برخورد با عاملین احتمالی آتش سوزی در تالاب انزلی

صابر با اشاره به آتش سوزی تالاب انزلی گفت: برخورد با عاملین احتمالی این حادثه می بایست در زمان خود بررسی و واکاوی شود تا بتوان بطور قطع در این مورد اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «عباس صابر» امروز ( سه شنبه، 9 شهریور ) در جلسه ستاد بحران که در فرمانداری انزلی تشکیل شد اظهار داشت: اگر آتش سوزی عمدی باشد ضابطین این حوزه که اشرافیت کامل بر موضوع دارند، با افراد خاطی برخورد مناسب را خواهند داشت.

 

معاون عمرانی استانداری گیلان افزود: یقینا اگر برخورد مناسبی در خصوص اتفاقاتی از این دست که در انزلی رخ می دهد صورت می گرفت، این حرکت ها ادامه دار نمی شد. این امر نشانگر آن است که قوانین ما نقص هایی دارند که بازدارندگی لازم را ایجاد نمی کنند.

 

وی اضافه کرد: محیط زیست و سازمان آب منطقه ای و سایر نهادها و ادارات نظارتی وظایفی در این حوزه دارند که می بایست برای محافظت از آن دقت و حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

 

صابر بر استفاده از تمامی ظرفیت های و امکانات لوجستیکی دستگاه های و نیروهای انسانی شهرستان برای مهار این بحران تاکید کرد و افزود: می توان از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی براساس قانون مدیریت بحران استفاده کرد  لذا با هم افزایی بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه های شهرستان های اطراف مانند رشت و آستانه اشرفیه در دستور کار قرار گیرد. زمان در آتش سوزی عنصر بسیار مهمی است اگر آن را از دست بدهیم و آتش گسترش یابد، باید امکانات را تصاعدی افزایش دهیم.

 

وی با اشاره بر استفاده از ظرفیت آتش نشانی شهرداری انزلی گفت: جمعیت هلال احمر، اداره بنادر و دریانوردی، منابع طبیعی، منطقه آزد انزلی امکانات و تجهیزات مناسبی دارند که به مهار آتش کمک شایانی می کنند.

 

صابر اظهار کرد: متاسفانه برخورد با متخلفان بازدارندگی لازم را ندارد و به این ترتیب ما در سال های آتی نیز شاهد وقایعی از این قبیل خواهیم بود.

 

معاون عمرانی استانداری گیلان از دستگاههای متولی خواست در این فصول که احتمال وقوع جرم هایی از این دست بیشتر است پایش و بازدید بیشتری از این مناطق داشته باشند و افزود: پس از مهار آتش باید از این محدوده به طور کامل نقشه برداری شود تا در صورت سوء استفاده سودجویان با آنان برخورد لازم صورت گیرد.

 

وی گفت: باید هماهنگی و پیش بینی لازم را برای حالت اضطرار داشته باشیم لذا به هنگام ضرورت از هواپیماهای آب پاش برای مهار آتش استفاده می شود.

 

*اظهار نظر در خصوص عمدی و غیر عمدی بودن این حادثه زود است

«سید اسماعیل میرغضنفری» نیز در این جلسه گفت: تمام امکانات لوجستیکی و نیروهای جمعیت هلال احمر، دهیاری ها، اداره کل بنادر و دریانوردی، راهداری، منطقه آزاد در اختیار ستاد بحران انزلی قرار گرفته است.

 

فرماندار انزلی افزود: در بخش کمک مردمی در صورت نیاز از ظرفیت شورای شهر انزلی بهره می گیریم و در بخش دولتی معاونت عمرانی فرمانداری انزلی تحت مسئولیت فرماندار اقدامات لازم را انجام می دهد.

 

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه نیروهای بسیجی همواره در مواقع لزوم همراه بوده اند اگر این آتش سوزی تبعات احتمالی داشته باشد از توان نیروهای بسیجی بهره می گیریم. برای عبور از مناطق باتلاقی نیز بخشداری تمامی امکانات دهیاریهای شرق، غرب و پیمانکاران بخش خصوصی را در اختیار ستاد بحران قرار می دهد.

 

میر غضنفری اضافه کرد: برای اظهار نظر در خصوص عمدی و غیر عمدی بودن این حادثه زود است و مراجع ذیصلاح باید در این خصوص اعلام نظر کنند اگرچه تمامی شواهد و مدارک موجود دال بر عمدی بودن این آتش سوزی است.

 

وی خاطر نشان ساخت: مبحث مهم مهار آتش است اما باید بررسی های لازم در رابطه با دلایل این حادثه انجام شود. متاسفانه یکی از عمده ترین ضعف های موجود قوانینی است که بازدارنده نیستند فردی دو هکتار از اراضی را به آتش می کشد اما با جریمه ای ناچیز آزاد می شود این مجازاتها به اندازه کافی بازدارنده نیست.

 

* دستگیری 2 نفر به جرم حریق عمدی در تالاب انزلی

«اکبر سبحانی » نیز با اعلام دستگیری 2 مضنون به جرم حریق عمدی در تالاب انزلی  گفت: نیروی انتظامی شهرستان بندرانزلی 2 نفر را در این راستا دستگیر کرده که در حال حاضر تحت نظر هستند تا اقدامات قانونی در مورد آنها اعمال شود.

 

دادستان انزلی اظهار داشت: آتش بزودی مهار خواهد شد اما باید برای جلوگیری از حوادث اینچنین تصمیماتی خردمندانه و دور اندیشانه اتخاذ کنیم که دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.

 

وی تصریح کرد: افراد سود جویی که زمین آنها چسبیده به تالاب است این نیزارها را آتش می زنند تا تصرفات خود را به سمت تالاب افزایش دهند. آنها درصدد افزایش تصرفات خود هستند و منشاء حریق های عمدی روزها و سالهای اخیر عوامل انسانی است چرا که در آن محدوده تیر برق، کارخانه و منزل مسکونی وجود ندارد.

 

وی گفت: سودجویان مدعی اند خار و خاشاک را آتش زده اند که آتش گسترش یافته، ادعایی بسیار کودکانه. این عمل از روی قصد و تعمدی بوده که سرمایه های ملی را نابود کرده است.

 

سبحانی افزود: در نظر گرفتن جزای نقدی و جرم درجه 6 برای این افراد که سرمایه های ملی را به آتش می کشند ضمانت اجرایی قوی نبوده و مشکل باید اساسی و ریشه ای حل شود. این تالاب چهره ای بین المللی دارد و می بایست مانند فرزندمان از آن مراقبت کنیم.

 

وی تاکید کرد: بندرانزلی با تالاب آن شناخته می شود چرا باید تالاب را در معرض خطر قرار گرفته و موجب از بین رفتن آن شویم. شرکت سهامی آب منطقه ای باید نیروهای خود را بکار گیرد و حدود اراضی متصرفه را مشخص کند . با شروع فصل کشاورزی و صیفی کاری هر کسی که در اراضی سوخته اقدام به کار زراعی کند به جرم تصرف عدوانی و حریق عمدی با آن برخورد کرده و اموالش توقیف می شود.

 

 وی خاطر نشان کرد: این مسئله نظم عمومی جامعه را مختل کرده و برای احقاق حقوق عامه با دستگاه قضایی که پرچمدار حقوق عامه است در این خصوص اعمال قانون می کنیم. آیا حریق تالاب واقعا تضعیف حقوق عامه نیست.

کد خبر 1090054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha