آنجا رقم زده است.

 

رمضانی همکاری چندین دستگاه و نهاد در کنار شهرداری رشت برای ساماندهی اماکن جمع‌آوری ضایعات و زباله در شهررشت و اجرای قانون  را لازم و ضروری خواند و اضافه کرد: در حال حاضر ما منتظر تشکیل کمیسیون بند 20 در شورای شهر و مطرح کردن موضوع در آنجا هستیم تا از هر طریق ممکن و حتی با کمک معاونت‌های دادستان و مراجع قضایی نسبت به ساماندهی این مشاغل اقدام کنیم.

 

وی برخورد پلیس راهور با خودروهایی که به شکل سر باز اقدام به حمل زباله و ضایعات در سطح شهر می‌کنند را نیز لازم و ضروری خواند و ابراز داشت: محیط زیست هم باید در این زمینه ورود کند تا چنین خودروهایی توقیف و به پارکینگ منتقل شوند و یا اصلا اجازه تردد به آن‌ها در سطح شهر رشت داده نشود.

 

معاون خدمات شهری شهرداری رشت در پاسخ به این پرسش که چرا کمیسیون ماده 55 شهرداری برای جمع‌آوری مشاغل مزاحم ورود نمی‌کند و نقشش در این ارتباط اینقدر کم رنگ است یادآور شد: برای این کار ابتدا اعضای کمیسیون بند 20 باید از سوی اعضای جدید شورای شهر رشت معرفی شوند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

 

رمضانی با بیان اینکه در سنوات اخیر تعدادی از مشاغل مزاحم که به جمع‌آوری زباله و ضایعات مشغول بودند پلمپ شده و بعد از یک دوره‌ای و دادن تعهد مجددا کار خود را آغاز کرده‌اند اظهار داشت: وقتی این دسته از مشاغل به اجرای احکام شهرداری توجهی نمی‌کنند باید سایر دستگاه‌ها ورود کنند زیرا شهرداری تمام مکاتبات لازم در این زمینه را انجام داده است.

 

وی از عدم داشتن جواز کسب توسط برخی از اماکن جمع‌آوری ضایعات و زباله شهر رشت سخن گفت و با اشاره به اینکه شهرداری در این مورد اقدامات اولیه را طبق مسئولیت خود انجام داده است عنوان کرد: برای ساماندهی کامل این مشاغل باید محیط‌زیست، فرمانداری، پلیس راهور، پلیس انتظامی، شهرداری، سازمان بهداشت و اتحادیه اصناف پای کار باشند.

 

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان اینکه طبق ماده 23 قانون مدیریت پسماند کشور نظارت بر حسن اجرای این کار بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است خاطرنشان کرد: شهرداری رشت برای بحث مشاغل مزاحم اقدامات لازم و اولیه را انجام داده و تلاش می‌کند مشکل مردم حل شود اما این کار بدون ورود سایر دستگاه‌ها به خوبی علمی نمی‌شود.

 

کد خبر 1088407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha