احیا و بازآفرینی بازار همدان در اولویت شهرداری

صنعت گردشگری به‌عنوان موتور توسعه پایدار کشورها و پایه‌های اصلی اقتصاد دنیا یاد می‌شود؛ چراکه یکی از بزرگ‌ترین صنایع با بهره‌وری و پتانسیل زیاد در زمینه‌های درآمدزایی و اشتغال‌زایی به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان- در واقع صنعت گردشگری به‌دلیل داشتن چنین پتانسیل‌هایی، صنعتی پویا و رو به رشد است که همه کشورها به سمت سرمایه‌گذاری در این زمینه و جذب گردشگران خارجی روی آورده‌اند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، چراکه به دلیل داشتن جاذبه‌های متنوع تاریخی و طبیعی جزو مقاصد خاص گردشگری است و درنتیجه می‌تواند تبدیل به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی برای کشور تبدیل شود.

 

با این‌حال آنگونه که باید به این صنعت پرداخته نشده و سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های لازم از آن به‌عمل نیامده است. هرچند که در دهه اخیر شاهد یکسری سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌ها برای توسعه و بهبود این صنعت بوده‌ایم، اما کافی نبوده و نیست.

 

هنوز مناطق طبیعی، تاریخی و با هویتی در ایران هستند که حتی برای ایرانیان شناخته شده نیستند. غرب کشور از جمله مناطقی است که با وجود پتانسیل‌های بی‌مانند گردشگری طبیعی،‌ تاریخی و مذهبی مورد غفلت قرار گرفته و نه‌تنها گردشگران داخلی اندکی از این توان باخبر هستند، بلکه گردشگران خارجی نیز تقریبا از آن اطلاعی ندارند. شاید بتوان گفت که شکل‌گیری و توسعه بازار همدان می‌توانند زمینه‌ای برای شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور باشند.

امیر فتحیان نسب گفت: همدان شهری است که از گذشته های دور به باغ شهر معروف بود به طوریکه دور تا دور این شهر کوچک را باغات سرسبز احاطه کرده بود علاوه براین، شهر همدان با دارا بودن قدمت تاریخی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شناخته شده و شهرداری برای تقویت و احیای بافت تاریخی طرح هایی را در دستور کار قرار داده است.

 

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان، احداث پیاده راه‌ها، مرمت بازار همدان، خرید و تبدیل خانه‌های قدیمی به فرهنگسرا، احداث سایت موزه میدان اما‌م‌(ره) و حفاظت از کتیبه‌های گنج نامه و.... را از اهم وظایف و برنامه‌های شهرداری دانست.

 

وی تصریح کرد: مراكز گردشگری متنوعی در همدان وجود دارد و استانداردسازی آنها می‌تواند در جذب گردشگری جهانی و ملی بسیار اثرگذار باشد.

 

بازآفرینی بازار همدان، پایلوت گردشگری درکشور

وی با بیان اینکه همدان دارای فرصت و تهدیدهای گردشگری است ابراز کرد: بزرگترین فرصت خوب این است که بازآفرینی بازار همدان می‌تواند به عنوان پایلوت گردشگری درکشور باشد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

 

وی تصریح کرد: بافت‌های قدیمی و کهن شهرها و به واسطه  قدمت تاریخی و وجود عناصر با ارزش تاریخی موقعیت مناسب ارتباطی، قرارگیری بازار اصلی شهر و قلب تپنده اقتصادی آن و ... دارای ارزش و جایگاه منحصر به فردی در ساختار فضایی و کارکردی شهر می‌باشد.

 

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان ادامه داد: هم چنین توجه به بافت‌های قدیمی و فرسوده و رفع ناپایداری آن‌ها به موضوع جدی و محوری در شهرها بدل شده به گونه ای که بازآفرینی بازار همدان با رویکرد توسعه گردشگری به عنوان چاره‌ای برای حفظ این گونه بافت‌های ارزشمند توصیه می‌گردد.

 

وی اظهار کرد: رویکرد بازآفرینی بر تداوم تاریخی و استفاده هر چه بهتر از میراث فرهنگی و تاریخی تاکید می‌ورزد و امکان معاصرسازی بافت‌های تاریخی را در راستای توسعه صنعت گردشگری فراهم می‌آورد.

 

فتحیان نسب گفت: انتخاب بازار همدان بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی به عنوان یکی از محله‌های پرجاذبه، حاوی پتانسیل‌های گردشگری به عنوان پایلوت توسعه گردشگری و مهم‌تر از همه مجاورت با عناصری که دارای شناسنامه جهانی می‌باشند، امکان و فرصت مناسبی برای بازآفرینی بر پایه گردشگری پدید آورده است.

 

وی تصریح کرد: در طی جلساتی که با شهردار همدان، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و آقای عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شده بود 100 میلیارد تومان برای این طرح تخصیص داده شده و این در حالیست که حداقل 500 میلیارد تومان دیگر برآورد هزینه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه موضوع بازآفرینی بازار همدان به عنوان پایلوت گردشگری کشور در نظر گرفته شده است، گفت: این طرح به عنوان یک صنعت گردشگری پاک همراه با اشتغالزایی در شهر همدان شناخته می‌شود.

 

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان عنوان کرد: بازآفرینی بازار همدان در چند فاز طراحی شده و عملیات اجرایی نخستین فاز آن امسال آغاز می‌شود.

 

راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در سطح بازار

وی از راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در سطح بازار به‌هنگام آغاز عملیات اجرایی این طرح خبرداد و تصریح کرد: از بازاریان خواهشمندیم که برای اجرای بهتر این عملیات همکاری‌های لازم را داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه در طرح باز آفرینی بازار همدان ایمنی، کف‌سازی و جداره‌سازی، ‌پوشش و عدم پوشش سقف بازار و تجهیزات و تاسیسات بازار شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابراز داشت: برای طراحی طرح مرمت قراردادی با شرکت عمارت خورشید که دارای سوابق خوبی در بخش‌هایی از بازارهای تبریز، تهران و قزوین بودند، منعقد شده است.

 

وی ادامه داد: پايش و رصد دائمي تغييرات فضاهاي شهري و ارائه راهکارهاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در اين خصوص امري ضروري و اجتناب ناپذير است. شهرداري به عنوان مهمترين نهاد مديريت شهري، به منظور اداره بهتر شهر و عمل به وظايف قانوني محوله نيازمند استفاده از ظرفيت‌هاي علمي ، کارشناسي و تجربي به منظور پايش تحولات شهري و ارائه راهکارهاي مناسب مي‌باشد.

فتحیان نسب گفت: مرکز مطالعات، طراحي و برنامه‌ريزي شهرداري همدان با اين رويکرد و به منظور پاسخگويي به نياز شهر و مديريت شهري به ارائه طرح‌ها و طراحي پروژه‌هاي موضوعي و موضعي مورد نياز شهر ناشي از ماهيت پوياي آن ايجادشده و اميد است با استفاده از توان کارشناسي و ظرفيت تجربي کارشناسان شهرداري و بهره‌گيري از توان و ظرفيت علمي مراکز پژوهشي ، دانشگاهي و جامعه حرفه‌اي شهر بتواند ياري‌گر مديران و دست اندرکاران مسائل شهري در تصميم سازي‌هاي بهينه باشد.

 

وی افزود: اين مرکز از ظرفيت و توان علمي جامعه دانشگاهي و متخصصان حوزه مسائل شهري به صورت مشاوره‌اي و در قالب طرح‌هاي موضعي و موضوعي بهره‌برداري نموده و حاصل تعامل علم و تجربه مي‌تواند مصداق تحقق رابطه حوزه دانشگاهي و پژوهشي با نهادهاي مديريت شهري باشد.

 

طرح مطالعاتي گذر تاريخي-فرهنگي در بازآفرینی همدان

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان با بيان اينکه طرح مطالعاتي گذر تاريخي-فرهنگي نيز در طرح بازآفرینی بازار همدان آورده شده است، خاطر نشان کرد: در اين طرح مشاوران و کارشناسان، محوري که قابليت تبديل شدن به يک محور توريستي و فرهنگي را داشته باشد شناسايي مي‌کند که اين محور مي‌تواند از آرامگاه بوعلي شروع تا به آرامگاه باباطاهر برسد و به همين ترتيب تمام محورهايي که قابليت اين طرح را دارند به عنوان گذر بافت تاريخي محسوب مي‌شوند و در پيوست اين پروژه قرار مي‌گيرند.

 

وي با اشاره به اينکه کف سازي، جداره سازي‌ها و تعريف کاربري‌هاي فرهنگي و گردشگري بر روي يک محور تاريخي انجام مي‌شود، اضافه کرد: محور تاريخي-فرهنگي به عنوان يک محور در اختيار راهنمايان گردشگري قرار مي‌گيرد و آن‌ها در طول اين محور جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي را مورد بازديد قرار مي‌دهند و همچنين مي‌توانند از فضاهاي گردشگري و توريستي، رستوران و سفره‌خانه و... استفاده نمايند، که جزء پروژه‌هاي کلاني است که در این طرح انجام گرفته است.

فتحیان نسب عنوان کرد: به همین دلیل قراردادی با دانشگاه بوعلی برای اجرای طرح مطالعاتی گذر فرهنگی همدان از آرامگاه باباطاهر تا آرامگاه بوعلی که دارای راسته بازارها، سراها، میدان باباهر و تپه هگمتانه، بازار و آرامگاه بوعلی است منعقد کردیم.

 

وی در خصوص جداره‌سازی شش خیابان منتهی به میدان امام (ره)، اظهار کرد: سازمان عمرانی و بازآفرینی شهری شهرداری همدان جداره سازی و خیابان سازی 6 خیابان منتهی به میدان امام خمینی (ره) را که طی یک فرآیند باید انجام شود را آغاز کرده به طوری که خیابان بوعلی و اکباتان شروع شده و از آنجایی که عمارت کبابیان و چمن کبابیان واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است و برای احیای آن نیز طرح‌هایی در نظر گرفته شده است.

 

گزارش: سمیرا قادری

کد خبر 1089488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha