تلاش وزارت خارجه برای ورود ۳ میلیون دوز واکسن/ اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت

نامه اعتراضی ایران به رئیس شورای امنیت، باید منافع و حقوق ملت ایران درمذاکرات دیده شود، اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت، تلاش وزارت خارجه برای ورود ۳ میلیون دوز واکسن برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، نامه اعتراضی ایران به رئیس شورای امنیت، باید منافع و حقوق ملت ایران درمذاکرات دیده شود، اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت، تلاش وزارت خارجه برای ورود ۳ میلیون دوز واکسن از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه 6 شهریور است.

 
دومین دوره رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان، به صورت گروهی و با محوریت صلاحیت‌های شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند از ۱ الی ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ در قالب تیم‌های ۶ نفره به همراه یک مربی با مراجعه به آدرس اینترنتی www.nashr-rc.ir جهت شرکت در این مسابقه ثبت نام کنند.

 
 
 
زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نسبت به تهدیدات رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران اعتراض کرد.

متن این نامه به شرح زیر است: من این نامه را پیرو نامه مورخ 23 فروردین 1400 جمهوری اسلامی ایران برای شما می‌نویسم که در آن شما را از اقدام تروریستی رژیم اسرائیل در تأسیسات غنی‌سازی نطنز در 22 فروردین 1400 مطلع کرده بودم. آن اقدام فعالیت این تأسیسات حساس هسته‌ای را که تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت گسترده آن است، مختل کرده بود.

نخست وزیر رژیم اسرائیل در مصاحبه اخیر خود، هر چند به طور ضمنی، به حملات پنهان آن به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اعتراف و با گستاخی اعلام کرده است، این رژیم به چنین حملاتی ادامه خواهد داد. در پی آن، تهدیدهای بی‌شرمانه دیگری از سوی وزیر دفاع رژیم اسرائیل برای حمله به ایران صورت گرفت و همچنین رئیس ستاد کل این رژیم نیز از برنامه اسرائیل برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران پرده برداشت.

هدف قرار دادن یک مرکز هسته‌ای بسیار حساس حفاظت شده با خطر بالای انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو توسط رژیم اسرائیل یک اقدام جنایتکارانه تروریسم هسته‌ای محسوب می‌شود و مصداق روشن دیگری از تداوم نقض حقوق بین‌الملل توسط این رژیم می‌باشد. با توجه به تهدید فزاینده و مداوم تروریسم هسته‌ای رژیم اسرائیل علیه صلح و امنیت بین‌المللی، جامعه بین‌المللی باید چنین اقدامات تروریستی جنایتکارانه‌ای را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کند.

همچنین تهدیدهای صریح فوق علیه یک دولت عضو سازمان ملل متحد نقض فاحش حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل، بویژه ماده ۲ آن است و بنابراین نباید از سوی جامعه بین المللی و شورای امنیت تحمل گردد.

تنها در کمتر از دو سال، رژیم اسرائیل با نقض ماهوی اصول اساسی حقوق بین الملل، اقدامات ماجراجویانه آشکار و پنهان بی شماری انجام داده است که از جمله شامل اقدامات تروریستی علیه دانشمندان و مراکز هسته ای ایران، حملات علیه کشتی‌های تجاری در منطقه و همچنین حملات پهپادی و هوایی علیه برخی کشورهای منطقه می‌باشد. چنانچه جلوی چنین اقدامات غیرقانونی مداوم و رفتارهای تحریک‌آمیز نظام‌مند و دارای آثار جدی گرفته نشود، بدون شک منطقه را بی ثبات‌تر کرده و صلح و امنیت بین المللی را نیز به خطر خواهد انداخت.

 

باید منافع و حقوق ملت ایران درمذاکرات دیده شود

وزیر امور خارجه کشورمان پس از تماس نماینده اتحادیه اوپا در پیام توییتری خود نوشت: مذاکره ابزار دیپلماسی است، اما تامین ملموس و قطعی منافع و حقوق ملت ایران باید در آن دیده شود.

«حسین امیرعبداللهیان» در این پیام تاکید کرد که امروز جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی برای تبریک با من تماس گرفت.

وزیر امور خارجه یادآورشد که بورل وضعیت افغانستان را چالش جدید خواند و خواستار بازگشت همه طرف ها به تعهدات برجامی شد.

امیرعبداللهیان افزود: از نقش اتحادیه اروپا تشکر کردم و افزودم مذاکره ابزار دیپلماسی است، اما تامین ملموس و قطعی منافع و حقوق ملت ایران باید در آن دیده شود.

 

آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت اصلاح و ابلاغ شد

هیات وزیران در جلسه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس جمهور و به منظور تامین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی مربوط به مولدسازی دارایی های دولت را اصلاح کرد.

به موجب اصلاحیه مذکور، دستگاه های اجرایی مکلفند اموال غیرمنقول مازاد و یا حقوق مالی را که مطابق این آیین نامه، مجوز فروش آنها توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می گردد، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ مجوز با رعایت قوانین و مقررات از طریق حراج عمومی در بورس املاک و مسکن و یا مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و نیز مقررات تعیین شده در قانون برگزاری مناقصات به نحوی که با مزایده منطبق باشد، به فروش برسانند.

همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی و واحدهای استانی تابع می توانند راساً عملیات فروش را (در استان ها با نظارت استاندار) به ترتیب مذکور از طریق مزایده عمومی توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در چهارچوب قانون بودجه ۱۴۰۰کل کشور یا از طریق حراج در بورس املاک و مسکن انجام دهند.

دستورالعمل اجرایی شرایط و فرآیند حراج از طریق بورس املاک و مسکن ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ خواهد شد. لازم به ذکر است، مولدسازی در شرکت های دولتی تنها با اخذ مجوز وزیر امور اقتصادی و دارایی بلامانع است.

به موجب اصلاح آیین نامه اجرایی یاد شده، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است پس از اطمینان از وصول ردیف درآمدی مربوط، ابتدا تا سقف مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال وجوه واریزی برای اجرای ردیف مربوط مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع پرداخت پژوهانه به دانشجویان روزانه دوره دکتری دانشگاه های دولتی را کسر و سپس مابقی را به همان دستگاه اجرایی یا استانی وصول کننده منابع از محل ردیف‌ مربوط و به استناد ردیف مندرج در بخش نهم تغییرات متفرقه آن، بابت اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام، طرح های استانی، کمک به تأمین مسکن کارکنان دستگاه های اجرایی و مجتمع های اداری نیمه تمام، تکمیل، بازسازی و تجهیز پایگاه ها و حوزه های مقاومت شهرستان و استان اختصاص دهد.

 

دستیار وزیر خارجه از تلاش برای ورود ۳ میلیون دوز واکسن گفت

رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا شرقی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در این پیام تاکید کرد: امیدواریم بسته دیگر کوواکس( یک میلیون دوز استرازنکا) هم همزمان یا کمی دیرتر وارد شود. تاخیر بدلیل جنایت تحریم بود

وی در توییت دیگری افزود: ‏ادعای مغرضانه در مورد واکسن ووهان، دروغی بزرگ و کثیف است. سینوفارم تا امروز فقط یک واکسن کووید و یک قیمت دارد.

اینکه یک‌ بِرَند واکسن کجا تولید شود، موضوعیت ندارد، چنانکه استرازنکا هم از ۳ کشور وارد شد. تا امروز واردات از پکن بوده اما مثل همیشه، از هر جا وزارت بهداشت تایید کند، وارد می شود.

وی در جواب یک کامنت به توییت خود نوشت: ‏‎‎‎جنایت تحریم قطعا موجب تاخیر در دریافت واکسن بوده است. اگر عوامل دیگری هم دخیل بوده باشند، منافاتی با این موضوع ندارد. چهار ماه تاخیر در صدور مجوز اوفک برای برداشت از منابع بانک مرکزی در کره جنوبی اگر جنایت - تحریم نیست، پس چیست؟

کد خبر 1088790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha