وحدت قوا به همراه اصلاح قوانین دست و پا گیر برخی مشکلات را حل می کند

حجت الاسلام بنی احمدی با بیان اینکه دولت جوان انقلابی تیمی رابرای اصلاح قوانین دست و پا گیر پیش بینی کند گفت: وحدت و یکپارچگی سه قوه در کنار یکدیگر به همراه اصلاح قوانین دست و پاگیر می تواند پاره ای از مشکلات را به راحتی از میان ببرد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: هفته دولت که یاد آور فدا کاریهای فرزندان پاک نهاد و گرانقدر انقلاب و احیا کننده روزهای پرشورخدمتگذاری شهیدان رجایی و با هنر است علت نامگذاری چنین هفته ای این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت مکتبی بود که در آن دوره بحرانی حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب، صادقانه اعمال کرد در همین رابطه گفتگویی با ابوالفضل بنی احمدی، امام جمعه باغستان شهریار در مورد عملکرد دولت ها پس از پیروزی انقلاب به شرح زیر ارایه می شود.

 

 جایگاه دولت در نظام جمهوری اسلامی توضیح بفرمایید؟

در نظام حاکمیت جمهوری اسلامی سه جایگاه وجود دارد که دو جایگاه از سوی مردم انتخاب می شود و دیگری منصوب به ولایت است. رییس دولت از جانب مردم انتخاب  و با شعارهایی وارد تصدی دولت می شود که مردم انتظار دارند آن شعارها را عملی کنند. از ابتدای انقلاب هر دولتی با گرایش و شعاری به این جایگاه دست یافته است و برخی از شعارها عملی شده و برخی نیز بر زمین مانده است. مردم در رای دادن های خود به شعارها نگاه کردند و البته برخی دولت ها اخبار مردم را مهندسی کرده و توانستند با شعارهای رنگین رای هایی را از مردم اخذ کنند. دولت های قبلی معمولا تعیین کننده دولت های بعدی هستند و عملکردشان معمولا این گونه است که اصلاح طلب یا اصولگرا هستند.

 

روند تشکیل دولتها پس از پیروزی انقلاب چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه دیده ایم غیر از دولت مرحوم شهید رجایی و دولت رهبر انقلاب به دلیل مشکلاتی که در شاکله دولت بود رییس جمهور از اختیارات لازم برخوردار نبوده و نخست وزیر اختیارات بیشتری را در دست داشت و اختلافاتی میان رییس جمهور و نخست وزیر به وجود آمد که در پی آن قانون اساسی اصلاح شد.

 

پس از این اصلاح طلبان با دیدگاه خاصی پا به میدان گذاشتند. در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی دو اعتقاد وجود داشت؛ اینکه در کشور را باز بگذاریم و رفاهیات را برای مردم فراهم کنیم و یا اینکه با سدسازی و ساخت کارخانه ها موجبات رونق کشور را به وجود آوریم که عملا این گفتار در سدسازی و رونق برخی از کارخانه ها عملی شد و در کارهای زیربنایی اتفاقات خاصی افتاد اما پس از این دولت ها به حاشیه رفتند، حاشیه هایی که نظام و مردم را ضربه زد و اقداماتی که انجام شد در دولت خاتمی به بحث های فرهنگی ختم شد البته کارهایی انجام شد و پس از آن دولت احمدی نژاد در دوره اول با بحث هایی مواجه شد و در دوره دوم نیز مباحثی مطرح و موجب صف کشی و برخی حاشیه ها شد. در دولت روحانی نیز با موضوعاتی که مطرح شد مقداری تکیه گاه مردمی و داخلی به بیرون از کشور منتقل شد و در موضوع سیاست خارجی عملا به توصیه های رهبر انقلاب مخالفت کرده و عملا چیزی از سیاست خارجی نصیب نظام نشد جز آنکه مردم شدیدا در فشار قرار گرفته و ضرر کردند.

 

دولت جدید با چه مسائلی  مواجه است؟

در حال حاضر دولتی که متصدی اداره امور کشور می شود با توجه به تحریم ها و موضوع کرونا، کسری بودجه، سنگینی دولت با مسایل مختلفی مواجه است و در موضوع اصل 44 و برون سپاری آن و خصوصی سازی با مشکلاتی مواجه است و شاهدیم که برخی از کارخانه ها به بخش خصولتی واگذار شده و موجب تعطیلی برخی از مراکز صنعتی و تولیدی شده  و در پی آن با معضلات تورم و معیشت مردم شدیدا در فشار قرار دارد.

 

دولت جدی در موضوع سیاست خارجی با چه مسائلی روبرو است؟

در موضوع سیاست خارجی نیز با توجه به مشکلاتی که در افغانستان ایجاد شده است باید مراقب این روابط باشیم. با شرایطی که با ولنگاری دولت قبل به وجود آمده است و برخی موضوعات در حوزه سیاسی و اقتصادی موجب انتظارات زیادی در میان مردم شده است. مردم در دولت جدید به دنبال معجزه هستند و این سطح توقع بالا برای دولت جدید آزاردهنده است. در این زمینه ما نیازمند برنامه های به روز و ضرب العجل هستیم که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بتواند مشکلات مردم را در بخش هایی حتی کوچک برطرف کند و موضوع اقتصاد را حرکت دهند البته بخش اقتصاد متاثر از کرونا نیز است و تحریم نیز بر آن اثر دارد. سطح توقع بالا از دولت بسیار آزاردهنده است و کابینه ای باید در این دولت روی کار بیاید که بتواند با رای اعتماد بالا، دولت انقلابی جوان، با انرژی وارد میدان شود تا بتواند جواب معضلات جامعه را بدهد.

 

مردم با چه مسائلی در دولت جدید مواجه هستند؟

اکنون مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، ضعف اقتصاد و بهداشت و درمان است که برای مردم بسیار آزاردهنده است و فشار زیادی را مردم تحمل می کنند و طبیعی است که دولت باید وارد میدان شود و این فشار را از شانه مردم بردارد. اگر دولت جدید باید بتواند با معرفی افراد شایسته و متخصص پاسخگوی این نیاز مردم باشد و با جسارت به حل مشکلات بپردازد زیرا وضعیتی ایجاد شده است که میادین مینی در سر راه است که باید هر یک در جای خود خنثی شود.

 

شعارهایی که  از دولت گذشته بر زمین ماند چه آثاری را در پی دارد؟

شعارهایی که دولت گذشته اعلام کرد قبل از اتمام دولت ناکارآمدی آن را برای مردم نشان داد. خنثی شدن موضوع مسکن مهر، افزایش اقلام ساختمانی، موجبات افزایش قیمت مسکن را فراهم کرد. در موضوع کرونا نیز تدابیر که باید فراهم می شد تا موج سوم و چهارم ایجاد نشود، کنترل نشد و به آن عمل نشد. در موضوع واکسن با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب با نوعی سهل انگاری مواجه شدیم و آمار تلفات بالا رفت و موجب درگیری آمار کثیری از مردم و افزایش هزینه ها شد. دولت جدید با برنامه وارد میدان شده است و اکنون مجلس به برنامه ها رای می دهد و افراد با روحیه جهادی وارد میدان شده اند؛ روحیه جهادی با انگیزه خدمت به مردم حرکت می کند و البته برخی از قوانین مجلس که کاربردی نیستند، باید اصلاح شود. دولت باید برنامه هایی را پیش بینی کند که موانع تولید و صادرات، واردات، معیشت، تورم و اقتصاد را بررسی کرده و قوانین زائد را کنار بگذارنند.

متاسفانه قوانینی وضع می شود که اداراتی نیز در کنار آن دایر شده و افرادی برای اجرای آن گمارده می شوند در حالی که اجرای قانون باید به سهولت انجام گیرد. دولت در بخشنامه های خود و مجلس در بخشنامه های خود باید دقت کنند تا آیین نامه ها و قوانین مانع زدایی کنند و گره ای بر سر راه ایجاد نکنند. در موضوع گمرکات ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم که قوانین و آیین نامه های ساعتی این موانع را ایجاد کرده و موجب شکل گیری رانت و برخی شبکه های غیر قانونی شده است.

 

فاصله طبقاتی که در اثر رانت خواری ها ایجاد می شود، فشار زیادی را به مردم وارد کرده در حالی که انقلاب برای مردم است و به گفته بنیانگذار انقلاب، انقلاب برای پابرهنگان است که همیشه پای نظام ایستاده اند. از ابتدای انقلاب تاکنون مردم پای انقلاب ایستاده اند و تلاش کرده اند آن را حفظ کنند اما برخی از مسئولان پس از انتصاب عکس آن عمل کرده و تلاش کرده اند با تصمیم گیری های نسنجیده و بدون تدبیر و یا حتی سنجیده نظام را از بین ببرند. مدیرانی که تعهد و تخصص نداشته و به مسئولیت گمارده شوند، موجب ضررهای زیادی برای نظام جمهوری اسلامی می شوند و این اتفاقی است که در دوره های قبل رخ داده است و شاهد تصمیم گیری هایی بودیم که خلاف مصلحت نظام بوده است.

 

همکاری میان سه قوه تا چه اندازه در حل مشکلات مردم موثر است؟

وحدت و یکپارچگی سه قوه در کنار یکدیگر به همراه اصلاح قوانین دست و پاگیر می تواند پاره ای از مشکلات را به راحتی از میان ببرد. دولت جوان انقلابی باید تیمی را در اصلاح هر یک از بخش های قوانین داشته باشد تا بتواند قوانین دست و پاگیر را از میان بردارد و موجبات جلوگیری از فساد را فراهم کند و قوانین خوبی برای راه اندازی تولید فراهم شود و قوانین رانتی در سیستم بانکی برداشته شود، چرا باید کارخانه ها مصادره بانک ها شوند زیرا بانک ها وام هایی را در اختیار مردم قرار دادند که کارخانه ها نتوانستند آن را پرداخت کنند و کارخانه ها در مسیر مزایده قرار گرفته و کارگران بیکار شدند و موجب بالا رفتن سطح تورم و در پی آن افزایش جرم و جنایت در جامعه می شود.

 

برای حل مشکلات اقتصادی باید ابتدا معیشت مردم که وابسته به تولید و اشتغال است با نگاه به درون تقویت شود و کارخانه ها راه اندازی شده و هر یک که به شکل خصولتی واگذار شده است، بازگردانده شود و کارگران در مسیر تولید و اشتغال وارد شوند. با اشتغال کارگران معیشت خانواده اصلاح می شود و در پی آن اصلاح مسکن نیز مد نظر قرار گیرد.

 

موضوع ازدواج از دیگر مباحث مهم است که سن ازدواج بسیار بالا رفته و باید به حد متعادل برسد و این امر زمانی مهیا می شود که اشتغال و مسکن اصلاح شده و در مسیر واقعی خود قرار گیرد.

 

در موضوع سبک زندگی با فرهنگ سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی برای مردم بازگو شود. این فرهنگ سازی می تواند در مقابل رخنه و نفوذ دشمن سدی محکم باشد. آنچه دشمن بر روی آن متمرکز است، سبک زندگی افراد است تا بتواند از این راه بدون جنگ و خونریزی به اهداف خود برسد؛ به همین جهت موضوع فرهنگ سازی بسیار مهم است و در این مسیر باید صدا و سیما و رسانه ها وارد میدان شوند.

 

 

کد خبر 1089331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha