گزارش اقدامات وزارت خارجه در خصوص مقابله با کرونا/ فوق‌العاده ویژه معلمان در شهریورماه پرداخت می‌شود

مهمترین اولویت دولت واکسیناسیون عمومی باشد، فوق‌العاده ویژه معلمان در شهریورماه پرداخت می‌شود، گزارش اقدامات وزارت خارجه در خصوص مقابله با کرونا، مهمترین فاکتور در بحث کارآمدی دولت ایجاد رضایت مندی بین مردم است برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مهمترین اولویت دولت واکسیناسیون عمومی باشد، فوق‌العاده ویژه معلمان در شهریورماه پرداخت می‌شود، گزارش اقدامات وزارت خارجه در خصوص مقابله با کرونا،  مهمترین فاکتور در بحث کارآمدی دولت ایجاد رضایت مندی بین مردم است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه 9 شهریور است.

 
در جلسه‌ای با حضور معاونین وزارت آموزش و پرورش، دیوان محاسبات کل کشور و سازمان برنامه و بودجه در خصوص پرداخت فوق العاده ویژه معلمان به استناد "بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، با رعایت مصوبه شماره ۱۳۸۰۹۱/ت ۵۰۰۰ هه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۳ هیأت وزیران" برای مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور به میزان حداقل ۲۱ و حداکثر ۲۷ درصد براساس بند الف تبصره ۱۲ قانون کل کشور، مقرر شد پس از رفع مغایرت احکام صادره، افزایش فوق العاده ویژه مشمولین مفاد مصوبه یادشده در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ اعمال گردد.
 
 
 
 
وزارت امور خارجه گزارشی از عملکرد و اقدامات این وزارت‌خانه در خصوص مقابله با کرونا و تامین واکسن منتشر کرد. متن کامل این گزارش بدین شرح است: 

بسمه تعالی

گزارش اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص مقابله با کرونا و تامین واکسن

خلاصه مدیریتی:

مجموعه تلاش‌های وزارت امورخارجه برای کمک به ایثارگران سلامت در مبارزه ملی با کرونا در ایران، زنجیره‌ای ۹ گانه از اقدامات است که از رصد، اطلاع رسانی و هشدار آغاز و با تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا و جذب کمک‌های بین‌المللی، حفظ شریان تجارت خارجی کشور، کمک به تولید داخلی داروهای کرونا و واکسن، و نهایتا تامین انبوه واکسن تا پاییز سال جاری ادامه یافت. این اقدامات در عرصه داخلی موجب تامین نیازهای حیاتی کشور برای مبارزه با کرونا شده و در عرصه روابط خارجی عملا دیپلماسی کووید کشور را شکل داده است.

دیپلماسی کووید جمهوری اسلامی ایران از کمک در تدوین پروتکل‌های بهداشتی تردد در مرزهای کشور تا انتقال اتباع ایرانی گرفتار در کشورهای مختلف به دلیل انسداد مرزها، جمع آوری و تدوین و انتقال تجارب سایر کشورها در زمینه مبارزه با کرونا و مهار پیامدهای اقتصادی کرونا در قالب چند هزار صفحه گزارش به ستاد ملی کرونا، هماهنگی تبادل نظر متخصصین وزارت بهداشت با همتایان از سایر کشورها برای مبادله تجارب علمی و بالینی، جذب کمک‌های خارجی و نهایتا تماس تلفنی و نامه‌نگاری وزیر امورخارجه و رییس جمهور محترم وقت با همتایان در کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه، کره جنوبی، ژاپن و ... برای آزادسازی منابع ارزی برای نیازهای کرونایی و یا تامین واکسن بوده است.

شیوع کرونا در چین برای اولین بار در کشور طی نامه مورخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸ توسط وزارت امور خارجه به اطلاع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسانده شد. در تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، وزیر امورخارجه اهمیت موضوع و ضرورت اتخاذ تصمیمات لازم را در جلسه هیات دولت مطرح نمود. در تاریخ ۸ بهمن ماه در نامه دوم وزارت امور خارجه به وزارت بهداشت و سایر نهادهای ذیربط ضمن اعلام تشدید اوضاع، نسبت به مراقبت در مبادی ورودی کشور برای پیشگیری از ورود ویروس هشدار داده شد.  

در عرصه خارجی، طیف گسترده اقدامات وزارت امورخارجه از تامین نیازهای فوری اقلام نایاب تا مواد اولیه دارو و خرید واکسن، «دیپلماسی کووید» را به یکی از مهمترین فعالیت‌های وزارت امورخارجه و سفارت‌ خانه‌های جمهوری اسلامی ایران تبدیل نمود. نیاز فوری کشور به امکانات پزشکی مانند داروها و تجهیزات ویژه که تقریبا نایاب بود، موجب بسیج همه ظرفیت وزارت امورخارجه برای جذب کمک‌های بین‌المللی شد. در این چارچوب، وزارت امورخارجه موفق شد تجهیزات پزشکی و دارو به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان هدیه کشورهای مختلف (از طریق زیر مجموعه‌های سازمان ملل متحد برای پیشگیری از مشکلات ناشی از تحریم) و هدایای ایرانیان عزیز مقیم خارج را جذب، به داخل منتقل و به نهادهای مربوطه ارائه نماید.

در خصوص دارو و واکسن، تامین نمونه داروهای درمان کرونا (از قبیل فاویپراویر، رمدیسیور و .. ) برای تحقیقات و داخلی کردن تولید آن و تمهید امضای سه قرارداد تولید تحت لیسانس، تولید مشترک و مشارکت در تحقیق و تولید واکسن با شرکت های روسی، کوبایی و استرالیایی، از دیگر اقدامات زیربنایی وزارت امور خارجه برای کمک به برنامه ملی مبارزه با کرونا بود که بحمدالله در حوزه دارو مدتهاست به ثمرنشسته و در زمینه واکسن نیز در حال به ثمر نشستن است. کمک به واردات ماشین آلات و مواد اولیه برای تولید واکسن داخلی از کشورهای مختلف با صرفه جویی چند میلیون یورویی نیز در همین چارچوب انجام شده است.

اولین مکاتبه وزارت امور خارجه با وزارت بهداشت در زمینه تامین واکسن، در تاریخ ۴ مردادماه ۱۳۹۹ انجام شد. با احراز نیاز به واردات واکسن و پذیرفته شدن توصیه‌های وزارت امور خارجه در این زمینه، کمک به تامین واکسن خارجی نیز به مهمترین اولویت وزارت امور خارجه تبدیل شد که شامل همه اقدامات از پیگیری تامین ریال و تخصیص ارز در داخل تا مذاکره همه جانبه برای خرید و حمل می‌شود. در این چارچوب تا زمان تهیه گزارش حاضر، مجموعا بیش از ۲۷ میلیون دوز واکسن شامل حدود ۵.۵ میلیون دوز به صورت اهدایی (به ارزش بیش از ۲۶ میلیون دلار) و ۲۱.۵ میلیون دوز بصورت خرید تامین شده است. همچین ۲۰ میلیون دوز برای شهریورماه (سپتامبر) نهایی شده و ۳۰ میلیون دوز برای مهر و آبان در شرف نهایی شدن است که تلاش می‌شود در مهرماه دریافت شود.

 

اعزام بالگرد اطفای حریق به مناطق دچار آتش سوزی در تالاب انزلی

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی وزارت دفاع با بیان ادامه آتش سوزی ها در نقاط مختلف کشور و تاکید وزیر محترم دفاع در خصوص پشتیبانی هوایی به موقع و به هنگام جهت اطفا حریق منابع طبیعی و محیط زیست در کشور ، از آغاز حریق در تالاب انزلی از عصر دیروز خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه این آتش سوزی در نقاطی از تالاب انزلی رخ داده که پوشش آن نیزار بوده و امکان تردد ماشین های آتش نشانی برای اطفای حریق زمینی وجود ندارد.

خلبان محمد مهدی نوری آل آقا گفت: این منطقه جزو نواحی ساحلی بوده و به تالاب متصل می شود، اما به دلیل پوشش نیزاری حیوانات زیادی در معرض خطر قرار دارند.

خلبان محمد مهدی نوری آل آقا با بیان اینکه حدود ۱۰۰ آتش نشان از شهرستان های همجوار بندرانزلی برای مهار آتش حضور دارند، گفت: متاسفانه شاهد آتش سوزی بیش از ۱۰ هکتاری در این منطقه هستیم و با توجه به شرایط منطقه، امکان افزایش وسعت تا ۵۰ هکتار وجود دارد.

وی از اعزام یک فروند بالگرد این مرکز بلافاصله پس از اطلاع یگان محیط زیست جهت اطفای خبر داد و بیان کرد: این بالگرد تا ساعت ۲۰ روز دوشنبه  اقدام به مهار آتش سوزی کرد، اما با تاریک شدن هوا امکان پرواز بالگرد وجود ندارد لذا با توجه به‌ احتمال تداوم آتش سوزی امروز نیز  بالگرد مجهز به بسکت اطفای حریق این مرکز در منطقه آماده ادامه عملیات خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه امکان دسترسی به منطقه مورد نظر وجود نداشت و ماشین های آتش نشانی متوقف شده بودند، اما توانستیم با اطفای یک‌مسیر تردد، یک راه باز کنیم تا ماشین های اطفا بتوانند وارد منطقه شوند.

 

مهمترین اولویت دولت واکسیناسیون عمومی باشد

مهرداد گودرزوند در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به مهمترین اولویت های دولت گفت: حل مسئله کرونا و بحث واکسیناسیون سراسری است. در واقع دولت باید از واکسن های معتبر و مورد تایید بهداشت جهانی استفاده کند و جلوی مرگ و میرها را بگیرد.

 

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی اولویت بعدی دولت را حل مشکلات اقتصادی مردم عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بحث تورم و افزایش قیمت سفره مردم را کوچک و کوچک تر کرده است. جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها و تورم و گرانی باید اولویت جدی دولت سیزدهم باشد و با هر تدبیری آن را حل کنند.

 

وی با بیان اینکه حل مسایل اقتصادی نیازمند حمایت و همکاری همه قوا و بخش های حاکمیتی است، گفت: قطعا برای حل این مشکلات دولت به تنهایی نمی تواند کاری کند بلکه باید مجلس، قوه قضاییه و سایر نهادهای حاکمیتی به کمک دولت بیایند تا در کوتاه ترین زمان این مشکلات حل شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای بحث واکسیناسیون و مشکلات اقتصادی مجلس پای کار است و هر جا دولت نیاز به قانون جدیدی داشت، مجلس آن را همراهی می کند.

 

مهمترین فاکتور در بحث کارآمدی دولت ایجاد رضایت مندی بین مردم است

نصرالله پژمانفر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به ویژگی های دولت کارآمد در نظام اسلامی گفت: دولتی که حرف مردم را بشنود و رضایت مندی را در مردم بالا ببرد، دولت کارآمد در نظام اسلامی است. وقتی مردم احساس رضایت نسبت به شرایط موجود و مسایل زندگی شان داشته باشند یعنی اینکه آن دولت موفق عمل کرده است.

 

نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم مهمترین شاخص در جهت این هستند که یک دولت موفق هست یا نیست. اگرچه ممکن است بخش قلیلی گاهی احساس نارضایتی داشته باشند اما کلان مردم بالاترین ملاک است.

 

وی با اشاره به آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: همه ما امیدمان در این جا هست، ضمن اینکه مراقبت می کنیم و با جدیت مواظب هستیم که خطایی در اینجا شکل نگیرد و امیدواریم اراده ای که مردم کردند و دولت تشکیل شد، عملا محقق شود.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مهمترین اولویت دولت را حل مسایل اقتصادی و بحث کرونا عنوان کرد و گفت: کرونا زندگی مردم را مختل کرده است، روح و روان مردم در اثر کرونا آسیب دیده است. دولت باید برای حل مشکلات اقتصادی مردم و مسئله کرونا چاره جدی بیندیشد.  قطعا اگر این مشکلات حل شود، رضایت مندی نیز در مردم شکل می گیرد و همین به بحث کارآمدی دولت کمک می کند.

 

 

کد خبر 1089849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha