لزوم ایجاد شرکت تعاونی زرشک برپایه سرمایه های مردمی/ سهم ناچیز خراسان جنوبی از صادرات!

در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی بر لزوم راه اندازی شرکت تعاونی زرشک برپایه سرمایه های مردمی برای رفع مشکلات زرشک کاران تأکید شد تا برای این محصول ارزش افزوده ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری عصر (۶ شهریور) به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند با دستور کار ارائه گزارش کمیسیون صادرات، واردات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک، و واحد بین‌الملل اتاق بازرگانی در زمینه بررسی حضور موثر فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی و همچنین بررسی مشکلات فروش زرشک خراسان جنوبی برگزار شد.

 

«حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی در این جلسه به مشکلات چندین ساله و همیشگی زرشک کاران استان اشاره کرد و گفت: از بدو ورود بنده به استان، این دغدغه از سوی کشاورزان مطرح شد و راهکارهایی هم برای رفع نگرانی های مردم ارائه شد.


وی ادامه داد: در یکی از اولین جلسات ستاد توسعه خاوران به این موضوع ورود شد و تأکید کردیم که بهترین راهکار برای رفع مسایل موجود، راه اندازی یک شرکت تعاونی در سطح ملی است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به محصولات استراتژیک و بسیار ارزشمند استان افزود: موضوع راه اندازی شرکت تعاونی باید برای عناب و زعفران هم دنبال شود تا منجر به ایجاد ارزش افزوده در این محصولات شود.

 

ملانوری ا بیان کرد: در جريان سفر رئیس اتاق تعاون کشور به استان، به موضوع راه اندازی این شرکت تعاونی تأکید شد و مورد موافقت هم قرار گرفت اما بعد از آن جلسه، تعدادی از تعاونی ها طی مکاتبه ای اعلام کردند، آمادگی لازم برای انجام این کار را دارند.

 

به گفته وی در راستای حمایت از تولید کنندگان استان، قول حمایت از این تعاونی ها را هم دادیم اما شواهد امر و مشکلاتی که الان وجود دارد، نشان دهنده کم کاری این تعاونی هاست.

 

ملانوری در ادامه فرآوری را بهترین راهکار برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: این که تنها ۸ درصد از ۲۲ هزار تن زرشک فرآوری می شود یا ۲۰ درصد از ۶۷ تن زعفران استان به صورت بسته بندی عرضه می شود، نشان دهنده کم کاری در این زمینه است.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که برای محصولات کشاورزی استان، کار اساسی انجام شود و پیشنهاد هم می کنم که از تجربیات تعاونی های قدری همچون شرکت تعاونی پسته رفسنجان استفاده شود چون که اقدامات گسترده این تعاونی سبب شده، پسته به یک محصول صد درصد صادراتی تبدیل شود و بعد از نفت، دومین کالای صادراتی کشور باشد.

 

وی با بیان اینکه این شرکت تعاونی زرشک باید برپایه توان خود مردم راه اندازی شود تا خودشان تصمیم‌گیر باشند و سود حاصل از اقدامات هم عاید خودشان شود، افزود: استفاده از تجربیات حوزه‌ های موفق در هر زمینه ای می تواند مشکلات را برطرف کرده و سودآوری به همراه داشته باشد.
 

 

ملانوری با اشاره به سودآوری معادن، اظهار کرد: معدن از نگاه سرمایه گذاران از طلایی‌ترین سرمایه گذاری هاست اما این که ما ۲۳۰ معدن مجوزدار غیر فعال در استان داریم، به جهت نابلدی و ناآشنایی سرمایه گذاران در این مورد است.

 

استاندار خراسان جنوبی بازاریابی محصولات کشاورزی را نیازمند تبلیغات دانست و عنوان کرد: باید از هر فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های استان استفاده کنیم و نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی، فرصت بسیار خوبی برای حضور و معرفی توانمندی‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی استان است.

 

وی پیشنهاد داد که کارگروه یا کمیته‌ای تخصصی با محوریت اتاق بازرگانی بیرجند و دستگاه‌های متولی تشکیل شود تا ظرفیت‌های استان برای معرفی در این نمایشگاه به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

 

در این جلسه با دستور استاندار خراسان جنوبی، به جهت اهمیت موضوع و لزوم نتیجه‌گیری مباحث در راستای رفع مشکلات زرشک‌کاران در فصل برداشت پیش رو، طرح مسائل کارشناسی و بررسی های بیشتر در این زمینه به جلسه‌ فوق‌العاده موکول شد.

 

«محسن احتشام» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این نشست با تأکید بر اینکه ۹۸ درصد تولید زرشک ایران در این استان است، اظهار کرد: سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما متاسفانه رقم صادرات این محصول بسیار ناچیز است.

 

وی بیان کرد: در چهار ماه نخست امسال ۱۹۰ تن زرشک خراسان جنوبی صادر شد که این حجم از صادرات نسبت به ۲۲ هزار تن تولید این محصول در استان رقم بسیار ناچیزی است.

 

احتشام با اشاره به امرار و معاش ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک، تصریح کرد: امروز صادرات ناچیز و یا نبود آن مشکل اصلی کشاورزان زرشکار خراسان جنوبی که با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند به بیان اقدامات برای معرفی محصول زرشک در سطح جهان پرداخت و افزود: باید برای بازاریابی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی راهکارهای عملیاتی ارائه شود و صادرکنندگان و سرمایه گذاران در این زمینه مورد حمایت قرار گیرند.

 

به گفته وی در سطح بازارهای جهانی هم استانداردهای محصولات کشاورزی از نظر میکروب‌یابی افزایش یافته که باید مباحث آموزشی و توسعه‌ای در زمینه تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصول زرشک را توسعه دهیم و آزمایشگاه کیفیت‌سنجی محصولات کشاورزی ایجاد شود.

 

احتشام در ادامه خواستار ورود شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی برای تولید مکمل‌ها و فرآوری محصول کشاورزی به خصوص زرشک شد و گفت: باید بازار محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب ساماندهی شود و برای بازاریابی محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی به موقع داشته باشیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به مشکلاتی که کرونا در بازار فروش محصول زرشک ایجاد کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر محصول زرشک متناسب با هزینه‌های تولید آن خریداری نمی‌شود و کشاورزان متضرر می‌شوند.

 

وی با توجه به نزدیکی به فصل برداشت محصول زرشک به سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد داد که قیمت پایه زرشک تازه را مشخص کند و بعد به معنای واقعی صندوق حمایت از محصولات کشاورزی وارد میدان شود و به کشاورزان کمک کنند.

 

احتشام یکی از درخواست‌های زرشکاران را تعیین یک قیمت منصفانه‌ای با توجه به هزینه تمام‌شده تولید مطرح کرد و افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها درخصوص بازار زرشک به گونه‌ای انجام شود که از وضع موجود به وضعیت مطلوب برسد و نارضایتی‌ها کم شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در پایان با بیان اینکه محصول زرشک و عناب خراسان جنوبی در بازارهای جهانی ناشناخته است، تأکید کرد: باید مباحث تبلیغات و بازاریابی این محصولات بیش از گذشته توسعه یابد.

 

گفتنی است، در این نشست مقرر شد ۲۰ شهریورماه جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی مشکلات بازاریابی، فروش و فرآوری محصول زرشک با حضور دستگاه‌های متولی برگزار شود تا مباحث مربوط به این محصول به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

کد خبر 1089180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha