طمع انسان را به ورطه سقوط و تباهی سوق می دهد

ابهری گفت:طمع یکی از آسیب های رفتاری و روحی است که انسان را به ورطه سقوط و تباهی سوق می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، طمع و زیاده خواهی یکی از آسیب هایی است که به فرد، خانواده و جامعه صدمه وارد می کند. دین، شرع و عرف نیز افراد را از این آسیب برحذر دانسته است و به گونه ای که حضرت علی (ع) اصل و اساس شر و هر زشتی و فساد را طمع‏کاری معرفی میکند، و می‏فرماید: «ریشه شر و بدی طمع ورزیدن است».

 

در همین ارتباط با «مجید ابهری» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره آثار طمع و پول پرستی گفت: طمع یکی از آسیب های رفتاری و روحی است که انسان را به ورطه سقوط و تباهی سوق می دهد.

 

این جامعه شناس ادامه داد: در یک پژوهش میدانی در سال 1398 و 1399 توسط بنیاد علوم رفتاری انجام شد، 75 درصد از اختلاس ها و سوءاستفاده های مالی ریشه در طمع و زیاده خواهی داشته است.

 

او تصریح کرد: چرا که انسان اگر ساده زیست و قانع باشد، هیچ گاه دست به اختلاس یا سوءاستفاده مالی نمی زند. بسیاری از این افراد، اقلامی را که مورد اختلاس قرار داده اند، صدها هزار برابرِ نیاز طول عمر آن ها بوده است. بنابراین «نیاز» ریشه طمع ورزی و سوءاستفاده نیست. چه بسیار افراد نیازمند که پاکدستی و ساده زیستی را سرلوحه زندگی خود قرار داده اند.

 

ابهری بیان کرد:زیاده خواهی و علاقه به زندگی اشرافی، باعث می شود که انسان منطق و وجدان خویش را زیر پا قرار داده و به حقوق دیگران دست درازی کند. تا جایی که طمع و زیاده خواهی به سبک زندگی افراد تبدیل شده و آنها را به عمق دره شیطانی سوق می دهد.

 

این متخصص علوم رفتاری خاطر نشان کرد:در اختلاس ها و سو استفاده ها، هنگامیکه افراد که این جرایم را مرتکب می شوند، اول تصور می کنند که با یک بار اختلاس و سوءاستفاده به زندگی عادی بر می گردند. اما از آنجایی که به پول مفت و درآمد بالا اعتیاد پیدا می کنند، دیگر توان بازگشت به مسیر درست و زندگی شرافتمندانه را ندارند و در این راه همه چیز خود را زیر پا قرار می دهند.

 

ابهری تاکید کرد:کسانی که از این راه درآمد کسب می کنند، باید بدانند که این تاثیر منفی روی نوادگان شان هم تاثیر منفی دارد.

 

این جامعه شناس با بیان اینکه افراد  زیاده خواه مال حرام به سفره خود می برند گفت:بسیاری از کسانی که به جاده انحراف کشیده شده اند با زیاده خواهی و طمع بر سر سفره نشسته و به حرام خواری عادت می کنند. این افراد را دیگر نمی توان اصلاح نمود مگر با مجازات و موانع جدیِ قانونی.

 

وی همچنین به سودجویی و سو استفاده هایی که در شرایط کرونا می شود نیز اشاره کرد و این آسیب ها را ناشی از طمع دانست و گفت: در شرایط حاضر که همه ما در معرض خطر مرگ توسط ویروس کرونا هستیم و هیچ کدام از ما نمی توانیم تضمین کنیم که فردا یا فرداهای دیگر توان زنده بودن داریم؛ باز هم مشاهد می کنیم که عده ای با ایجاد بازارهای سیاه در عرصه داروها و واکسن ها و فروش واکسن های تقلبی سود جویی و سواستفاده می کنند.برخی ها حتی پول را با جان انسان ها معامله می کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی گمان می کنند که مرگ برای همسایه است و حالا حالاها زنده خواهند ماند تصریح کرد: اما بسیاری از این افراد فرصت توبه را هم نمی یابند و با همان شرایط آلوده به دیدار خداوند می روند و حتی اطرافیان آن ها هم از مرگ آن ها غمگین نخواهند شد.

 

این متخصص علوم رفتاری تاکید کرد:برخی از افراد طمع کار در این شرایط بیماری حریص تر و پر طمع تر شده اند تا برای درآمد بیشتر دست به هر کاری بزنند. اینگونه افراد بازیچه وسوسه های شیطانی هستند و دیگر به راه راست هدایت نخواهند شد.

کد خبر 1089596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha