نقش آفرینی جوانان در شئون سخت افزاری و نرم افزاری مساجد باید افزایش یابد

محمدبیگی گفت: ضمن بازنگری در تصمیمات و نحوه مدیریت، کارکردهای مساجد را باید احیا کنیم و باید نقش‌آفرینی جوانان در شئون سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری مسجد بیشتر شود.

«فاطمه محمدبیگی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین گفت: مساجد از ابتدای اسلام دارای جایگاه رفیعی بودند به گونه‌ ای که پیامبر اکرم (ص) همواره مهم‌ ترین تصمیمات امت اسلامی را در مسجد می گرفتند که این نشان ‌دهنده اهمیت جایگاه مسجد در دین اسلام است.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آن دوران مساجد در کنار انجام عبادات، محلی برای روشنگری و بصیرت افزایی، اطلاع‌ رسانی و بیان موضوعات روز همچنین ساماندهی و رفع مشکلات مختلف بودند.

 

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مساجد به محلی برای مطرح کردن درخواست‌ ها و پشتیبانی ‌ها، برنامه ‌ها و تجمعات مهم تبدیل شد از این رو می توان عنوان کرد شروع انقلاب اسلامی از مسجد به عنوان محل اطمینان و مأمن همگان بود.

 

محمدبیگی اعلام کرد: متأسفانه در دهه های اخیر تغییر کارکردهای مسجد و تقلیل جایگاه آن را در جامعه شاهد هستیم که شاید دلیل آن تغییر سبک زندگی، نحوه مدیریت مسجد و تغییر نگرش ها نسبت به مسجد است که موجب شده آنگونه که باید از این ظرفیت بهره مند نشویم؛ برای تغییر این رویه ضرورت دارد مساجد را به ریل اصلی خود بازگردانیم و با دمیدن روح تازه‌ای به پیکره مساجد بار دیگر بین مردم و مساجد پیوند ایجاد کنیم.

 

وی توضیح داد: برگزاری جلسات هم ‌اندیشی، حل مشکلات و آسیب‌ های اقتصادی و اجتماعی، گفتمان‌ های علمی، تبیین مسائل سیاسی به ‌دوراز سیاست زدگی، تشکیل گروه‌ های فرهنگی، مشاوره‌ های ازدواج و سبک زندگی می تواند با محوریت مساجد در مسیر تقویت گفتمان ‌سازی انقلاب شکل بگیرد.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برگزاری میز خدمت مسئولان در بستر مسجد به منظور مطالبه گری و پاسخگویی مسئولان نسبت به عملکرد خود در مقابل مردم، از دیگر اقداماتی است که می تواند بار دیگر در مساجد پیگیری و دنبال شود.

 

وی اظهار کرد: همچنین ضمن بازنگری در تصمیمات و نحوه مدیریت، کارکردهای مساجد را باید احیا کنیم، از همین رو باید نقش‌آفرینی جوانان در شئون سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری مسجد بیشتر شود.

 

محمدبیگی تصریح کرد: قطع یقین باید دیدگاه مسئولان نسبت به مساجد به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های دینی تغییر کند چرا که برای پیشبرد امور جامعه در حوزه های مختلف می‌ تواند یکی از کلیدی ترین اهرم ها باشد و بهره بردن از فکر و ایده نو موجب می شود کارکردهای مسجد از حداقلی رشد کرده و به جایگاه اصلی خود بازگردد.

 

وی خاطر نشان کرد: باید چتر واحدی برای ایجاد وفاق و همبستگی با شبکه‌ سازی هوشمندانه در مساجد رقم بخورد تا در سایه ارتباط ‌گیری خوب و مناسب با جوانان و نوجوانان شاهد شکوفا شدن و حضور بیشتر و پر رنگ تر نسل جوان و نوجوان در مساجد باشیم.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر فعالیت کانون های فرهنگی هنری در برخی از مساجد موفق بوده اما این فعالیت‌ها باید به روز شده و در مسیر ارتباط گیری بیشتر با کودکان، نوجوانان و جوانان همچنین فعالان فرهنگی و اجتماعی باشد.

 

وی افزود: برای ساخت مساجد روستایی و تعمیرات آنها با مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام کشور ۲ نوبت مذاکره  داشتم و طی آن با معرفی مساجد روستاهای مناطق محروم، سعی در نوسازی و احداث مساجد در روستاها توسط نهادهای انقلابی را داریم.

 

محمدبیگی یادآور شد: در مورد مساجد شهری هم همواره سعی در اختصاص بودجه برای فعالیت‌های قرآنی و زیرساخت عمرانی در آنها با سازمان‌های مرتبط داشته ام و تا جایی که اختیار دارم برای مساجد اعتبار در نظر می گیریم چراکه سرمایه گذاری در مساجد سرمایه گذاری برای تربیت صحیح نسل است.

 

کد خبر 1088794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha