ثبت مسجدروستای  توچغاز ملایر  در فهرست آثار ملی کشور

جلیلی گفت:مسجد روستای توچغاز ملایر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

«ابراهیم جلیلی» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: 340 اثر تاریخی و فرهنگی و تفریحی  در ملایر وجود دارد که از این تعداد با ثبت تعداد آثار ثبتی شهرستان به ۲۱۴ اثر در فهرست آثار ملی رسیده است..

 رئیس اداره  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر با اشاه به وجود مساجد تاریخی به عنوان یکی از مهترین آثار تاریخی و مذهبی این شهرستان افزود: در این راستا در ششم شهریور ماه سال جاری مسجد تاریخی توجغاز ملایر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: مسجد تاریخی روستای توجغاز از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر  است که به شماره ۳۰۲ مورخ ۰۶/۰۲/۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

 جلیلی افزود: ساختمان مسجد از نظر معماری به دو بخش قدیمی و نوساز تشکیل شده است و از نظر کاربری به صورت یکپارچه عمل می کنند بخش تاریخی متشکل از ستون های قطور و طاق های به هم پیوسته زنجیره ای می باشد که با ملات گچ اندود شده است.

 رئیس اداره  میراث فرهنگی شهرستان ملایر گفت: در شهرستان ملایر ۶ مسجد ثبتی وجود دارد که به جز مسجد صاحب الزمان که در دوران صفویه ساخته شده است باقی مساجد مربوط به دوران قاجاراست.

وی اضافه کرد:  از آن میان سه مسجد سیف الدوله،عاشورا و حاج قاسم در شهر ملایر قرار دارند و حسینیه حاج منتصرالملک در روستای آورزمان و مسجد باب الحوائج در روستای ننج قرار دارد.

وی یادآور شد: مسجد توچغاز هفتمین مسجد ثبتی در شهرستان بوده و پروند ثبت مسجد امامزاده خاتون نیز تهیه و به منظور بررسی و تایید به وزارتخانه ارسال شده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهرستان ملایر گفت: شهر ازندریان دارای یک حمام قدیمی متعلق به دوره قاجار بوده  که پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به سفره خانه سنتی را دارد.

جلیلی تصریح کرد: حمام ازندریان مانند اکثر حمام های قدیمی از دو بخش اصلی سربینه وگرم خانه تشکیل شده است سربینه فضایی با قاعده مربع که محل استراحت و کندن رخت بوده و در کف آن حوضی مربع شکل وجود دارد و مساحتی قریب به ۸۰ متر دارد و از یک طاق بزرگ مرکزی و چند طاق کوچک تشکیل شده است  .

 وی گفت: قسمت گرم خانه مردانه مساحتی حدود ۱۰۰ متر مربع دارد و فضای چهار طاقی می باشد که بخش خزینه در این قسمت ساخته شده است  و حمام زنانه در سمت راست درب ورودی حمام و به صورت مجزا قرار گرفته است که  در حال حاضر در اختیار شهرداری ازندریان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: حمام شهر ازندریان به دوره قاجار بر می گردد و در محله های قدیم ازندریان و در مسیر منتهی به جاده عشاق ساخته شده است.

وی افزود: این حمام زیبا بسیار سالم و سر پا بوده  و  در سالهای قبل توسط بهره بردار اندود سیمان و گچ بر روی دیواره ها کشیده شده و بخشی از زیبایی معماری و آجر کاری بنا پنهان شده است و سالهاست که متروک  مانده است .

وی اضافه کرد:با توجه به  ظرفیت خوب ازندریان و قرار گیری در مسیر اصلی ملایر به همدان قابلیت تغییر کاربری و تبدیل شدن به سفره خانه سنتی را دارد و با توجه به کارخانه های متعدد سیلیس در ازندریان و حضورتجار ایرانی و خارجی این سفره خانه توجیه اقتصادی بسیاری خوبی خواهد داشت.

کد خبر 1089962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha