سند اجرایی مقابله با گردو غبار استان خراسان جنوبی ابلاغ شد

اکبری گفت: سند اجرایی مقابله با گردو غبار استان خراسان جنوبی ابلاغ و به زودی اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن اکبری» امروز (8 شهریور) به خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار کرد: برنامه های اجرایی مقابله با گرد وغبار به استان خراسان جنوبی ابلاغ شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه جامع مقابله با گرد و غبار و برنامه عمل دستگاه هاي اجرايي مرتبط استان خراسان جنوبي توسط ستاد ملي سياست گذاري و هماهنگي مديريت پديده گرد و غبار و با همكاري دستگاه هاي ستادي مرتبط تهيه  شده است، افزود: این برنامه جهت اجرا به استان ابلاغ شد.

 

وی از رتبه نخست استان در کشور در حوزه غبار خیزی خبر داد و گفت: عوامل طبیعی از جمله خشکسالی های دو دهه اخیر از مهمترین علت تشدید پدیده گرد و غبار  در استان  است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار استان منجر به کاهش شدید ریزش های جوی، کاهش و از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی، کاهش رطوبت سطحی خاک، خشکی شدید اراضی کشاورزی، کاهش آبدهی رودخانه های فصلی، کم آبی تالاب ها و آبگیرها، کاهش حجم آب زیرزمینی و کاهش رطوبت هوا  شده است، اضافه کرد: کمبود رطوبت هوای استان به دلیل دوری از دریای آزاد، بالا بودن دمای هوا بویژه در فصل گرم است.

 

وی تصریح کرد: بالابودن تبخیر و تبخیر و تعرق پتانسیل به ویژه در ماه های گرم و خشک، بالابودن سرعت بادهای فرساینده نسبت به سرعت آستانه فرسایش بادی خاک، متاثر بودن استان از وزش بادهای 120 روزه، مجاورت با استان های کویری، کویر و  لوت مرکزی ایران و متاثر بودن از اقلیم خشک و بیابانی حاکم بر کویرها و نوسانات شدید فشار هوا را از دیگر عوامل طبیعی موثر در وقوع پدیده گرد و غبار در استان است.

 

وی گفت: تمامی فعالیت های منجر به تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی از جمله چرای بی رویه دام در مراتع استان، بوته کنی و قطع درختان برای تامین سوخت  و تبدیل مراتع به اراضی کم بازده و سایر کاربری ها بر افزایش پدیده گرد و غبار اثر گذار است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه های اجرايي، مديريتي، حفاظتي و نظارتي مقابله با گرد وغبار  استان در افق ۱۰ ساله براي ارادات مربوطه پیش بینی شده است که به زودی توسط معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری و رئیس کارگروه مقابله با پدیده گرد وغبار به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 1089711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha