معرفی آیین های عاشورایی/آیین سنتی مذهبی سفره برکت برزک

بانوان برزُکی در روز ششم پس از عاشورا، سینی و مجمعه خود را پر از خشکبار محصولات باغ‌های خود کرده و با اشتیاق خاصی به مسجد مصلی می‌آورند تا مهمانان حسینی بر سر سفره‌ای مقدس و معنوی بنشینند و با قرائت قرآن و دعا و مرثیه‌خوانی به سوگ بنشینند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان؛

 

بانوان برزُکی در روز ششم پس از عاشورا، سینی و مجمعه خود را پر از خشکبار محصولات باغ‌های خود کرده و بر سر می گیرند و با اشتیاق خاصی به مسجد مصلی می‌آورند تا مهمانان حسینی بر سر سفره‌ای مقدس و معنوی بنشینند و با قرائت قرآن و دعا و مرثیه‌خوانی به سوگ بنشینند.

 

در گذشته ساعتی قبل از شروع مراسم، تعدادی از بچه‌ها در بالای بام چهارصفه با فریاد«یا حسین» مردم را از زمان شروع مراسم مطلع میکردند. زنان که از قبل مقداری از خشکبار و تنقلات حاصل باغشان را نذر مجلس شش امام حسین(ع) میکنند در بعدازظهر روز شش به تفکیک نوع آجیل، در کاسه یا بشقاب‌های چینی ریخته، کاسه‌ها را در مجمعه مسی میچینند و مجمعه را روی سر نهاده، به صورت گروهی به مسجد می‌آورند.

 

در قدیم هفت خانواده مشخص از اهالی محله مصلی، تنقلات خود را در هفت یا شش کاسه به نیت روز ششم و شب هفتم امام حسین(ع) می‌ریختند با مجمعه به مسجد می‌آوردند.

 

اما اکنون، زنان بشقاب‌های آجیل را دور تا دور سفره ۱۰ تا ۱۵ متری می‌چینند و آن را می‌آرایند و با قرائت سوره یس آجیل و تنقلات را متبرک می‌کنند. سپس مداحان و نوحه خوان‌ها بر سر خوان امام حسین(ع) مرثیه سرایی و روضه‌خوانی می کنند و در پایان خشکبار متبرک شده با ذکر قرآن و دعا بین مردم برزک تقسیم می شود.

 

این سنت که بنا بر گفته اهالی این منطقه، قدمتی چهارصد ساله دارد، تا ۳۰ سال پیش در خانه چهار صفه مصلی که مکان عمومی برای روضه‌خوانی بوده، برگزار می‌شده اما با ازدیاد جمعیت و عدم گنجایش فضای چهارصفه به مسجد مصلی منتقل شده است. برزک هفت محله قدیمی دارد که این آیین فقط در مسجد محله مصلی برگزار می شود.  

 

این آیین که هدف اصلی آن خیر و برکت دادن و پررونق شدن محصول باغ‌های کشاورزان روستا است، اهالی محل را به دور هم جمع و نزدیک می‌کند و همدلی خاصی بین مردم ایجاد می کند.

 

آیین سفره برکت در آذر ماه سال ۱۳۹۱ در ششمین اجلاس شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی - ملی کشور به ثبت رسیده است./

 

کد خبر 1088450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha