بیش از ۵۰ قلعه تاریخی در استان سمنان وجود دارد/ راه اندازی هنرستان صنایع‌دستی

دوست محمدی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ قلعه تاریخی در استان سمنان گفت:پیشنهاد راه‌اندازی پایگاه قلاع تاریخی دراین استان ارائه شده است.

به‌گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان ازسمنان، «حمیدرضا دوست‌محمدی» در جلسه شورای معاونان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: راه‌اندازی پایگاه قلاع تاریخی با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل و خانه تسنیم دامغان در حال پیگیری است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: با توجه به رایزنی‌های انجام ‌شده با دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مقرر شده مطالعاتی در خصوص قلعه‌های تاریخی استان سمنان انجام و گزارش ایجاد پایگاه قلعه‌های تاریخی به وزارتخانه ارسال شود.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به غنای قلاع تاریخی استان سمنان در محدوده شهرستان دامغان، پیشنهاد اداره‌کل مبنی بر راه‌اندازی پایگاه در محدوده این شهرستان است اظهارداشت: راه‌اندازی این پایگاه در حفظ و حراست و انجام مطالعات در مورد قلعه‌های استان موثر است.

 

دوست محمدی همچنین بر استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم‌نهاد سراسر استان سمنان برای رشد و توسعه گردشگری، ترویج صنایع‌دستی و جلب مشارکت مردمی در مرمت آثار تاریخی تأکید کردوافزود: مردم باید در مدیریت شهری سهیم شوند وایجاد پاتوق‌های صنایع‌دستی و شب‌بازارهای صنایع‌دستی نقش مهمی در جذب گردشگر دارد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان حفظ حرایم منظری آثار تاریخی را خواستار شد و گفت: تعامل با شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نقش مهمی در حفظ و معرفی جاذبه‌ها و آثار تاریخی دارد.

 

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ قلعه تاریخی و باستانی در استان سمنان وجود دارد افزود: از مهم‌ترین این قلاع می‌توان به «گرد کوه» و «منصور کوه» در شهرستان دامغان، قلعه «جهان‌سوز میرزا» در شهرستان شاهرود، مجموعه قلعه‌های«سارو»، «کوشمغان» و «پاچنار» در شهرستان سمنان، «شیر قلعه» در شهرستان مهدی‌شهر، قلعه «استوناوند» در شهرستان گرمسار، قلعه «پاده» در شهرستان آرادان و قلعه «جهان‌آباد» در سرخه اشاره کرد.

 

به گفته دوست محمدی قلاع گردکوه، منصور کوه و سارو با قدمت پارتی جزو قلاع مهم مورد بهره‌برداری در دوره اسماعیلیه بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هنرستان صنایع‌دستی در سمنان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان همچنین در دیدار با سرپرست فرمانداری شهرستان سمنان از راه اندازی هنرستان صنایع‌دستی در سمنان خبردادوبیان کرد: این هنرستان با هدف ترویج و آموزش صنایع‌دستی در مدرسه توکلی شهر سمنان راه‌اندازی خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه مدرسه توکلی سمنان جزو آثار با ارزش تاریخی است که دارای مالکیت وقفی با وقف فضای آموزشی است  اظهارداشت: مقرر شده است با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و آموزش ‌و پرورش استان سمنان راه‌اندازی ‌شود.

 

دوست‌محمدی به وجود بناهای متعدد تاریخی و پتانسیل بالای شهرستان سمنان در زمینه گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: حضور سرمایه‌گذاران برای توسعه گردشگری امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه با تشکیل کارگروه مهر و میراث دستاورد‌های قابل توجهی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری حاصل می‌شود، خواستار حمایت سرپرست فرمانداری سمنان از برگزاری این کارگروه‌ها شد.

 

 

 

 

کد خبر 1090104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha