«مثلی لا یبایع مثله» یعنی چه؟/ تاملی در پاسخ معروف امام حسین(ع)

حجت الاسلام شاکر فر گفت: قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام به ما می آموزد که راه سعادت بشر حرکت بر محور حق و شناخت ابعاد آن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ خیزش عظیم و مقدس عاشورا ، پیام ها و عبرتهای فراوانی ، نه تنها برای مسلمانان ، بلکه برای همه مردم جهان دارد . پیام های نهضت عاشورا ، ریشه در فطرت انسانی و عقل سلیم دارد و بسیاری از آنها ، همه جهانیان را مورد خطاب قرار می دهد.

 

 قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش کمتر از یک روز طول کشید و همۀ این بزرگان و آزادگان به دست انبوه سپاهیان یزید بن معاویه به شهادت رسیدند . این خیزش عظیم و مقدس ، پیام ها و عبرتهای فراوانی برای مسلمانان و همه مردم جهان دارد ، زیرا پیام های نهضت عاشورا ریشه در فطرت انسانی و عقل سلیم دارد و بسیاری از آنها همه جهانیان را مورد خطاب قرار می دهد. به همین دلیل تعداد زیادی از متفکرین و سیاستمداران غیرمسلمان دربارۀ حسین بن علی (ع) و آرمان هایش ، کتاب و مقاله نوشته اند و از ایشان تجلیل به عمل آورده اند.

در طول تاریخ بشري، چنین جانبازي در راه آزادگی و کرامت انسانی به یاد نمی آید. لذا در راستاي تاریخ حادثه کربلا از ابعاد مختلف، همانند عمق فاجعه و روشن بودن صفوف حق و باطل کم نظیر بوده است.خداوند در سوره طه، آیه 1 تا 3 میفرماید " اي پویندگان راه حق و اي رسول" ما این کتاب را از آن جهت بر شما نازل نکردیم که خویشتن را به رنج در افکنید، بلکه هدف از نزول آن، هشدار به انسان خدا ترس و بیدار است.

 

بنابر این گزارش حجت الاسلام حسین شاکر فر، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مجمع آزادگان روحانی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به مهمترین عبرت ها و پیام های قیام امام حسین علیه السلام در کربلا ای سال ۶۱ هجری گفت: از واقعه عاشورا می‌توان درس ها و عبرت‌های فراوانی را  کسب کرد اما یکی از مهمترین درسهای این حماسه بزرگ  حق محوری است.

 

وی افزود: قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام به ما می آموزد که راه سعادت بشر حرکت بر محور حق و شناخت ابعاد آن است.  در روز عاشورا وهب مسیحی مسلک  با تبعیت از حق به چنان جایگاه والایی می‌رسد که جز شهدای کربلا شده و همواره مورد تمجید و سرفرازی است.در مقابل انسان های مقدس مآبی  بودم که علیرغم عمری نماز، تهجد و عبادت به جای تبعیت از حق هوای نفس خود را دنبال کردند و تا ابد مهر شقاوت و نکبت بر پیشانیشان کوبیده شد.

 

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: اما حق محوری که از مهم ترین درس های حماسه اباعبدالله الحسین در روز عاشورا است پیش نیاز هایی دارد که از جمله آن می توان به شناخت حق اشاره کرد. در واقع اولین گام برای حرکت حول محور حق شناخت آن است.

 

وی افزود: در وهله دوم افراد باید ضمن شناخت حق آن را بپذیرند بر این اساس حق پذیری یک اصل مهم در حق محوری است به طوری که بسیاری از افراد موضوعات و مسائل متعددی را می‌شناسند و پیرامون آن نظریه دارند  اما این تئوری ها در حد نظریه باقی می ماند لذا افراد باید آنچه را که می شناسند بپذیرند.

 

حجت الاسلام شاکرفر عنوان کرد: سومین پیش‌نیاز برای حق محوری بودن عمل به باورهای حق گرایانه است زمانی که امام حسین علیه السلام به سمت شهر کوفه حرکت کردند بسیاری از مردم آن شهر، ایشان را می شناختند در واقع امام حسین علیه السلام تنها ۲۰ سال از شهر کوفه دور بودند اغلب مردم ایشان و خاندان امام علی علیه السلام را به خوبی می شناختند.بیشتر کوفیان امام حسین علیه السلام را دیده بودند و یا نسل‌های بسیار جوانتر با توصیف  ایشان و خاندان اهل بیت علیهم السلام آشنا بودند.

 

وی افزود: مردم کوفه قبول داشتند امام حسین علیه السلام از خاندان حق نبوت هستند اما در عمل ایشان را همراهی نکردند و حتی برخی در شهادت ایشان مشارکت کردند.

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  تصریح کرد: امام حسین علیه السلام در آغاز حرکت حماسی عاشورا یک دستور عمل کوتاهی به تمام بشریت تا پایان تاریخ حیات انسان دادند  بر همین اساس اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند:" مثلی لا یبایع مثله"  یعنی کسی مانند من نمی تواند با کسی مانند یزید علیه لعنت بیعت کند.

 

وی افزود: جای این سوال وجود دارد که چرا امام حسین علیه السلام در این عبارت نام یزید ملعون را نیاوردند ونفرمودند: "من بایزید بیعت نخواهم کرد"؟در پاسخ باید گفت که امام حسین علیه السلام به تاریخ بشریت آموختند  اندیشه و تفکری مانند من نمی تواند با اندیشه و تفکر باطلی همچون یزید همراهی کند.

 

حجت الاسلام شاکرفر خاطرنشان کرد: در واقع آن روز یزید نماینده اندیشه کفر و باطل بود و در زمان دیگر متوکل، هارون، صدام و در روزگار ما آمریکا و صهیونیست خواهند بود. پیام امام حسین برای کل تاریخ بشریت  این است که اندیشه حسینی با اندیشه یزیدی در یک خط قرار نمی گیرد.

 

کد خبر 1089835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha