زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ۱۴۰۰/تامین بودجه واکسیناسیون؛ اولویت سازمان برنامه

زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ۱۴۰۰، تامین بودجه واکسیناسیون؛ اولویت سازمان برنامه، تمام مولفه‌های مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکن طی ۴ سال وجود دارد، قیمت سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه 8 شهریور شبستان به شرح زیر است:
 
 
اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمند سازی یارانه ها با صدور اطلاعیه ای زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ماه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

در متن اطلاعیه این گزارش آمده است:

بسمه تعالی

احتراما ؛ بدینوسیله به اطلاع هموطنان عزیز می رساند ( بیست ودومین ) مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۱۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

همانند دوره های قبل خانواده های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند نمود.

لازم به ذکر می باشد این ماه نهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانواده هایی که این وام را دریافت نموده اند کسر خواهد شد.

 

قیمت سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان رسید

امروز (دوشنبه 8 شهریور) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۶ درصد افت به ۱۱,۸۲۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۱.۳۸ درصد رشد به ۱,۸۱۷.۱۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۸۵ درصد افت به ۱۱۹,۸۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۸۶ درصد افت به قیمت ۱۱۶,۹۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۱.۵۹ درصد افت به قیمت ۶۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۹۸ درصد افت به قیمت ۳۸,۶۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۲.۱۳ درصد افت به قیمت ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۸ شهریور) قیمت هر دلار آمریکا با ۲.۱۵ درصد افت به ۲۷۶,۰۸۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۲.۵۹ درصد افت به ۳۱۷,۰۳۰ ریال و قیمت هر پوند با ۲.۱۶ درصد افت به ۳۸۲,۷۲۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۲ ارز کاهش و ۲۳ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۱۱ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۷۹۹ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۵۳۹ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۸۵ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۶۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۲۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۶۳ ریال، روپیه هند ۵۷۲ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۲۶۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار و ۳۳۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۲۴۴ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۳ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۲۸۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۴۴۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۵۴ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۳۲ ریال، روبل روسیه ۵۷۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۷۱۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۰۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۸۴ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۶ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۵۵۱ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸  هزار و ۵۰۸ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۹۱ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۹۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹ هزار و ۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۱۵۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۳۳ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۲۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۱۳ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۷۰۰ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۲۰۲ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۰۸ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

تمام مولفه‌های مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکن طی ۴ سال وجود دارد

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته (یکشنبه 7 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه مسکن، دغدغه حاکمیت و رئیس جمهور و مشکل مردم است، گفت: تمام مولفه‌های مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکن طی ۴ سال در کشور وجود دارد. حرف‌های من شعاری نیست بلکه مبتنی بر آمار و ارقام است.

 

وی با بیان اینکه سهم هزینه مسکن در سبد خانوار سهم بزرگی است، گفت: بطوری که در متوسط کشور بالای 37 درصد و در شهرهای بزرگ بیش از50 درصد است.

 

قاسمی با بیان اینکه مسکن یکی از مهمترین موضوعات امروز جامعه است، گفت: هزینه‌ مسکن در سبد خانوار در متوسط کشور بالای ۳۷ درصد و در شهر‌های بزرگ مانند تهران بالای ۵۰ درصد است.

 

وی با تاکید بر اینکه موضوع مسکن دغدغه‌ اصلی حاکمیت و رئیس جمهور است که در زمان انتخابات و پس از آن بصورت جدی پیگیری می‌کند، گفت: سه قشر از جامعه نیازمند مسکن هستند. یکی از این اقشار طبقات بالای جامعه هستند که نیازی به خدمات و کمک مالی دولت ندارند. بخش دوم متوسطین جامعه هستند که نیاز به حمایت دولت دارند که بسته‌های حمایتی برای آن‌ها پیش بینی شده است و بخش سوم هم تنها با حمایت مشکلشان مرتفع نمی‌شود بلکه نیاز به کمک مالی دولت دارند.

 

باید پایداری بودجه را بیشتر و در مصارف، مدیریت کنیم/ تامین بودجه واکسیناسیون؛ اولویت سازمان برنامه

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه شب گذشته (یکشنبه 7 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در رسانه‌ها مطرح شده است که امسال کسری بودجه داریم، افزود: علت، این است که بودجه، خوب تدوین نشده است. در عملکرد سال گذشته کشور ۵۶۲ هزار میلیارد تومان مصارف کشور بود که از این رقم، ۳۰ درصدش از طریق واگذاری دارایی‌های مالی مانند اوراق و مانند آن بود و ۷۰ درصد منابع پایدار بود.

 

 میرکاظمی با اشاره اینکه در بودجه ۱۴۰۰، دو سقف مصرف گذاشتیم، گفت: سقف نخست، ۹۳۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان است. اگر عملکرد سال گذشته را ببینیم و منابع پایدار آن را محاسبه کنیم حدود ۲ و نیم تا ۳ برابر شده است. باید پاسخ دهیم به چه علت این افزایش رقم بودجه را انجام دادیم؟ امسال در ۵ ماه و نیم یعنی در این ۱۳۹ روز، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان مصارف کشور بوده است که از این رقم ۲۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع قابل اتکاء بوده است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مابه التفاوت آن از ۲۲۰ تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده شده است و ۸۵ هزار میلیارد تومان هم از طریق واگذاری دارایی‌های مالی بوده است، گفت: این نشان می‌دهد از اول سال، امکان تأمین بودجه نبوده است.با توجه به اینکه منابع درآمدی پیش بینی شده ناشی از فروش نفت در بودجه امسال، محقق نشده است در این ۱۳۹ روز، فقط ۱۵ درصد تحقق عملیات داشتیم.

 

وی با تأکید بر اینکه باید بر روی منابع تأمین مالی و چگونگی افزایش درآمدها، بازنگری کنیم، گفت: باید پایداری بودجه را بیشتر و در مصارف، مدیریت کنیم. در پایان سال ۹۱، عملکرد مصارف دولت, ۸۹ هزار میلیارد تومان بوده است؛ چگونه می‌شود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۹۳۷ هزار میلیارد تومان رسید؟

 

میرکاظمی با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی در ۸ سال گذشته از صفر تا ۸ دهم درصد بوده و عمدتاً تورم دو رقمی بوده است، گفت: زمانی که منابع پایداری برای بودجه نیست به خلق نقدینگی و تورم، می‌انجامد و ضریب جینی هم در ۸ تا ۱۰ سال گذشته، افزایشی بوده است یعنی فاصله طبقاتی به نفع مرفهین، افزایش یافته است.

کد خبر 1089525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha