مردمی بودن؛ مهمترین شاخصه دولت کارآمد در نظام اسلامی/قهرمانی مشترک ایران و روسیه در مسابقات غواصی ارتش‌های جهان

مردمی بودن؛ مهمترین شاخصه دولت کارآمد در نظام اسلامی، ایران و امارات می‌توانند برای همکاری گام‌ بلندی بردارند، قهرمانی مشترک ایران و روسیه در مسابقات غواصی ارتش‌های جهان، افغانستان باید دولت فراگیر ملی تشکیل دهد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مردمی بودن؛ مهمترین شاخصه دولت کارآمد در نظام اسلامی، ایران و امارات می‌توانند برای همکاری گام‌ بلندی بردارند، قهرمانی مشترک ایران و روسیه در مسابقات غواصی ارتش‌های جهان، افغانستان باید دولت فراگیر ملی تشکیل دهد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه 10 شهریور است.

 
آیین اختتامیه ششمین دوره مسابقات بین المللی غواصی عمق۲۰۲۱ با حضور امیر دریادار «شهرام ایرانی» و جمعی از فرماندهان عالی رتبه و مسوولان استانی در بندر کنارک برگزار شد که تیم های ایران و روسیه به طور مشترک در جایگاه نخست قرار گرفتند.

تیم‌های چین و سوریه نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

این مسابقات از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۱۰ شهریورماه با حضور ۱۰۰ ورزشکار از ۶ کشور جهان به میزبانی منطقه سوم نیروی دریایی راهبردی ارتش در بندر کنارک واقع در سیستان بلوچستان برگزار شد.

 

افغانستان هیچ راهی جز تشکیل یک دولت فراگیر ملی با مشارکت همه اقوام ندارد

حسن کاظمی قمی، سرکنسول سابق ایران در شهر هرات افغانستان شب گذشته (سه شنبه ۹ شهریور) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه افغانستان هیچ راهی جز تشکیل یک دولت فراگیر ملی با مشارکت همه اقوام ندارد، چون موجب وحدت ملی و ثبات در کشور می‌شود، گفت: فرار نظامیان آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال تجاوز و اشغالگری، نه یک شکست نظامی، بلکه شکست در سیاست‌های راهبردی و منطقه‌ای آمریکا به حساب می‌آید.

 


وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در طول ۲۰ سال اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریست در افغانستان آمدند، اما اهداف دیگری غیر از این را دنبال می‌کردند، ادامه داد: خود آمریکایی‌ها خالق گروه‌های تکفیری تروریستی بودند که نمونه‌های آن را در سوریه و عراق شاهد هستیم. آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند که می‌خواهیم با تروریسم بجنگیم که طی آن ۲۰ سال در افغانستان تجاوز، چپاول و کشتار کردند و ویرانی به بار آوردند.

 


سرکنسول سابق ایران در شهر هرات افغانستان با اشاره به اینکه هدف اصلی آمریکا برای اشغال افغانستان، مهار سه قدرت منطقه یعنی چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران بود و این یک شکست قطعی و راهبردی برای امریکاست، افزود: عامل اصلی شکست آمریکا در افغانستان همانند آنچه که در عراق و سوریه متوجه آن‌ها شد، مقاومت مردم بود، اما مهمتر این است که آمریکایی‌ها به دلیل بی توجهی به هنجار‌های فرهنگی و اجتماعی منافع ملی افغانستان و برای تثبیت حضور نظامی خودشان را در این کشور، اجازه ندادند دولت و ارتش قوی و همچنین پلیس حرفه‌ای در این کشور شکل بگیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه راهبرد منطقه‌ای آمریکایی‌ها در افغانستان تغییر نکرده بلکه دکترین عملیاتی آن‌ها از اشغالگری تبدیل به یک جنگ نیابتی شده است، گفت: برای تکمیل شکست آمریکایی‌ها مجاهدین افغانی هیچ راهی جز تشکیل یک دولت فراگیر ملی با مشارکت همه اقوام ندارند، چون موجب وحدت ملی و ثبات در کشور می‌شود. به گفته طالبان، اگر یک حکومت فراگیر شکل بگیرد شکست اشغالگر قطعی است؛ یعنی امروز راهبرد آمریکایی‌ها ایجاد هرج و مرج امنیتی در افغانستان است تا دوباره بتواند در این شرایط بازگردد، آمریکایی‌ها درحال حاضر در حالت دورایستایی هستند یعنی نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کردند، ولی از منطقه نه.

 

مهمترین شاخصه دولت کارآمد در نظام اسلامی مردمی بودن آن است

لطف الله سیاهکلی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی شبستان با اشاره به مهمترین ویژگی های دولت کارآمد در نظام اسلامی گفت: بعضی از کلمات و کلیدواژه های زیبا این قدر دست به دست شده ادن و مورد بی توجهی قرار گرفته اند که معنای آن ضد خودشان درآمده اند، یکی از آنها مردمی بودن است. دولت باید مردمی باشد معنا ندارد که اعضای دولت خود را تافته جدابافته از مردم بدانند در واقع نباید اعضای دولت و نه هیچ کارگزار دیگری در جمهوری اسلامی ایران خودشان را جدای از مردم بدانند.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هرچه داریم از مردم و اراده آنان است، اظهار داشت: حکومت ما دارای یک شکل و ساختار به نام جمهوری اسلامی ایران است که مردم آن را انتخاب کرده اند و محتوایی دارد که ما در زمینه های محتوایی آن چون عدالت، سلامت و آموزش رایگان ضعیف عمل کرده ایم. وقتی قشر قوی جامعه و قشر ضعیف از حقوق یکسان برخوردار نباشند، این یعنی اینکه ما نتوانستیم بحث عدالت را اجرایی کنیم. وقتی تعداد کثیری از هموطنان مان در رفاه نسبی خوب به سر نبرند یعنی اینکه ما در رابطه با مسایل محتوایی ضعیف عمل کرده ایم.

 

وی با بیان اینکه دولت کارآمد باید متخصص باشد، گفت: ما باید نخبگان را در دولت جمع کنیم و نه پخمگان را. باید افراد متخصص و نخبه در دولت به کار گرفته شوند چرا که معتقدیم نمی توان بدون تخصص مشکلات را حل کرد.

 

سیاهکلی بیان کرد: تجربه نشان داده است که فقط صرف دانش و دانستن نمی شود مسایل و مشکلات مملکتی را حل کرد بلکه باید دانستن و توانستن با هم به کار گرفته شود و این مسایل دولت را کارامد می کند. اگر دولتی این نگاه ها را نداشته باشد، کارآمد نیست. حالا ممکن است دولتی نیز این مسایل را داشته باشد اما اخلاق نداشته باشد و مردمی نباشد که این دولت نیز به درد نمی خورد.

 

امیرعبداللهیان: ایران و امارات می‌توانند برای همکاری گام‌ بلندی بردارند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در توئیتی تاکید کرد که ایران و امارات می توانند در مسیر همکاری و تحقق سیاست و دیپلماسی همسایگی گام‌های بلندی بردارند.

 

امیرعبداللهیان در این توئیت نوشت: در حاشیه اجلاس همکاری و مشارکت در بغداد، گفت وگوی مثبت و صمیمانه ای با شیخ محمد بن راشد نخست وزیر امارات متحده عربی داشتم.

 

وی افزود: ایران و امارات می توانند در مسیر همکاری و تحقق سیاست و دیپلماسی همسایگی گام های بلندی بردارند.

 

او ادامه داد: در این گفت وگو از نیات مثبت و اراده رهبران دو کشور  برای تحکیم مناسبات سخن گفتیم و بر روابط برادرانه دو کشور تاکید کردیم.

 

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما برای پیشبرد مناسبات فی مابین و تحقق همکاری های منطقه ای، با همسایگان مشورت، همدلی و همکاری می کنیم. کار با همسایگان اولویت دولت سیزدهم است.

 

اجازه ندهید ضابطان به وسایل شخصی و حریم خصوصی افراد تعرض کنند

علی القاصی‌مهر در جلسه با دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران بار دیگر بر ساماندهی وضعیت متهمان تحت قرار تأکید کرد و از آنها خواست برای تسریع در تعیین تکلیف این دسته از زندانیان، آمار کیفرخواست‌های صادره در خصوص متهمان تحت قرار را به‌موقع به زندان‌ها اعلام کنند.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های حبس‌زدایی و رعایت موازین قانونی در خصوص مدت زمان نگهداری متهمان تحت قرار، گفت: بخشی از آمار بالای متهمان تحت قرار ناشی از به‌روزنشدن سامانه‌های آماری است که باید از سوی دادستان‌های استان پیگیری شود تا آمار دقیق مشخص شود و در اختیار رئیس محترم قوه قضاییه قرار گیرد.

دادستان تهران با اشاره به رویکرد ریاست جدید قوه قضاییه افزود: در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با استان‌ها، مهم‌ترین محور صحبت‌ها حول وظایف دادسراها بود.

القاصی‌مهر در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم تقویت نظارت‌ها بر عملکرد ضابطین قضایی، این بحث را از جمله موضوعات مورد توجه قوه قضاییه در دوره مدیریت جدید برشمرد و ادامه داد: در رسیدگی به پرونده‌ها باید از حداکثر ظرفیت ضابطین استفاده کرد اما تحقیقات باید قاضی‌محور باشد و عملکرد ضابطین تحت آموزش، کنترل و پشتیبانی دادسرا باشد و دستورات قضایی به ضابطان باید دقیق، هدفمند و مبتنی بر قانون صادر شود.

وی بر لزوم رعایت موازین قانونی در مسئله ورود به حریم خصوصی افراد تاکید کرد و گفت: با حمایت، پشتیبانی و مطالبه‌گری از ضابطین و مدیریت آنها در صحنه، نباید اجازه داد در بازرسی‌ها، امر خلاف و خارج از محدوده قانون صورت گیرد و به وسایل شخصی و حریم خصوصی افراد تعرض شود.

دادستان تهران دقت در صدور دستورات قضایی را یکی دیگر از محورهای مورد توجه رئیس جدید قوه قضاییه برشمرد و تاکید کرد: دستورات قضایی صادره باید دقیق و هدفمند باشد. به عنوان مثال دستور ممنوع‌الخروجی فقط باید برمبنای ضوابط و موازین قانونی مندرج در آیین دادرسی کیفری و یا قانون گذرنامه صادر شود.

القاصی‌مهر در ادامه با ورود به بحث آمار و عملکرد دادسراهای شهرستان‌ها، بر لزوم استفاده از اختیارات قانونی و مدیریتی در کاهش اطاله دادرسی، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مسن و قدیمی، افزایش ابلاغ‌های الکترونیک، بازدید مستمر، مؤثر و هدفمند از زندان‌ها به منظور پایش وضعیت زندانیان، ساماندهی متهمان تحت قرار و کاهش هر چه بیشتر جمعیت کیفری با رویکرد بازاجتماعی‌کردن محکومان و استفاده بهینه از ظرفیت نهادهای ارفاقی، شوراهای حل اختلاف و معرفی مددجویان واجد شرایط به کمیسیون عفو و تخفیف مجازات تأکید کرد.

وی از دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران خواست با الگوبرداری از عملکرد دادسرای تهران و تشکیل کمیته‌های فرعی رفع اطاله دادرسی، برای کاهش آمار پرونده‌های مسن تلاش کنند.

کد خبر 1090211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha