امام حسین (ع) قیام کردند تا زمینه اجرای کامل دین فراهم شود

این کارشناس مذهبی و استاد علوم دینی گفت: امام حسین (ع) قیام کردند تا زمینه اجرای کامل دین را فراهم کنند. دو چیز تا امروز نگذاشته ما به دستورات خدا کاملا عمل کنیم و با همین دو چیز امام حسین (ع) مخالفت می کردند؛ یکی جهل و دیگری هوای نفس.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل ، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « ای خدای بلند مرتبه و دارای قدرت و جبروت، در حالی که ضعیفم از تو کمک می خواهم و بر تو توکّل می کنم و همین مرا کافی است. » و سرانجام با وجود همۀ مصیبت ها و رنج ها فرمود: «اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

 

همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان برای تشریح ابعاد قیام ابا عبد الله الحسین(ع) خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام رحمان غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی سلسله گفت و گو هایی انجام داده است که بخش دهم آن منتشر می شود. 


حجت الاسلام غیاث با اظهار امیدواری از اینکه خداوند متعال ما را لحظه ای از کاروان امام حسین (ع) جدا نکند و توفیق همراهی و همگامی با ایشان را در پیوسته عمر به همه ما عنایت بفرماید گفت: یکی از نکاتی که در حرکت امام حسین (ع) اثبات می شود، این است که حدود الهی ای که معطل مانده است و به آن عمل نشده، عمل شود.

 

این استاد علوم دینی گفت: اسلام دو مرحله دارد؛ مرحله ابلاغ و مرحله اجرا. دستورات خداوند ابتدائا ابلاغ شده و می شود و در مرحله دوم اجرا می شود. در ابلاغ دین من و شما نقشی نداریم جز اینکه به دستورات دین نیاز داریم؛ به همین خاطر آنچه که باید از دستورات خدا ابلاغ بشود، ابلاغ شده است.

 

حجت الاسلام غیاث ادامه داد: در آیه ۳ سوره مائده آمده است: اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً یعنی دین کاملا ابلاغ شده. نقش اصلی را در ابلاغ دین پیامبر بزرگوار اسلام دارد که در 23 سال لحظه ای از ابلاغ دین غافل نشدند و پیوسته در هر شرایطی سعی کردند به وظیفه خود که ابلاغ دین است، اهتمام بورزند اما دینی که کاملا ابلاغ شده متاسفانه کاملا در زندگی من و شما در خانواده من و شما در مسجد من و شما و در محله من و شما و در کل زندگی اجرا نشده است.

 

این کارشناس برجسته مذهبی خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) قیام کردند تا زمینه اجرای کامل دین را فراهم کنند. دو چیز تا امروز نگذاشته ما به دستورات خدا کاملا عمل کنیم و با همین دو چیز امام حسین (ع) مخالفت می کردند؛ یکی جهل و دیگری هوای نفس. یک عده به دستورات خدا عمل نمی کنند چرا؟ چون بندگان خدا نمی دانند اصلا دستورات خدا چیست، چون نمی دانند عمل نمی کنند و یک عده می دانند دستورات خدا چیست اما خواسته خودشان و خواسته امثال خودشان را بر دستور خدا ترجیح می دهند. ترجیح دادن خواسته خود و دیگران بر دستور خدا می شود هوای نفس.

 

وی ادامه داد: امام حسین (ع) حرکت کردند، قیام کردند، جان خودشان را دادند تا اینکه مردم نسبت به تک تک دستورات دینی به صورت عمومی آشنا بشوند. یک سری اطلاعات عمومی هر مسلمان باید در مورد دین باید داشته باشیم اما هر کسی به نوبه خود در حیطه ای که تلاش می کند باید با دستورات دین آشنا شود و به آن عمل کند.

 

حجت الاسلام غیاث گفت: متاسفانه حکومت های طاغوتی یکی از چیزهایی که مزاحم شان است، آگاهی مردم است مخصوصا آگاهی به نکات کلیدی مثل دستورات خداوند متعال، بنابراین سعی کردند و می کنند که مردم با سرگرم شدن به مسایل روزمره خودشان از دستورات خدا غافل شوند و نسبت به دستورات خداوند جاهل شوند. این قدر این مسئله ناگوار است که امام حسین (ع) حتی برای برطرف کردن این مانع در جهت اجرای دستورات خدا صلاح می دانند که خون خود را بدهند، جان خود را بدهند تا مردم را از جهالت و نادانی نجات دهند.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر هوای نفس است که بعضی از ما می دانیم که دستورات خداوند چیست اما باز به دنبال خواسته خود هستیم و خواسته خود را بر دستور خدا ترجیح می دهیم، عمدتا کسانی این طور هستند که اراده ضعیفی دارند و این اراده ضعیف باعث می شود که آنچه را که باید از طرف خدا مشخص شده دنبال نکنند و آنچه را که نباید گاهی تمایلی نشان می دهند. ما اگر بخواهیم با امام حسین (ع) همگام و همراه باشیم، لازمه آن این است که همین مسایل مبتلابه زندگی خوردن، خوابیدن، کار کردن، معاشرت همین کارهایی که روزمره ای که با آن سر و کار داریم را ببینیم، واقعا دستورات خدا در باره آنها چیست، سعی کنیم خواسته خود و امثال خود را بر دستور خدا تطبیق بدهیم نه ترجیح، در این صورت است که می توانیم ادعا کنیم انشاءالله با امام حسین (ع) هماهنگ هستیم چرا که ما هم سعی کردیم در زندگی خودمان نسبت به دستورات خداوند آگاهی داشته باشیم و آنها را به خوبی اجرا کنیم. به امید روزی که عزاداری های ما زمینه ساز همراهی و همگامی هرچه بهتر ما با امام حسین (ع) باشد.

کد خبر 1089131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha